دنیای اقتصاد - در حالی که دولتمردان منتظر فرصت مناسب برای ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس هستند و در همین حال بر فوریت تصویب لایحه در مجلس تاکید دارند، دیروز وزیر امور اقتصادی و دارایی از قرار گرفتن لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به صورت غیر رسمی در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد. در همین حال مصباحی‌مقدم رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ارائه پیش‌نویس اصلاح شده‌ لایحه تحول اقتصادی از سوی دولت به این کمیسیون را تایید کرد. به گفته وی، این پیش‌نویس تا کنون دو سه بار به مجلس ارائه شده است، ولی وی به دلیل عدم حضور در کمیسیون و سفرکردن اطلاع چندانی از کم و کیف پیش‌نویس جدید ندارم. نماینده مردم تهران در خانه ملت افزود: من از وجود لایحه اصلاح شده از طریق دیگر نمایندگان عضو در کمیسیون مطلع و متوجه شدم که ظاهرا دولت برخی مطالب مورد نظر نمایندگان را در اصلاحیه جدید اعمال کرده است.

اما وزیر امور اقتصادی و دارایی از آماده شدن پیش نویس لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مهر ماه سال‌جاری، تصویب آن در جلسات کارگروه، تصویب کلیات آن در دولت، انجام اصلاحات مورد نیاز و کامل شدن لایحه خبر داد و افزود: در هفته گذشته لایحه را به طور غیر رسمی به کمیته ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی ارائه دادیم و در اولین فرصت نیز لایحه را تقدیم مجلس خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت همچنان در ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس مصمم است، افزود: باید لایحه در فضای تفاهم به دور از شتاب به مجلس ارائه شود و ما کارها را با طمانینه انجام می‌دهیم.

حسینی خاطرنشان کرد: ما لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را آماده کرده‌ایم و به صورت غیررسمی در اختیار کمیسیون مربوطه در مجلس قرار دادیم و کمیسیون قرار است نقطه نظرات خود را در اختیار ما قرار دهد و ما نیز سعی می‌کنیم در مرحله ارائه لایحه به مجلس شرایط را برای تفاهم بیشتر آماده کنیم.

تدوین بودجه در دو سناریو

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از آغاز برگزاری جلسات لایحه بودجه ۸۸ با حضور رییس‌جمهوری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری و وزرای اقتصادی دولت خبر داد و یکی از سناریوهایی که در تدوین بودجه به آن توجه شده است را هدفمند کردن یارانه‌ها ذکر کرد و گفت: اگر طرح هدفمندکردن یارانه‌ها مورد پذیرش قرار گیرد، ما برای اجرای آن آمادگی کامل داریم. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بودجه را بر اساس سناریوهای مختلف بدون هدفمندکردن یارانه و با هدفمندکردن یارانه تدوین کرده‌ایم، بر همین اساس هر کارشناس اقتصادی می‌تواند تفاوت این دو بودجه را ملاحظه کند که هدفمندکردن یارانه‌ها به شفاف شدن بودجه و اصلاح ساختار آن کمک می‌کند. حسینی همچنین در خصوص دلایل تاخیر در ارائه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس اظهار کرد: سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از یک سو به دنبال کوچک کردن حجم تصدی‌های دولت و از سوی دیگر ایجاد انگیزه برای فعالیت بخش خصوصی است.

به گفته وی، طرح تحول اقتصادی و لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به دنبال اصلاح قیمت‌ها است و منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها بین خانوارها و تولیدکنندگان بازتوزیع خواهد شد و از این منظر لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها کاملا در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از جهت‌گیری‌های لایحه را توجه به اصل ۴۴ دانست و افزود: بر اساس این اصل می‌توان اجرای طرح‌های عمرانی را بر عهده بخش خصوصی گذاشت.

وی با اشاره به اینکه منابع حاصل از واگذاری سهام شرکت‌ها باید صرف مصارف خاصی شود، تصریح کرد: این منابع و مصارف در جدول خاصی لحاظ شده و این موضوع یک مکانیزم جمعی خرجی است و به عنوان یکی از جهت‌گیری‌های بودجه مطرح می‌شود. حسینی موضوع دیگری را که در تدوین بودجه لحاظ شده است، بحث بحران مالی و اثر آن روی قیمت نفت اعلام کرد و گفت: تلاش می‌کنیم که قیمت نفت در بودجه واقعی باشد. وی همچنین گفت: برنامه‌ای برای افزایش بانک‌های خصوصی نداریم، ولی برای افزایش نظارت بر نهادهای مالی برنامه داریم که باید مجوزهای لازم را نیز اخذ کنند، البته برای تاسیس بانک خصوصی ضوابطی داریم که بانک مرکزی مسوول نظارت و اجرای آن است.