کمر تحریم‌ را شکسته‌ایم

افسانه احمدی

گزارش عملکرد ۳۰ ساله هواپیمایی ملی ایران (هما) روز گذشته در جلسه‌ای توسط مدیرعامل این شرکت و با حضور خبرنگاران رسانه‌های گروهی تشریح شد؛ سعید حسامی در این نشست با اعلام برنامه‌ها و وضعیت شرکت در طول ۳۰ سال گذشته در ابتدا به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت هواپیمایی کشور در طول چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: طی این مدت سمت و سوی تحریم کشورهای غربی رو به ایران بوده و به روش‌های گوناگون سعی در زمین‌گیر کردن این صنعت در کشورمان داشتند که به همت متخصصان ایرانی کمر این تحریم شکسته شد و افتخار آن برای کشور ما به جا ماند.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مورد واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، از انعقاد قرارداد ۲۰۰میلیون تومانی با یک مشاور خصوصی به منظور مطالعه روند خصوصی‌سازی در کشورهای مختلف خبر داد و گفت: این مشاور کارهایی جدی برای خصوصی‌سازی شرکت هما انجام داده است. حسامی گفت: خدمات فرودگاهی، کارگووکترینگ در همه دنیا به بخش خصوصی واگذار شده و ما نیز باید به همین سمت پیش برویم. وی در این باره ادامه داد: شرکت هما حامل پرچم ایران است و چون یک برند ملی محسوب می‌شود، واگذاری آن به سادگی صورت نمی‌گیرد و نمی‌توان آن را با سایر واگذاری‌ها مقایسه کرد.به گفته وی، به منظور خصوصی‌سازی هما ابتدا باید پس از عبور از مقررات لازم، شرکت را سودده کنیم و در این باره در مراحل نخست کارها انجام شده و ارتباط تنگاتنگی با سازمان‌های مربوطه داریم و حداکثر طی سه ماه آینده تمام مقررات برای ورود به بورس انجام می‌شود. وی با ابراز این که هما از برنامه خصوصی‌سازی عقب نیست، خاطر نشان کرد: تفاهمات خوبی به وجود آمده و وارد مراحل نهایی شده‌ایم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.وی همچنین افزود: بدون شک فراهم شدن زمینه برای ورود به بورس و خصوصی‌سازی آن مستلزم کاهش زیان عملکرد سالانه این شرکت است که بخش عمده زیان ده بودن این شرکت مربوط به صندوق بازنشستگی هما است که در سال جاری به حدود ۵۰میلیارد تومان رسیده است و تا زمانی که هما ملزم به پرداخت این هزینه باشد، زیان ده خواهد بود که مقرر شده این صندوق به سازمان تامین اجتماعی تحویل داده شود که البته با توجه به هزینه صندوق منطقی است که سازمان تامین اجتماعی علاقه‌ای به تحویل‌گیری این صندوق نشان ندهد. وی با اشاره به این که استانداردهای صنعت هواپیمایی در جهان در ۳۰ سال گذشته روز به روز سخت‌گیرانه‌تر شده است، گفت: هم اکنون با رعایت تمامی استانداردهای جهانی، هما به ۳۵ نقطه جهان پرواز دارد. به گفته حسامی، تا سال ۱۳۵۷ میزان جابه‌جایی مسافر در هواپیمایی هما سالانه یک‌ونیم میلیون مسافر با ۲۰ فروند هواپیما با میانگین عمر ۵ سال بود که امروز به سالانه ۱۰میلیون مسافر با ۵۷ هواپیمای عملیاتی و میانگین عمر ۲۰ سال رسیده است.وی افزود: در حال حاضر ۱۱هزار صندلی پرواز در شرکت هما فعال است و جابه‌جایی مسافر در مقایسه با سال‌های گذشته ۶ برابر شده است.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی‌ هما گفت: شورای عالی هواپیمایی کشوری تنها متولی تعیین قیمت بلیت هواپیما است. بنابراین افزایش یا کاهش قیمت بلیت هواپیما به سازمان حمایت از مصرف کننده ربطی ندارد. وی در جمع خبرنگاران با انتقاد از اظهار نظر سازمان حمایت در خصوص افزایش ۱۵درصدی قیمت بلیت هواپیما گفت: این امر هیچ ارتباطی به سازمان حمایت ندارد و باید شما (خبرنگاران) از سازمان حمایت بخواهید مستندات قانونی خود را مبنی بر عدم افزایش قیمت بلیت ارائه کند.وی با بیان این که بنا به اظهارات خبرنگاران که می‌گویند: « قیمت بلیت ۱۵درصد افزایش یافته است»، گفت: شورای عالی هواپیمایی کشوری که متولی تعیین قیمت بلیت است، براساس ملاحظاتی افزایش ۱۵درصدی را تصویب کرده که این امر ممکن است نظر شرکت‌های هواپیمایی را تامین نکند و روی بقیه اجناس تاثیر بگذارد. وی با بیان این که حتی مشتریان هم خواهان افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند، اظهار کرد: اگر قرار است خصوصی شویم، پس باید قیمت بلیت هواپیما آزاد تعیین شود؛ چرا که نرخ باید در بازار تعیین و ارائه شود.

حسامی با اشاره به قیمت بلیت هواپیما در سایر کشورها گفت: هم اکنون در اروپا برای هر ساعت پرواز ۱۰۰یورو پول می‌گیرند و کمترین قیمت بلیت ۶۰دلار است. در حالی که در ایران ما ساعتی ۳۰هزار تومان برای هر پرواز می‌گیریم. مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما همچنین با اشاره به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد: اجرای این طرح حتما روی قیمت بلیت هواپیما تاثیر خواهد گذاشت، چرا که اگر سوخت هواپیما افزایش یابد، بنابرمحاسبه حدود هشت‌هزار تومان به قیمت بلیت افزوده خواهد شد.