دنیای اقتصاد - گسترده‌ترین دیدار هیات رییسه مجلس هشتم با مراجع قم به فرصتی تبدیل شد تا طی آن مرجعیت شیعه دیدگاه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را به نمایندگان مجلس منتقل کنند و به خصوص درباره مسائل اقتصادی توصیه‌های مهمی را به عمل آورند. هشدار مراجع درباره تاثیرات بحران جهانی اقتصاد

دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی: رییس مجلس تازه‌ترین سفر خود به استان قم به منظور دیدار با مراجع و آیات عظام این‌بار ترجیح داد تا اعضای هیات‌رییسه را نیز با خود همراه کند. علی لاریجانی که به اتفاق هیات‌رییسه صبح دیروز وارد شهر قم شد با آیات عظام مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

رییس مجلس در گفت‌و‌گوهای خود بار دیگر مسائل اقتصادی را با توجه به شرایط اقتصادی کشور اولویت برنامه‌های مجلس عنوان کرد و این‌بار بدون ذکر کلمه مخالفت تنها بر این مساله تاکید کرد مجلس در صورت ارائه لوایح تورم‌زا آنها را دقیق مورد بررسی قرار خواهد داد. علی لاریجانی پیش از این اما بارها صراحتا از مخالفت مجلس با تصویب لوایح تورم‌زا سخن گفته بود. آیات عظام هم در این دیدارها علاوه بر آن‌که فضای مجلس هشتم را توام با آرامش خواندند اما از لاریجانی خواستند که مجلس در برابر بحران‌های متعددی از جمله اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی که جهان را تهدید می‌کند، به ویژه بحث بحران اقتصادی جهان غافل نباشد و در عین حال به دلیل نارضایتی مردم از فساد اداری بحث تحقیق و تفحص‌ها را جدی بگیرد و بعضی مراکز را در این مقوله مستثنی نکند. این تاکید در شرایطی انجام گرفته است که پیش از این، مجلس با هدف تامین نظر شورای نگهبان در بررسی اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس مصوب کردند که در تحقیق و تفحص‌ها، شورای نگهبان، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص و امور ماهیتی قضایی از این مساله مستثنی شوند.

عدم غفلت از چهار بحران

براین اساس آیت‌ا... مکارم شیرازی در دیدارش با لاریجانی و اعضای هیات‌رییسه ضمن ابراز رضایت از آرامشی که با وجود اختلاف سلیقه‌ها در مجلس حاکم است با اشاره به وضع کلی دنیای امروز و با بیان اینکه دنیای امروز با سه بحران اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی و امنیتی روبه‌روست تاکید کرد: خواه ناخواه بحران اقتصادی همه جا را می‌گیرد و قرائن نشان می‌دهد که به این زودی تمام نمی‌شود، بنابراین برنامه‌ها باید طوری تنظیم شود که بتوان با آن مقابله کرد.

وی یادآور شد: درست است که ما مقدار زیادی از این بحران برکنار هستیم، اما این همیشگی نیست و باید برای مقابله با آن فکر اساسی شود. مکارم شیرازی، بحران فرهنگی و اخلاقی را دیگر بحران دنیای امروز دانست که از طریق رسانه‌ها به همه جای دنیا گسترش پیدا کرده و تصریح کرد: کشورهای غربی با آزادی که برای خود تفسیر کرده‌اند کارهای زیادی انجام می‌دهند، اما ما مسلمان هستیم و ارزش‌های خاص خود را داریم و خط قرمزهایی در مسایل فرهنگی و اخلاقی داریم؛ باید خود را تا جایی که می‌توانیم از این بحران‌ها دور کنیم.

وی گفت: این‌که ما کاری کنیم که غربی‌ها از ما خوششان بیاید، اشتباه است. مجلس می‌تواند نقشی مهم از طریق نظارت‌ها و تصویب قوانین داشته باشد و در این میان نظارت‌ها باید به صورت جدی و قوی صورت گیرد. مکارم شیرازی با اشاره به بحران امنیتی در دنیا و با بیان اینکه وهابی‌ها و حامیان آنها این بحران را در دنیا به وجود آورده‌اند تصریح کرد: الحمد‌‌ا... بحران ناامنی به کشور ما سرایت نکرده است و ما کشوری امن و امان در میان کشورهای ناامن هستیم، اما باید غافل نشویم زیرا می‌خواهند این بحران را به داخل کشور ما بکشند و مجلس باید به گوش باشد و توجه داشته باشد. وی متذکر شد: آنها گاهی توسط عوامل بیرونی و گاهی عوامل داخلی می‌خواهند این بحران را به داخل کشور ما بکشند که باید مراقب هر دوی آنها باشیم. این مرجع تقلید در ادامه از بحران چهارمی به نام بحران سیاسی یاد کرد که می‌تواند با پرخاشگری و تخریب توسط جناح‌های داخل کشور صورت گیرد خاطرنشان کرد: باید حسن نیت به خرج داد و همه به فکر اسلام، نظام و مردم باشیم تا چیزی به نام بحران سیاسی پیدا نشود. مکارم شیرازی با بیان اینکه بعضی‌ها انتخابات را توفانی تصور می‌کنند متذکر شد: ان‌شاء‌‌ا... با حسن نیت این گونه نخواهد بود و انتخابات آینده به صورت آبرومند و با آرای مردم، سالم انجام خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین شرایط حاکم بر غزه را یادآور شد و گفت که باید در ارتباط با بیان مظلومیت مردم غزه بیش از این فریاد کرد، چراکه مسلمانان در خواب هستند و باید بیدارشان کرد تا بتوانیم برای اسلام و مسلمین الگو باشیم. آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین از هیات‌رییسه خواست تا توجه ویژه‌ای به قم داشته باشند چراکه به گفته او قم برای تمام جهان اسلام است و پایگاه تشییع جای آبادی است. توجه به بازسازی حرم حضرت معصومه (س) و آب آشامیدنی قم هم از دیگر مسائل موردنظر مکارم شیرازی بود.

