نقدی شدن یارانه‌ها به پس از انتخابات موکول می‌شود
عکس:خبرگزاری مهر، باقر نصیر
طرفدار «یارانه نقدی یکسان» برای همه هستم
کشور با نفت 10 دلاری قابل اداره است ولی نه الان؛ این موضوع زمان می خواهد.

پیش‌بینی رییس سازمان بازرسی از سرنوشت طرح تحول
نقدی شدن یارانه‌ها به بعد از انتخابات موکول می‌شود


رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد با ضرورت تحول در ساختار اقتصادی کشور موافق اما با منطق طرح تحول اقتصادی موافق نیست و از دیدگاه وی با توجه به حساسیت مجلس بر بار تورمی پرداخت نقدی یارانه‌ها و همچنین عوامل دیگر، اجرای این طرح به ویژه در بحث ساماندهی یارانه‌ها به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم موکول می‌شود.
پورمحمدی با بیان اینکه «احتمالا در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم نامزد خواهم شد» گفت: مدل پیشنهادی من در مورد نقدی کردن یارانه‌ها، پرداخت یکسان آن به همه شهروندان است. چراکه به انصاف و عدالت نزدیک‌تر است. حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور که هفته گذشته از خبرگزاری مهر دیدار می‌کرد در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تشریح مدل «یارانه یکسان شهروندی» خاطرنشان کرد: این مدل در بسیاری از کشورهای جهان تعریف شده است و در حال حاضر جدیدترین مدل پرداخت یارانه‌ها در جهان محسوب می‌شود و در چند کشور تجربه موفقی داشته و تئوریسین‌های بسیاری آن را تئوریزه کرده‌اند.وی با تاکید بر اینکه این مدل هیچ طبقه‌ای از جامعه را از دریافت یارانه محروم نکرده بلکه متناسب به طبقه اجتماعی به آنان تعلق می‌گیرد، گفت: مدل «یارانه شهروندی» اجرایی‌تر بوده و آثار اجتماعی بهتری را دربردارد ؛چراکه هم به انصاف و عدالت نزدیک‌تر است و هم اشکلات و تعارضات طبقاتی تولید نمی‌کند.وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه اجرای طرح تحول اقتصادی توسط دولت نهم و این موضوع که اگر پیروز میدان انتخابات شود، این طرح را به همین شکل اجرایی خواهد کرد یا خیر، خاطرنشان کرد: تحول اقتصادی یک طرح سیاسی نیست و به هر حال نیاز کشور است اما بحث روی چگونگی پرداخت آن است. پورمحمدی چگونگی پرداخت یارانه‌ها را یک بحث فنی دانست و افزود: ظاهرا اجرایی شدن این طرح قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری عملی نیست و نمی‌تواند به عنوان یک ابزار برای انتخابات آتی نیز تلقی شود.
خبرنگار مهر پرسید: کارشناسان بر این عقیده‌‌اند که طرح تحول اقتصادی یکی از بهترین طرح‌های دولت نهم است اما عده‌ای از آنها نیز معتقدند این طرح نیاز به زمان دارد و با تدبیر بیشتر باید به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول شود، نظر شما در این باره چیست؟ و پورمحمدی پاسخ داد: با توجه به فرآیند تصویب در مجلس بحث اجرای طرح تحول اقتصادی به خصوص در بحث ساماندهی یارانه‌ها به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم موکول می‌شود اما طرح تحول تنها پرداخت نقدی یارانه‌ها نیست و دولت می‌تواند در حوزه‌های گمرک، مالیات، بانک‌ها و بیمه کار کند و کسی هم درباره این موضوعات هیچ گونه بحثی ندارد.
با منطق طرح تحول موافقت نداشتم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جنابعالی فرم اطلاعات اقتصادی را پر نموده‌اید یا خیر، اظهار کرد: خیر. بنده این فرم اطلاعات اقتصادی را پر نکردم، شاید به قول دوستان فرصت نکرده‌ام اما در حقیقت چون نسبت به این طرح توجیه نبودم و با منطق طرح موافقت نداشتم، آن را پر نکردم.وی در خصوص اینکه رییس‌جمهوری پر کردن فرم اطلاعات اقتصادی خانوارها از سوی 65 میلیون نفر از هموطنانمان را رفراندوم مردمی نسبت به این طرح دانسته‌اند، گفت: شاید بتوان به این گونه نیز نوعی تحلیل ارائه نمود، اما رفراندوم تعریف حقوقی خاصی دارد.
وزیر اسبق کشور در پاسخ به این سوال که در صورت کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم چه طرحی برای اقتصاد منهای نفت دارید،گفت: این سوال را زمانی پاسخ می‌دهم که کاندیدا شدم. آن موقع رسما مواضع و طرح‌های اقتصادی خود را به صورت شفاف برای مردم بیان خواهم کرد.
وی در خصوص کاندیداتوری خود در انتخابات گفت: حضور بنده در انتخابات آتی با دو هدف «ارتقای اصولگرایی و بهبود مدیریت اجرایی» منوط است و در صورتی که احساس کنم حضورم منجر به این دو خواسته شود، می‌توانم تصمیم قطعی خود را اعلام کنم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور شما در انتخابات آتی متکی به نظر جمعی خواهد بود یا شخصی، افزود: در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به مکانیزم جمعی اعتقاد دارم و اگر این اتفاق نیفتد ناچار می‌شوم به نظر شخصی خود اتکا کنم.
