مطهری: احمدی‌نژاد اصلاح را نخواهد پذیرفت

مرجان توحیدی - نزدیک شدن به انتخابات فضا و موضع‌گیری‌های نمایندگان مطرح مجلس را هم دستخوش تغییر قرار داده است. این‌گونه است که علی مطهری که با پیشوند رایحه خوش خدمت و در زمره حامیان دولت وارد بهارستان شد، اگرچه در ماجرای کردان و مشایی چهره‌ای کاملا منتقد به خود گرفت و پس از آن نیز مدتی را در سکوت سپری کرد تا احتمالا به ارزیابی فضا بپردازد، ظاهرا بنا ندارد چون ایثارگرانی‌های مجلس چرخشی مجدد به احمدی‌نژاد داشته باشد. از این‌رو از طرحی سخن گفته که در آن گزینه ریاست‌جمهوری و معاون اولی با هم معرفی می‌شوند تا به گفته خودش معلوم شود رییس‌جمهور چه تیپ فردی است. مطهری در عین حال از طرح باهنر مبنی بر اصلاح احمدی‌نژاد به جای عبور از آن استقبال می‌کند، اما معتقد است که بعید است احمدی‌نژاد زیر بار اصلاح برود.

درباره طرحی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در دست دارید، بیشتر توضیح بدهید.

قرار است تا ترکیبی از اصولگرایان معرفی شوند و مورد بررسی قرار بگیرند. یعنی دو نفر از کاندیداهای مطرح اصولگرایان یکی به عنوان رییس‌جمهور و دیگری به عنوان معاون اول معرفی خواهند شد تا ببینیم در نهایت تا چه حدی اجماع بین اصولگرایان وجود دارد.

هدف از انتخاب معاون اول در هنگام بررسی گزینه‌های مربوط به ریاست‌جمهوری چیست؟

معاون اول هم پیشاپیش اعلام می‌شود برای اینکه رییس‌جمهور بهتر شناخته شود که از چه تیپ فردی است و از چه تیپ افرادی در کابینه استفاده خواهد کرد. علاوه بر این که این مساله باعث تقویت جایگاه رییس‌جمهور هم می‌شود. البته حالا راجع به این طرح خیلی صحبت نکنید و بگذارید به جایی برسد. چون ممکن است این صحبت زیاد پیرامون طرح مذکور باعث تضعیف این ایده شود.

ولی مشابه طرح شما در جریان مقابل هم وجود دارد. به عنوان نمونه در کارگزاران و اعتماد ملی این بحث مطرح است که در صورت پیروزی کروبی در رقابت‌های ریاست جمهوری احتمالا کرباسچی به عنوان معاون اول وی مطرح شود.

درست است. در مجموع بد نیست. انتخاب گزینه‌های دولتی در حد معاون اول بیش از انتخابات و هنگام بررسی گزینه‌های ریاست‌جمهوری مفید است.

اما آنچه از اظهارات اخیر باهنر، چهره با نفوذ اصولگرایان بر می‌آید این است که ظاهرا اراده بر این است تا نسخه جدیدی از آقای احمدی‌نژاد برای دوره بعدی مطرح شود. بنابراین اگر گزینه دیگری هم مطرح شود، گزینه‌ای نخواهد بود که موجب شکستن آرای احمدی‌نژاد شود. به نظر می‌رسید بحث تعیین معاون اول هم پشتوانه‌ای است در دور دوم ریاست جمهوری ایشان تا نقدهای وارده به احمدی‌نژاد را به نوعی اصلاح کند. این فرض چقدر متحمل و مستند است.

یعنی ایشان بیایند و...؟

یعنی با اصلاحات بیایند..

یعنی اعتراف کنند برخی روش‌ها غلط بوده است...؟

اعتراف که بعید است، اصلاح کنند.

یعنی بگوید که اصلاح خواهد شد....؟ اگر این طور باشد، خوب است.

یعنی اصولگرایان بگویند که اجماع مشروط به اصلاح است.

بله. اگر این طور باشد، یک نقطه مثبت است. ولی من با توجه به روحیه‌ای که از آقای احمدی‌نژاد می‌شناسم، بعید می‌دانم که ایشان زیربار چنین حرفی بروند. به هر حال حرف ما این است که باید حتما ارزیابی صورت بگیرد، مقایسه شود، عملکردها بررسی شود، کاندیداها مقایسه شوند که هر کدام قوی‌تر و اصلح است، انتخاب شود. حرف ما این است که چشم بسته روی فردی اجماع نکنیم و این اجماع باید با بررسی باشد، حتی اگر نتیجه اجماع شخص آقای احمدی‌نژاد هم باشد باز حرفی ندارم، ولی می‌گوییم حتما روی کار کارشناسی و بررسی شده باشد نه روی تعصبات فردی و گروهی و نه به دلیل حب و بغض‌های فردی و گروهی.