سال جاری در حالی وارد دهمین ماه خود می‌شود که مجلس علاوه‌بر تصویب بودجه سال آینده قرار است لایحه مهم دیگری را هم موشکافی و به تصویب برساند؛ لایحه «هدفمندکردن یارانه‌ها». لایحه‌ای که از آن با عنوان انقلابی اقتصادی یاد می‌شود. اما پرسش روز این است که مجلس در سه ماه آینده سال کدام یک را در اولویت کاری خود قرار می‌دهد؟ اگرچه نمایندگان دولت معتقدند که می‌توانند بودجه‌ای را با در نظر گرفتن شرایط اجرای طرح به مجلس ارائه کنند، اما نمایندگان مجلس بر این باورند که در صورت ارائه همزمان دو لایحه بررسی بودجه ۸۸ بر لایحه، هدفمند شدن یارانه‌ها اولویت دارد و طبق آیین‌نامه باید ابتدا لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داد. در این زمینه سیدحسن امیراحمدی، مدیرکل دفتر هماهنگی، تلفیق و تخصیص بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور می‌گوید: طرح تحول اقتصادی به عنوان یکی از شهامت‌های اقتصاد کشور ما در سال آینده باید اجرایی شود، چون با توجه به شرایط اقتصادی دنیا و لزوم افزایش بهره‌وری، کارآیی در اقتصاد و قطع وابستگی کشور به نفت اجرای این طرح ضروری است. وی با بیان اینکه در حال حاضر سناریوهای مختلفی برای تدوین بودجه در نظر گرفته شده است، اظهار می‌کند: «در صورتی که طرح تحول اقتصادی در مجلس به تصویب برسد دولت آمادگی دارد که بودجه‌ای با در نظر گرفتن شرایط اجرای این طرح را تدوین و ارائه کند.» به این ترتیب دولت هم منتظر است که ابتدا لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به تصویب برسد و سپس با توجه به آن لایحه بودجه ۸۸ را به مجلس تقدیم کند.

اولویت مجلس بودجه است

اما جهانبخش محبی‌نیا می‌گوید: ارائه همزمان لوایح بودجه و تحول اقتصادی به مفهوم کنارگذاشتن لایحه تحول اقتصادی از سوی مجلس است. وی با تاکید بر اینکه آیین نامه مجلس اولویت بررسی لوایح همزمان را به لایحه بودجه می‌دهد، تاکید می‌کند: هیچ طرح و لایحه‌ای به جز لوایح دو و سه فوریتی بر لایحه بودجه ارجحیت ندارد. او با تاکید بر اینکه فرصت باقیمانده از سال برای بررسی دو لایحه کافی نیست، ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد که تاخیر در ارائه لایحه تحول اقتصادی از سوی دولت بدون شائبه نمی‌تواند باشد و دولت باید آن را زودتر و در زمان وعده داده شده به مجلس ارائه می‌کرد. نماینده میاندوآب اظهار می‌کند: با توجه به اینکه آیین‌نامه، مجلس را به بودجه سالانه متوجه می‌کند، به نظر می‌رسد که بررسی لایحه تحول اقتصادی در زمان باقیمانده برای مجلس کمی سخت است.

نشانی از ارائه لایحه بودجه مشاهده نمی‌شود

همچنین یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه لایحه بودجه از مهم‌ترین لوایحی است که مجلس هر سال آن را بررسی خواهد کرد، می‌گوید: هیچ چیز بر بودجه ترجیح ندارد و در صورت همزمان شدن ارائه لایحه بودجه با هر طرح و لایحه دیگری، مجلس اولویت را به لایحه بودجه خواهد داد. حسین نجابت می‌افزاید: این یک روش سنتی و البته صحیح است، چون بودجه سالانه می‌خواهد برای کشور طی یک سال آینده تعیین تکلیف کند. نماینده تهران در پاسخ به اینکه در صورت ارائه لایحه تحول اقتصادی همزمان با لایحه بودجه ۸۸ به مجلس، نمایندگان چه خواهند کرد؟ می‌گوید: احتمال دارد در صورت وقوع چنین حالتی، مواردی که در لایحه تحول اقتصادی وجود دارد، مستقیما در لایحه بودجه اعمال شود. نجابت تاکید می‌کند: اگر لایحه بودجه با هر لایحه دیگر ارائه شود، حتما لایحه بودجه در اولویت است و دیگر لوایح کنار گذاشته می‌شوند. وی در ادامه با اشاره به اینکه اصلا مشخص نیست که دولت برای ارائه لایحه بودجه به مجلس آمادگی دارد و یا نه؟ می‌گوید: هیچ نشانی از ارائه لایحه بودجه به مجلس مشاهده نمی‌شود، ضمن اینکه همین الان هم برای تقدیم بودجه به مجلس دیر است، ولی به هر حال چاره‌ای نیست و دولت باید هر چه سریع‌تر لایحه بودجه را به مجلس بیاورد، هر چند که به نظر می‌رسد با تعطیلی پیش روی مجلس، این کار به بعد از دهم دی‌ماه موکول شود.