حمایت دوباره از تاسیس دفتر در تهران

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که اعمال تحریم‌‏های بین‌‏المللی انزوای ایران را به دنبال داشته است، ولی در عین‌‏حال بار دیگر از تاسیس دفتر حفاظت از منافع واشنگتن در تهران حمایت کرد. وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که اعمال تحریم‌‏های بین‌‏المللی انزوای ایران را به دنبال داشته است، ولی در عین‌‏حال بار دیگر از تاسیس دفتر حفاظت از منافع واشنگتن در تهران حمایت کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن‌‏پست، کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌‏وگو با پایگاه خبری سی‌‏اف‌‏آر مدعی شد که تحریم‌‏های بین‌‏المللی سرمایه‌‏گذاران خارجی را از تعامل با ایران دور نگه داشته است و به این ترتیب به اقتصاد این کشور لطمه زده است.

وی در عین‌‏حال از تاسیس دفتر حفاظت از منافع واشنگتن در تهران برای بهبود روابط با مردم ایران حمایت کرد.وزیر خارجه آمریکا همچنین بر لزوم حل دیپلماتیک برنامه هسته‌‏ای ایران و کره‌‏شمالی تاکید کرد. رایس در ادامه گفت: «آمریکا قادر به تغییر تمامی رژیم‌‏های دنیا نیست.» وی افزود: بهترین نقشی که دولت آمریکا می‌‏تواند ایفا کند، تقویت جامعه مدنی، تقویت نیروهای دموکراسی و مسوول نگه داشتن دولت‌‏ها در قبال سختگیری‌‏هایی که نسبت به این نیروها انجام می‌‏دهند، است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحریم‌‏های اعمالی علیه ایران، قرار است این کشور را در همان حصاری که عراق در آن قرار داشت وارد کند یا خیر مدعی شد: «تحریم‌‏های اعمالی علیه ایران اندکی متفاوت است. بله این تحریم‌‏ها توسط شورای امنیت علیه ذات ایران که سعی در اشاعه (تسلیحات هسته‌‏ای) دارد یا با مقوله تروریسم در ارتباط است، اعمال می‌‏شود. سعی کردیم این محدودیت‌‏ها به نوعی تنظیم شود که روی مردم ایران تاثیر نگذارد، ولی این تحریم‌‏ها روی اقتصاد ایران تاثیر می‌‏گذارند چرا که این کشور قادر به جلب سرمایه‌‏گذاری یا حمایت از سرمایه‌‏گذاری به عنوان مثال از کشورهای اروپایی نیست. شرکت‌‏های نفتی غربی ایران را ترک کردند که شرکت «توتال» آخرین آنها بود. بنابراین احتمال به‌‏مخاطره افتادن اعتبار و سرمایه همان مساله‌‏ای است که مردم را از ایران خارج می‌‏کند و این تا حدی با تحریم‌‏های فراگیر اعمالی بر عراق متفاوت است.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در راستای تلاش برای تعامل با ایران، حامی تاسیس دفتر حفاظت از منافع واشنگتن در تهران بودید که تابستان سال جاری به دلیل هم‌‏زمانی با مسائل مختلف از دستور کار خارج شد، چه بازخوردی از مقام‌‏های ایران دریافت کردید، گفت: «هرگز به‌‏طور رسمی این پیشنهاد را ارائه نکردیم. روی این پیشنهاد کار کردیم، ولی همانطور که اشاره کردید مناقشات گرجستان و روسیه و همچنین مخالفت ایران با توافق‌‏نامه امنیتی بغداد و واشنگتن این مساله را از دستور کار خارج کرد. هرگز از ایرانی‌‏ها چنین چیزی را نخواستیم و بنابراین نمی‌‏دانیم که واکنش آنها چگونه است. گاهی اوقات حتی در اعلامیه‌‏ها و اظهارنظرهای رسمی شنیده‌‏ایم که طرف ایرانی برای بررسی این پیشنهاد آمادگی دارد، ولی هدف اصلی تاسیس این دفتر مردم ایران هستند. همواره برای دسترسی به این مردم تلاش شده است؛ برای تسهیل روند دریافت ویزای آمریکا. در واقع همان هدفی که دفتر حفاظت از منافع واشنگتن در کوبا انجام داد و درحالی‌‏که آمریکا سیاستی سختگیرانه در قبال ایران دنبال می‌‏کند، دفتر حفاظت از منافع که می‌‏تواند به‌‏عنوان زمینه‌‏ای برای ارتباط با مردم این کشور باشد مفهوم پیدا می‌‏کند. حالا چنانچه ایران سرانجام با این پیشنهاد موافقت کند که امیدوارم این اتفاق بیفتد یا اگر این پیشنهاد را قبول نکند بازتابی از سیاست‌‏های این کشور به‌‏دست آورده‌‏ایم.