پورمحمدی همچنین در پاسخ به این سوال که در چه صورتی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم شرکت نخواهید کرد، گفت: اگر مطالباتی که تصور می‌کنم به مصلحت کشور است توسط دیگران محقق شود، اصراری به حضور در انتخابات ندارم، البته به برخی هم پیشنهاد داده‌ام که اگر حضور فعالی داشته باشند به آنان کمک خواهم کرد.
رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات آتی از چهره‌های بارز اصولگرایی حمایت می‌کنید، تصریح کرد: بحث بنده چهره‌های بارز نیست، بلکه از کسانی که بتوانند ایده‌های مرا عملیاتی کنند، حمایت می‌کنم.
اداره کشور با نفت 10 دلاری در شرایط فعلی ممکن نیست
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به پیش‌بینی استمرار کاهش قیمت نفت، آیا اداره کشور را با نفت ۱۰ دلار و ۷ دلاری ممکن می‌داند یا خیر، اظهار کرد: قطعا اقتصاد بدون نفت در کشور شدنی است اما الان نه، این موضوع زمان می‌خواهد و باید زیرساخت‌هایش فراهم شود. به این ترتیب که بازار مصرف و بازار تولید باید تغییر اساسی پیدا کند تا بتوان با اقتصاد بدون نفت زندگی کرد، ولی زمان حتما لازمه این کار است.
به گفته پورمحمدی، بازار مصرف و بازار تولید باید تغییر اساسی پیدا کند تا بتوان با اقتصاد بدون نفت زندگی کرد. اما در قدم اول باید دولت را کوچک کرد تا اتکا به منابع درآمدی که می‌تواند مالیات یا نفت باشد، کاهش یابد. بنابراین در هر فرضی تا دولت بزرگ داریم راه مفری از نفت نداریم.
رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: برای این کار مثلا تا دولت کوچک نشود، اقتصاد بدون نفت شدنی نیست. دراین‌باره دولت هم هیچ تاثیری ندارد. هزینه دولت بزرگ زیاد است و با توجه به اینکه پولی از مالیات عاید نمی‌شود، باید هزینه‌ها را از نفت تامین کرد. بنابراین اتکا به نفت بالا می‌رود.
این فرمول خیلی روشنی است که در قدم اول باید دولت را کوچک کرد، هزینه‌های دولت را کم نمود تا اتکا به منابع درآمدی که می‌تواند مالیات یا نفت باشد کاهش یابد. بنابراین در هر فرضی تا دولت بزرگ داریم راه مفری از نفت نداریم.
خبرنگار مهر پرسید: دولت به عنوان مجری -که قطعا با استناد به آمار مراجعی چون بانک مرکزی سخن می‌گوید- اعلام می‌کند که وابستگی کشور به نفت کاهش یافته و از ۶۲‌درصد به ۵۲‌درصد رسیده، یا مثلا نرخ تورم چنین است، ولی مجمع تشخیص -به عنوان نهاد نظارتی- خلاف آن را می‌گوید ؛ به نظر جنابعالی این دوگانگی در آمارهای پایه اقتصادی باعث نمی‌شود که مردم در تشخیص درستی این مسائل سردرگم بمانند؟ پورمحمدی پاسخ داد: متاسفانه مبانی و شاخص‌های اندازه گیری ما استاندارد و تعریف شده نیست و این به خاطر اختلاف برداشت‌ها و آمار است که هر کدام از مراجع آماری کشور یک آمار را در مسائل مختلف عنوان می‌کند.
رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اما جدای از مشکلات آماری بعضی وقت‌ها منظر دید مراجع اعلام آمار متفاوت است. مثلا در بحث اتکا به نفت بعضی وقت‌ها به مبلغ اشاره می‌شود و بعضی وقت‌ها به‌درصد. به موضوع مبلغ که می‌رسیم می‌گوییم قیمت بالا رفته، خب این درست است، اما از حیث‌درصد که بررسی می‌شود، چون درآمد هم زیاد شده به نسبت درآمد اتکا کمتر است.
وی با بیان اینکه در مسائل این چنینی هر کسی از یک منظر حرف می‌زند یادآور شد: آن کسی که فقط به صرف برداشت فکر می‌کند، می‌گوید حالا که قیمت ۱۴۰ دلار است شما که مثلا شصت میلیارد برداشت کرده اید اگر فردا قیمت شد ۸۰ دلار، این ۶۰میلیارد به نسبت ۱۴۰ دلار آن موقع ۴۰‌درصد بود، اما حالا می‌شود ۷۵‌درصد. پس اساس را باید مبلغ محاسبه کرد چون قیمت نفت در حال حاضر نوسان دارد.
پورمحمدی افزود: در نهایت دوگانگی مسائل در مواردی این چنین باعث می‌شود که یکی بگوید به نسبت درآمد در حال حاضر اتکای دولت به نفت 45‌درصد است و توانسته‌ایم 5‌درصد آن را کاهش بدهیم و در مقابل دیگری هم حرف دیگری بزند. بنابراین می‌توان گفت تفاوت این گونه آمارها بعضا به دلیل نوع نگاه نسبت به مسائل مختلف است. البته باز هم در خود دولت درباره بسیاری از مسائل از قبیل رشد، نرخ تورم، انحراف بنگاه‌های زودبازده اختلاف نظر وجود دارد.