پایان منافقین؟

عکس: ایسنا، موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق در تهران وعده داد پادگان اشرف را منحل خواهد کرد.

دنیای اقتصاد- در حالی که قرار است فردا وزیران خارجه ۲۷ کشور اروپایی درباره حذف نام سازمان مجاهدین خلق (گروهک منافقین) از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند، به نظر می‌رسد موجودیت این گروهک به پایان خود نزدیک می‌شود. این در حالی است که نام گروهک منافقین همچنان در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا و کانادا قرار دارد. افزون بر این، شامگاه جمعه وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که در تلاش برای نگه داشتن نام این گروهک در فهرست گروه‌های حامی تروریسم اتحادیه اروپا یک درخواست استیناف برای دادگاه این اتحادیه فرستاده است. اعتراض فرانسه در پس رای هفته گذشته نمایندگان پارلمان اروپا مبنی بر خروج این گروهک از فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا صورت گرفته است. روز دوشنبه وزیران خارجه ۲۷ کشور اروپایی درباره رای نمایندگان پارلمان اروپا را برای رد یا تصویب آن بررسی می‌کنند. سازمان مجاهدین خلق (گروهک منافقین) در سال ۲۰۰۲ وارد فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شد.

به گزارش ایسنا، چندین دادگاه اروپایی علیه قرار داشتن گروهک تروریستی منافقین در فهرست سیاه اتحادیه‌ اروپا رای داده‌اند، این در حالی است که فردریک دزاگنو، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه گفت که پاریس علیه آخرین رای که در ماه دسامبر منتشر شد، درخواست استیناف می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دزاگنو در یک کنفرانس خبری گفت: درخواست استیناف ما دو روز پیش ارایه شد. ما معتقدیم که قرار دادن سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در این فهرست مطابق با قوانین است. به گزارش خبرگزاری نووستی، رومن ندال، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز روز جمعه خبر درخواست استیناف این کشور نسبت به حکم دادگاه اتحادیه اروپا را تایید کرده است.

ندال گفت: زمانی که ما از تصمیم دادگاه خبردار شدیم، تصمیم گرفتیم درخواست استیناف کنیم، چراکه معتقدیم وارد کردن سازمان مجاهدین خلق در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا مطابق با حقوق اروپایی است.

این درخواست روز ۲۱ ژانویه به دادگاه مجامع اروپایی داده شد که شکایات نسبت به حکم‌های دادگاه را بررسی می‌کند.

در همین حال، یک کمیته که از حذف گروهک منافقین از فهرست تروریستی اتحادیه‌ اروپا حمایت می‌کند در بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست استیناف فرانسه ظاهرا با هدف خشنود کردن ایران ارایه شده است. دزاگنو گفت که کار بر روی توافق مقدماتی اتحادیه‌ اروپا پیش از نشست روز دوشنبه‌ وزیران خارجه‌ این اتحادیه که به شورای امور عمومی معروف است بی‌توجه به درخواست استیناف فرانسه ادامه خواهد داشت. معاون سخنگوی وزارت امور خارجه‌ فرانسه، گفت: این تصمیم روز دوشنبه توسط شورای امور عمومی گرفته شده و به یک موضع عمومی تبدیل خواهد شد. آن سوتر، رییس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تاکید کرده است که با توجه به قانون اساسی عراق، بغداد به اعضای گروهک تروریستی منافقین اجازه حضور در خاک این کشور را نمی‌‏دهد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از الشرق‌‏الاوسط، هادی العامری رییس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، گفت: «تصمیمات دولت عراق مبتنی بر قانون اساسی این کشور اتخاذ می‌‏شود که براساس آن به هیچ گروه تروریستی و یا گروهی که بخواهد از خاک عراق به عنوان مقری برای اجرای مواضع خصمانه خود استفاده کند، اجازه حضور نمی‌‏دهد و این تصمیمات شامل گروهک منافقین و حزب کارگران کردستان می‌‏شود.» وی افزود: اعضای گروهک تروریستی منافقین بر اساس قانون اساسی عراق و با توجه به تصمیم واضح و صریح دولت عراق اجازه حضور در خاک این کشور را ندارند.

العامری ادامه داد: دولت عراق اعضای این گروهک را برای بازگشت به ایران تحت فشار قرار نمی‌‏دهد و آنان می‌‏توانند به صورت داوطلبانه به این کشور بازگردند.در همین حال، برخی روزنامه‌های صبح شنبه چاپ بغداد، نوشتند که موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق در تهران، گفته است که دولت عراق گروهی از منافقین را که مرتکب جنایت شده‌اند، تحویل ایران خواهد داد.روزنامه الشرق الاوسط نیز با عنوان «به زودی اردوگاه اشرف به دست فراموشی سپرده می‌شود» نوشته است: موفق الربیعی از تصمیم عراق برای تحویل دادن تعدادی از عناصر گروهک «مجاهدین خلق» به جمهوری اسلامی ایران خبر داد. مشاور امنیت ملی عراق، جمعه در تهران گفته بود: در میان ساکنان پادگان اشرف کسانی را می‌شناسیم که دستشان به خون افراد بی‌گناه عراقی آلوده است که ما آنها را به دادگاه‌های صالحه عراق تحویل خواهیم داد. ربیعی افزوده بود: همچنین در میان آنها افرادی هستند که دستشان به خون مردم ایران آلوده است که براساس موافقت‌نامه امنیتی می‌توانیم آنها را تحویل ایران دهیم. این در شرایطی است که مقام‌های تهران اعلام آمادگی کرده‌اند که به غیر از سران این گروهک، به سایر اعضای آن گذرنامه ایرانی اعطا کند تا آنان به هر کشوری که می‌خواهند بروند.

اگر چه اعضای گروهک منافقین پس از تصرف عراق، توسط نیروهای آمریکایی خلع سلاح شدند، اما آنها همچنان در پادگان اشرف که در شرق استان دیاله عراق نزدیک به مرز ایران واقع است، ساکن هستند. این پادگان تا ابتدای سال جاری میلادی تحت نظر نیروهای آمریکایی بود، اما مسوولیت آن از روز اول ژانویه سال ۲۰۰۹ (۱۲ دی سال جاری) به نیروهای عراقی واگذار شده است. این در حالی است که الربیعی روز جمعه در دیدار با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از انحلال پادگان اشرف تا دو ماه آینده خبر داده بود. سازمان مجاهدین خلق که پس از ترورهای کور اوایل انقلاب اسلامی به گروهک منافقین، موسوم و موصوف شد، با درگیری جنگ تحمیلی علیه ایران به عراق پناهنده شدند و در سایه صدام حسین به فعالیت‌های تروریستی و تبلیغی علیه انقلاب اسلامی ادامه دادند و حتی پس از آتش‌بس میان ایران و عراق در عملیاتی که به نام مرصاد شناخته می‌شود، سودای تسخیر پایتخت ایران را در سرداشتند، اما با مقاومت نیروهای مسلح ایران در آستانه تجاوز به مرزها متوقف شدند. گروهک منافقین پس از جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ تا پایان عصر دیکتاتوری صدام (جنگ دوم خلیج فارس در سال ۲۰۰۲) به بازوی سرکوب کننده صدام در داخل عراق بدل شد، اما طی هفت سال گذشته و در پی خلع سلاح شدنش به زندگی گیاهی خود ادامه داده است. اینک به نظر می‌رسد، این زندگی گیاهی نیز به پایان خود نزدیک شده است.