عدم‌استثنا برای تحقیق و تفحص

لاریجانی به همراه هیات‌رییسه به دیدار آیت‌الله موسوی اردبیلی رفتند.وی در این دیدار گفت: ما مسلمان‌ها یک راهی داریم که نه اقتصاد آزاد است و نه اقتصاد بسته، بلکه اسمش اقتصاد اسلامی است که نتوانسته‌ایم آن را شفاف بیان کنیم که امیدواریم در این دوره مجلس بتواند آن را شفاف و روشن بیان کند. موسوی اردبیلی با بیان اینکه مسائلی که شما در مجلس پیگیری می‌کنید مسائل مهمی است، گفت: مسائل اقتصادی، فرهنگی و مسائل مربوط به وضع دنیا از جمله مسائل مهمی است که مجلس در آنها وارد شده است.

این مرجع تقلید، با بیان اینکه تحقیق و تفحص را در مملکت اجرا کنید، خطاب به رییس و اعضای هیات‌رییسه مجلس، تصریح کرد: مردم از فساد اداری ناراحت هستند و به این خاطر صداهای مختلفی شنیده می‌‌شود چراکه تحقیق و تفحص به درستی اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: مجلس در راس امور است و نباید در امر تحقیق و تفحص بعضی‌ها و بعضی جاها را استثنا کرد چراکه مردم بهترین‌ها را انتخاب کرده‌اند و اینکه بگوییم در اینجا کوتاه بیاییم، خوب نیست.

موسوی اردبیلی همچنین برگزاری همایش ۳۰سال قانون‌گذاری را کار مثبتی ارزیابی کرد و یادآور شد: از ابتدا سلایق مختلف در مجالس وجود داشته که باید فضا برای بیان نظرات و دیدگاه‌های آنها فراهم شود. این مرجع تقلید، همچنین با بیان اینکه اگر توجه و رضایت مردم جلب شود آنها علاقه‌مند به حضور در تمامی صحنه‌ها و به‌ویژه انتخابات خواهند شد، اظهار کرد: اگر مردم ببینند مجلس در مقام بیان مشکلات است و می‌خواهد مشکلات مردم را حل کند علاقه‌مند می‌شوند و رای خوب می‌دهند و امیدوار می‌شوند. اما اگر مجلس در فکر مردم نباشد آن وقت مردم دلسرد می‌شوند.

لاریجانی هم در این دیدارها تاکید کرد که تلاش این است که مجلس به‌رغم وجود سلایق مختلف به جای اینکه روی مسائل سیاسی نزاع داشته باشد، وقت خود را روی مسائل کارشناسی بگذارد. لاریجانی از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌های مجلس را کنترل موضوع‌ تورم دانست و افزود که تلاش می‌کنیم تا لوایح و طرح‌هایی که تورم‌زا است را اصلاح کنیم. چراکه مساله اقتصادی از مسائل مهم است، بنابراین بخشی از وقت مجلس برای ساماندهی بخش‌های اقتصادی کشور است. وی در عین حال خاطرنشان کرد که مجلس در حال حاضر برای بررسی بودجه سال آینده که با توجه به شرایط به وجود آمده در قیمت نفت آماده می‌شود و همچنین برای طرح تحول اقتصادی که کمیسیونی در این صندوق تشکیل‌شده کار را پیگیری می‌کند.وی همچنین ظرفیت مجلس را برای دیپلماسی پارلمانی بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه تلاش‌های خوبی صورت گرفته و برای کشورهای مهم هیات‌های دوستی تشکیل شد و برخی از کشورهایی که مهم‌تر هستند، برای این ارتباط سیاسی در اولویت قرار گرفته‌اند.رییس مجلس شورای اسلامی همچنین از تلاش مجلس با استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی برای حل مشکل غزه خبر داد و اظهار کرد: در مساله غزه آقای ابوترابی‌فرد که مسوولیت بین‌المجالس را دارند، تلاش کرد تا روی این مساله تمرکز ذهنی ایجاد کند و یک ساز و کار دیپلماتیک برای کمک به مردم فلسطین در نظر گرفته شود. بنابراین بر این اساس گروهی متشکل از ایران، اندونزی و سوریه با رایزنی‌هایی این موضوع را پیگیری می‌کنند و قرار شد با کشور مصر رایزنی‌هایی انجام شود تا مشکلات مردم غزه حل شود.

