هشدار هاشمی درباره توطئه جدید - ۲ دی ۸۷

عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد- شرکت هشت کشور عربی در تازه‌ترین نشست گروه ۱+۵ در نیویورک و اظهارات جدید رایس درباره گشایش دفتر دیپلماتیک در تهران واکنش دو مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته است. علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد کردن اعراب به پرونده هسته‌ای ایران را «توطئه‌ای جدید» دانسته است. آن‌سوتر اما علی لاریجانی رییس مجلس هشتم حمایت دوباره‌ از تاسیس دفتر واشنگتن در تهران را مورد تشکیک قرار داده و گفته است که «ممکن است نگاه مرموزانه‌ای پشت آن باشد».

پنجشنبه هفته گذشته کشورهای مصر، اردن و عراق به همراه اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس (شامل امارات متحده عربی، بحرین، قطر، کویت، عمان و عربستان سعودی) در نشست گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) شرکت کردند و بدین ترتیب به طور رسمی در جریان مذاکرات غرب با ایران درباره پرونده هسته‌ای تهران قرار گرفتند. طی ماه‌های گذشته اعراب از آنچه نفوذ روزافزون ایران در منطقه می‌خواندند، بارها و بارها ابراز نگرانی کرده‌اند. اوج این نگرانی‌ها در نشست چهارجانبه اعراب با اتحادیه اروپا و آمریکا که اواسط آبان ماه سال جاری در شرم‌الشیخ برگزار شد، به طور تلویحی با درخواست اعراب برای اطلاع یافتن از روند مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران بروز یافت. ۴۰روز پیش همزمان با برگزاری نشست شرم‌الشیخ خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دیپلمات‌های عربی نگرانی عمیق‌شان را در این باره ابراز و از «گفت‌وگوی ناکامی میان کشورهای عربی و شش کشور طرف مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران» شکایت کردند.

برخی از تحلیل‌گران عرب بر این باورند که گفت‌وگوی غرب با ایران، قدرت بیشتری را در منطقه در اختیار ایران قرار می‌دهد. نشست شرم‌الشیخ اندکی پس از انتخاب باراک اوباما به عنوان رییس‌جمهور آتی آمریکا که گفته است برای گفت‌وگو با ایران درباره مساله هسته‌ای به صورت «باز» برخورد می‌کند، برگزار شد.

دیروز اما هاشمی رفسنجانی در حاشیه چهارمین همایش آسیب‌شناسی پژوهش در دفاع مقدس در پاسخ به این که ورود اعراب را به پرونده هسته‌ای چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: این توطئه جدیدی است که می‌خواهند از وضع منطقه هم سوءاستفاده کنند. تا حالا خود اروپایی‌ها و چین و روسیه و آمریکا بودند، حالا می‌خواهد برای خود شریک بگیرند.

در همین حال پرویز سروری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس براین باور است که آمریکا و کشورهای غربی به دنبال آن هستند که تنها و بزرگ‌ترین مدافع فلسطین را تهدید نشان دهند و توجه را از اسراییل به مدافع‌ فلسطین متوجه کنند. به گزارش ایسنا سروری معتقد است نشست کشورهای عربی با گروه ۱+۵ بیشتر فرار به جلو است، و اروپا و آمریکا که در طبل واهی انحراف هسته‌ای ایران کوبیده و گوش دنیا را کر کرده بودند، امروز همه‌ سرمایه‌گذاری خود را از دست می‌دهند و به شکلی می‌خواهند فضاسازی‌ جدیدی را ایجاد کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ایران‌ترسی را تز جدید آمریکایی‌ها در منطقه ارزیابی کرد و گفت: پس از این که ایران توانست روابط خود را با کشورهای منطقه ترمیم کند آمریکا و برخی از کشورهای غربی سعی دارند با ایران‌هراسی، کشورهای منطقه را از ایران بترسانند و ایران را منزوی کنند.

وی مشغول کردن کشورهای منطقه به یک دشمن فرضی را مهم‌ترین برنامه‌ آمریکایی‌ها و غربی‌ها عنوان کرد و گفت: آنها سعی می‌کنند توجه کشورهای منطقه را از جنایت‌های اسراییل به یک دشمن فرضی واهی منحرف کنند و تمرکز آنها را از جنایت‌های فجیع رژیم صهیونیستی متوجه جای دیگر کنند، بنابراین سعی می‌کنند بحران تهدیدهای فرضی ایجاد کرده و بزرگ‌نمایی کنند.

