دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ایران آمادگی دارد تجربیات امنیتی خود را شامل آموزش و شکل‌گیری نهادهای امنیتی و سایر زمینه‌ها به دولت عراق منتقل کند. به گزارش ایسنا، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیروز در کنفرانس خبری با همتای عراقی خود که در محل هتل استقلال برگزار شد با اشاره به مذاکراتش با موفق الربیعی در تهران از بهبود روند سیاسی در عراق و تشکیل دولت و شوراهای محلی ابراز خرسندی کرد و گفت: از اینکه امنیت در عراق وضع صعودی دارد و هر روز بهتر می‌شود خوشحال هستیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما تصریح کرد: تاریخ روابط ایران و آمریکا به خصوص در سی سال اخیر نشان داده است که فشارها و تحریم‌ها و نگاه‌های خصمانه‌ای علیه ملت ما از سوی آمریکا و برخی کشورهای دیگر اعمال شده است آنچه برای مردم ما اهمیت دارد این است که آینده روابط و مناسبات دو طرف چقدر می‌تواند در تغییر این رویکرد شکل گیرد. آنچه از آن به عنوان تغییر در دولت جدید ایالات متحده آمریکا نام برده می‌شود باید تغییر در عمل باشد. وی ادامه داد: در یکی دو ماه گذشته جهان شاهد یکی از سخت‌ترین و وحشیانه‌ترین فجایع در چند دهه اخیر بوده است. نسل کشی و کشتار زنان و کودکان و مردان بی‌دفاع در غزه بدترین فکر تروریسم علیه ملتی بوده است که تاکنون اعمال شده است. در این کشتار از سلاح‌های ممنوع استفاده شد و این اقدامات تحت عنوان نمایندگی از جهان آزاد و دموکراسی انجام گرفت. شاید باراک اوباما در مقطع این جنگ هنوز مسوولیتی را به عهده نداشت، اما جهان انتظار داشت؛ کسی که از تغییر صحبت می‌کند چگونه می‌تواند این نسل‌کشی و فاجعه وحشتناک را با سکوت بگذراند؟ جلیلی با اشاره به شکل‌گیری یک امنیت منطقه‌ای تصریح کرد: امنیت یک کل به هم پیوسته است؛ هر چقدر کشورهای منطقه در حوزه مسائل امنیتی پیوستگی‌ها و همبستگی‌هایشان بیشتر باشد به صلاح تمام کشورهای منطقه است و ضریب امنیتی یک رشد مضاعف پیدا خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی دولت عراق نیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد: پادگان اشرف برای همیشه بسته خواهد شد و این تصمیم دولت عراق برگشت‌ناپذیر است و ساکنان این پادگان راهی جز بازگشت به ایران یا رفتن به کشورهای ثالث ندارند. وی گفت: دولت جمهوری عراق در این خصوص، سیاستی کاملا روشن اتخاذ کرده است؛ در عین حال برای مختومه اعلام کردن پرونده گروهک منافقین مستقر در پادگان اشرف در عراق نیاز به همکاری ایران داریم. درخصوص این پرونده در چارچوب موازین بین‌المللی عمل خواهیم کرد و افراد این گروه به بازگشت به ایران یا به کشورهای ثالث دیگر مختارند. وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم هر نوع مساله‌ای را که ممکن است در آینده به روابط ایران و عراق صدمه بزند ریشه‌کن کنیم؛ ما خواهان روابط مستحکم با ایران هستیم و هر عاملی که امنیت ایران را از خاک عراق تهدید کند تهدیدی برای امنیت عراق است.

وی خاطرنشان کرد: تا دو ماه دیگر پادگان اشرف به زباله‌دان تاریخ می‌پیوندد.