یکدیگر را نرنجانید

در ادامه هیات‌رییسه و لاریجانی به دیدار آیت‌ا... جوادی‌آملی رفتند.آیت ‌‌ا... جوادی آملی با بیان اینکه مجلس یک عضو و نظام یک حقیقت است، گفت: مجلس فقط اندیشه نظام است و به تنهایی نمی‌‏تواند کاری از بیش ببرد، از این رو لازم است تا با انگیزه نظام یعنی دولت هماهنگ باشد، این دو قوه نباید یکدیگر را برنجانند. به گزارش ایلنا، ‌‏آیت ‌‌ا... جوادی آملی در ابتدای سخنان خود در دیدار با اعضای هیات رییسه خطاب به هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: مجلسی که فقط به فکر تقنین است، مجلس ناقصی است. مجلس حتما باید با دولت، قوه قضاییه و رهبری هماهنگ باشد، چون این‌‏ها مجموعه نظام را تشکیل می‌‏دهند. مجلس باید به گونه‌‏ای عمل کند که یک چشمش به قضا و یک چشمش به اجرا باشد و در عین حال به کار خود نیز بپردازد.این مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه تفکیک قوا به منزله مثله کردن کشور نیست، یادآور شد: این سه قوه باید با یکدیگر هماهنگ باشند.وی افزود:اندیشه ما قانون‌‏گذار است و انگیزه ما اجرای قانون است و فطرتی داریم که داور بین انگیزه و اندیشه است، باید باورکنیم که اندیشه ما کاملا بیگانه از انگیزه است، انگیزه جدا از اندیشه است، هماهنگی این‌‏ها در اختیار مقام معظم رهبری است. یکی از این دو ضعیف باشند یا هر دو دچار ضعف‌‏هایی باشند، یا با عالم فاسق روبه‌رو می‌‏شویم یا با مقدس مآب بی شعور و جاهل مترصد.آیت ‌‌ا... جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به حرف زدن و سخن گفتن با ادب و متانت تاکید کرده و افزود: باید مراقب سخنان خود در مواردی چون استیضاح و سوال باشیم.این مدرس حوزه علمیه قم سپس با اشاره به خبرنگاران حاضر در این جلسه گفت: روزنامه‌نگاران نیز باید مراقب باشند که جز حرف حق نگویند، البته بزرگان هم بهتر است که واژه‌‏ها را به گونه‌‏ای انتخاب کنند که از موضع ادب باشد.

مشکلات اقتصادی را حل کنید

در ادامه این دیدار، لاریجانی و هیات رییسه با آیت‌الله نوری همدانی ملاقات کردند. آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با رییس و اعضای هیات رییسه مجلس پیشنهاد داد: هیات‌هایی از علما و قوای سه‌گانه برای گفت‌وگو و صحبت با علمای جهان اسلام در خصوص حل مشکلات جهان اسلام تشکیل جلسه دهند. وی فضای امروز کشور را فضای بسیار مساعدی برای بیان فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی ارزیابی کرد. وی خطاب به نمایندگان گفت: شما نیز باید خود را بشناسید، زیرا در گذشته این جایگاه در اختیار سرسپردگان بود اما امروز شما به طور مستقل این کرسی‌ها را در اختیار دارید. نوری همدانی ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس بتوانند مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه را حل کنند و به مردم خدمت کنند که این نیز نعمت بزرگی است و جای شکر دارد. وی با تاکید بر اینکه امروز چهره اسلام ناب نمایان شده و در نتیجه فکر و خلاقیت یک فقیه مخلص و قهرمان میدان علم و تقوا یعنی امام خمینی (ره) این کار صورت گرفته است، اظهار کرد: امروز ما می‌توانیم در سایه انقلاب اسلامی حرف خود را به دنیا بزنیم و این نعمت بزرگی است که اسلام ناب به عرصه زندگی ما آمده است.

تورم مساله اصلی مجلس است

در ادامه، هیات رییسه و لاریجانی به دیدار آیت‌الله صافی گلپایگانی رفتند. آیت‌الله صافی گلپایگانی در این دیدار گفت: مجلس باید در جایگاهی باشد که مستقل عمل کند و نمایندگان مجلس باید مستقل باشند و تقلیدگونه عمل نکنند و در مساله سیاسی اقتصادی، اجتماعی مجتهد باشند و اگر نیستند باید از کسانی که مورد امین هستند بهره ببرند. ایشان با مهم دانستن اقتصاد در زندگی مردم گفت: اگر به موضوع اقتصاد و معیشت مردم توجه کامل نشود معایب متعددی ایجاد می‌شود، بنابراین باید به موضوع اقتصاد، فقر و محرومیت‌زدایی اهمیت داد و مجلس باید به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشد و تا آنجا که می‌تواند باید مشکلات اقتصادی را از جامعه کم کند.