دکتر علی خرم مشاور پیشین وزیر امور خارجه‌ نیز موضوع ورود کشورهای عربی به بحث هسته‌‌ای ایران را صرفا سیاسی ارزیابی کرد.

وی گفت: معتقدم نگرانی‌شان بیشتر از باب قدرت است. آنها می‌خواهند قدرت کشورهای عربی بر کشورهای منطقه و همسایگان ارجحیت داشته باشد. آنها در مورد رژیم صهیونیستی زورشان نرسید؛ چرا که آمریکا از این رژیم حمایت می‌کند، اما در مورد ایران تصورشان بر این است که باید از دشمن ایران حمایت کنند تا ایران در منطقه قدرت نگیرد. آنها در چارچوب «مهار دوگانه» در جنگ تحمیلی و نیز جنگ کویت با آمریکا همکاری کردند تا ایران و عراق کنترل شود، اما در حال حاضر شرایط تغییر یافته است و سعی دارند آمریکا در بحث هسته‌ ایران همکاری کند. بنابراین موضوع ورود کشورهای عربی به بحث هسته‌ ایران صرفا سیاسی است.

مشاور پیشین وزیر امور خارجه‌ تصریح کرد: اگر موضوع میان ایران و آمریکا به شکلی حل شود آنها به ته صف می‌روند؛ بنابراین سعی دارند روابط میان ایران و آمریکا با توجه به اینکه اوباما به زودی قدرت را در آمریکا در دست می‌گیرند به یکدیگر نزدیک نشود. البته این درخواست آنها نتایج دیگری هم دارد، از جمله برجسته کردن نقش‌شان در موضوعات منطقه و بین‌المللی به این معنا که آنها هم در محاسبات بین‌المللی حساب شوند.

خرم تاکید کرد: این اقدام آنها می‌تواند جو را به دنبال جوسازی‌های منفی کشورهای آمریکا، فرانسه و اسراییل منفی‌تر کند.

تشکیک در نگاه آمریکا

طرح تاسیس گشایش دفتر دیپلماتیک آمریکا در تهران که دو روز پیش کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در روزهای پایانی دولت بوش بار دیگر از آن سخن گفت و حمایت دولت مستقر کنونی در کاخ سفید را از ‌آن اعلام کرد، نیز واکنش رییس مجلس هشتم را برانگیخته است.

لاریجانی در حاشیه همایش ۳۰ سال انقلاب در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رایس در خصوص تمایل آمریکا به تاسیس دفتر حافظ منافع در ایران گفته است: به نظر من این حرکت تاکتیکی نیست و باید یک مقدار نگاه دقیق تری به این موضوع کرد. من به این مساله بهای جدی نمی‌دهم، چون ممکن است نگاه مرموزانه‌ای پشت آن باشد، آنچه مهم است ما نیازمند تغییر استراتژیک در منطقه هستیم نه تغییر تاکتیکی.

رایس روز شنبه با بیان اینکه آمریکا قادر به تغییر تمامی رژیم‌های دنیا نیست، گفته بود: بهترین نقشی که دولت آمریکا می‌تواند ایفا کند، تقویت جامعه مدنی، تقویت نیروهای دموکراسی و مسوول نگه داشتن دولت‌ها در قبال سختگیری‌هایی که نسبت به این نیروها انجام می‌دهند، است. وی افزوده بود: گاهی اوقات حتی در اعلامیه‌ها و اظهارنظرهای رسمی شنیده‌ایم که طرف ایرانی برای بررسی این پیشنهاد آمادگی دارد، ولی هدف اصلی تاسیس این دفتر مردم ایران هستند. همواره برای دسترسی به این مردم تلاش شده است؛ برای تسهیل روند دریافت ویزای آمریکا. در واقع همان هدفی که دفتر حفاظت از منافع واشنگتن در کوبا انجام داد و در حالی که آمریکا سیاستی سختگیرانه در قبال ایران دنبال می‌کند، دفتر حفاظت از منافع که می‌تواند به عنوان زمینه‌ای برای ارتباط با مردم این کشور باشد، مفهوم پیدا می‌کند.