غزال صادقی
ده نمکی: احساسم شبیه وقتی است که نشریه‌ام توقیف شده بود
زمانی که مسعود ده‌نمکی ساخت فیلمی بر اساس حاشیه‌های جنگ را در ذهن خود می‌پروراند اصلا فکر نمی‌کرد که حاصل کارش به یکی از پرحاشیه‌ترین ساخته‌های سینمای ایران تبدیل شود.

اگر حاشیه‌های فیلم «اخراجی‌ها» با نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر آغاز شد حاشیه‌های «اخراجی‌ها۲» از هم اکنون و پس از کنار گذاشته شدن این فیلم از فهرست بخش مسابقه ملی سینمای ایران یعنی اصلی‌ترین بخش سینمای فجر آغاز شده است. هیات انتخاب بخش آثار مسابقه ملی پس از بازبینی نسخه ۹۵دقیقه‌ای «اخراجی‌ها۲» که البته دو سکانس پایانی و جلوه‌های ویژه کامپیوتری فیلم در این نسخه وجود نداشت، آن را واجد شرایط حضور در بخش سودای سیمرغ ندانستند.
این تصمیم تعجب بسیاری را در محافل هنری برانگیخت؛ چرا که اخراجی‌ها2 هم توانسته بود مجوزهای لازم برای استفاده از بودجه دولتی کسب کند و بخشی از سرمایه این فیلم از طریق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فراهم شده بود و هم اینکه در زمان ساخت با استقبال مقامات رده بالای فرهنگی کشور مواجه شده بود تا آنجا که غلامحسین الهام سخنگوی دولت و حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد با حضور در سر صحنه فیلمبرداری اخراجی‌ها2 از عوامل آن قدردانی کرده و عملا آن را مورد حمایت قرار دادند. حتی این فیلم با استقبال کارگردانان باسابقه سینمای جنگ نیز روبه‌رو شد و ابراهیم حاتمی‌کیا که روزگاری در برنامه مثلث شیشه‌ای به رضا رشیدپور که از او درباره مسعود ده‌نمکی سوال کرده بود با جمله «فعلا بگذارید بیاید جلو» پاسخ داده بود به تماشای لوکیشن‌های این فیلم رفت. اما چرا اخراجی‌ها 2 از بخش مسابقه سینمای ملی حذف شد؟ شنیده‌ها حاکی از آن است که این فیلم به دلیل ضعف تکنیکی و همچنان ضعف فیلمنامه و محتوا و استفاده از شوخی‌های نامناسب از بخش مسابقه کنار گذاشته شده به گونه‌ای که نمایش فیلم اخراجی‌ها2 برای اعضای هیات انتخاب با حاشیه‌هایی همراه بوده است و برخی از اعضا با حضور این فیلم در بخش مسابقه ملی به شدت مخالف بوده و آن را توهین به ارزش‌های دفاع مقدس دانسته‌اند.
واکنش سرد مرد پرشور
به فاصله کوتاهی پس از اعلام فهرست فیلم‌های بخش مسابقه ملی و نبودن نام اخراجی‌ها2 تلفن مسعود‌ ده‌نمکی توسط خبرنگاران به صدا درآمد. اولین واکنش‌های این کارگردان، سرد و حاکی از خونسردی بود. ده‌نمکی در پاسخ به اینکه نظرش درباره کنار گذاشته شدن اخراجی‌ها2 از بخش مسابقه ملی چیست، با اشاره به اینکه حالا دیگر قواعد بازی در جشنواره را پذیرفته است، گفت: «از ابتدا هم برای مسابقه و رقابت با کسی فیلم نساخته‌ام، اما این فیلم با بازیگران مطرح و سابقه‌ای که از پیش دارد حتما این سوال را به ذهن مخاطبان جشنواره می‌رساند که چرا اخراجی‌ها2 در بخش مسابقه شرکت ندارد و امیدوارم پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این سوال وجود داشته باشد.» ده نمکی در پاسخ به منتقدانی که مضمون این فیلم را غیرواقعی می‌خوانند نیز گفت:‌«بد نیست آنهایی که مدعی دفاع از ارزش‌ها هستند بدانند که این فیلم به لحاظ مضمونی مورد دفاع بسیاری از سرداران جنگ بوده است. اما ساعتی بعد ده‌نمکی با گذاشتن مطلبی روی وبلاگ شخصی خود واکنش تندتری به حذف فیلم خود از بخش سینمای ملی نشان داد. این فعال سیاسی دیروز و کارگردان امروز در مطلب خود با تشبیه خروج اخراجی‌ها2 از بخش مسابقه به زمان اعلام توقیف نشریه‌اش آورده است:«از قبل هم شنیده بودم عده‌ای کمر به حذف فیلم بسته‌اند.»
وی با کاسه داغ‌تر از آش خواندن کسانی که به مضمون فیلم انتقاد کرده‌اند نوشته است:«روایت داستانی را دروغ و هجو خواندند که مستندات آن توسط چهل آزاده نوشته و ساخته شده است.
وی همچنین گفته است:«بعد رقابتی جشنواره را جدی نمی‌گیرم و تنها از اینکه زحمات عوامل فیلم مورد ارزیابی قرار نخواهد گرفت، متاسفم و از همه بازیگران و عواملی که صادقانه برای ساخت این فیلم زحمت کشیده‌اند، عذرخواهی می‌کنم.» مسعود ده‌نمکی زمانی که برای دریافت جایزه مردمی فیلم اخراجی‌ها در جشنواره بیست و پنجم هم روی صحنه رفته بود رو به حاضران در سالن از بازیگران فیلمش که به خاطر نام او دیده نشدند و جایزه نگرفته بودند عذرخواهی کرد. در همین حال حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده فیلم اخراجی‌ها2 نیز در واکنش به حذف فیلم با اشاره به اینکه در خصوص حذف اخراجی‌ها2 از سوی هیات انتخاب توضیحی به وی ارائه نشده است، گفت: بعد از جشنواره شرایط اکران فیلم را فراهم خواهیم کرد و مردم درباره کیفیت فیلم قضاوت خواهند کرد.