انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت

دنیای اقتصاد- دو روز پایانی هفته گذشته مسجد امیرالمومنین تهران میزبان یازدهمین کنگره جبهه مشارکت ایران اسلامی بود که همزمان با دهمین سالگرد تاسیس این حزب برگزار می‌شد. در این نشست که از صبح پنجشنبه با حضور جمع گسترده‌ای از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی از جمله سیدمحمد خاتمی رییس‌جمهور سابق آغاز شد، ابتدا حسین کاشفی، معاون دبیرکل این حزب با ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله تشکل متبوعش، ابراز امیدواری کرد جبهه مشارکت ایران اسلامی بتواند با بهره‌گیری از تجربیات ده ساله و این اندوخته گران‌سنگ و نیز نیروهای خود در جهت گسترش فرهنگ حزبی و پیشرفت کشور گام بردارد. وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره محمد سعدایی، عضو فقید جبهه مشارکت ایران اسلامی از خانواده‌های شهید رحمان دادمان، مرحوم بورقانی و حجت‌الاسلام‌هادی قابل تقدیر کرد.

پس از آن بود که دبیرکل جبهه مشارکت پشت تریبون قرار گرفت تا سخنرانی افتتاحیه کنگره را بیان کند. محسن میردامادی با تاکید بر برنامه‌ریزی و آینده‌نگری در پی آن به فرازونشیب‌های کار حزبی در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود همه تنگناها و دشواری‌ها، خلا دیرین تاریخ سیاسی این کشور، یعنی فقدان برنامه مشخص در عرصه سیاسی و ضعف روحیه کار جمعی در مسیر توسعه و کمبود نهادها و گروه‌های منسجم و مجرب و توانا و فراگیر در عرصه اجتماع را برنامه‌ریزی و آینده‌نگری تا حدی می‌تواند جبران کند. جبهه مشارکت در این راه خوشبختانه توفیق‌های بزرگی داشته است و این توفیق را مرهون تلاش‌های بی‌وقفه جمع کثیری از نیروهای حزبی می‌داند که بی‌ادعا و بی‌نام و نشان و در گوشه‌های دور و نزدیک کشور با همدلی، همفکری و همکاری فعالیت کرده‌اند و زیر بار فشارهای طاقت‌فرسای طبیعی و تحمیلی بر آرمان‌ها و عزم خود ایستاده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخی عملکردهای سوء که از دیدگاه وی با آرمان‌های امام و انقلاب در تضاد قرار دارد، به بیان برخی از این مسائل پرداخت و تصریح کرد: جمهوری اسلامی مورد نظر امام ذاتی دموکراتیک داشت، به همین دلیل بود که حتی در رفراندوم تعیین نوع حکومت نیز ایشان با عنوان جمهوری دموکراتیک اسلامی از آن رو مخالفت داشتند که این شائبه را به وجود می‌آورد که گویا «جمهوری اسلامی» یا «اسلام» دموکراتیک نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: پس از روی کار آمدن دولت نهم جبهه مشارکت بیش از یک سال نسبت به عملکرد اقتصادی این دولت سکوت پیشه کرد و به دولت فرصت داد تا در عمل به شعارها و وعده‌های خود آسوده‌خاطر پیش رود، اما در گذر زمان و با فاصله‌گیری از چارچوب سند چشم‌انداز و اجرای قانون برنامه چهارم توسعه، سیاست‌هایی در پیش گرفته شد که روز به روز بر نگرانی‌ها افزود و جبهه مشارکت را نیز در کنار سایر گروه‌ها واداشت تا موضعی انتقادی نسبت به این مسائل اتخاذ کند. دبیرکل جبهه مشارکت با بیان اینکه اتخاذ سیاست‌های انبساط مالی و پولی از طریق افزایش ارقام بودجه، برداشت‌های پی‌درپی از حساب ذخیره ارزی، کاهش دستوری نرخ سود بانکی و .... موجب افزایش شتابان رشد نقدینگی شده است، ادامه داد: این موارد در کنار اصرار بر اجرای سیاست تثبیت قیمت حامل‌های انرژی و برخی کالاها و خدمات دولتی و ..... باعث دامن زدن به واردات برخی کالاها و ایجاد رانت و انحصار در واردات برخی دیگر شده است. وی بر این اساس تصریح کرد: در چنین شرایطی مطرح کردن طرح تحول اقتصادی بدون ارائه برنامه عملیاتی و اجرایی روشن تامل‌برانگیز است، به گونه‌ای که نمی‌توان از شائبه انتخاباتی بودن این طرح به آسانی گذشت. وی افزود: توزیع سهام عدالت نیز تغییری معنادار در اداره و مدیریت بنگاه‌های اقتصادی دولتی به لحاظ کارآیی و بهره‌وری و عدم زیان‌دهی- به رغم ابلاغ سیاست‌های مرتبط با اصل ۴۴ و تصویب قانون آن- به همراه نداشته و عملا بر گره کور تبدیل اقتصاد دولتی به شبه دولتی افزوده و طلبکاران فراوانی را در برابر این دولت و دولت آینده قرار داده است.

میردامادی در پایان، با اشاره به اینکه به‌رغم همه این مشکلات، وقتی به ظرفیت‌های عظیم کشور و ملت ایران نظر می‌اندازیم، این امید در ما شکل می‌گیرد که در صورتی که اراده کنیم، خواهیم توانست نه تنها بار این مشکلات را بکاهیم بلکه با تدبیر به سوی جایگاه شایسته خود حرکت کنیم ابراز امیدواری کرد که تمامی گروه‌های اصلاح‌طلب با درک شرایط کشور اراده متحد خود را برای غلبه بر موقعیت دشوار کنونی به کار گیرند.

گفتنی است، در این نشست علاوه‌بر سیدمحمد خاتمی افراد و چهره‌های دیگری چون سیدیاسر خمینی، معصومه ابتکار، محمدرضا عارف، محمد صدر، عبدا... ناصری، حبیب‌ا... بی‌طرف، عزت‌ا... سحابی، محمد توسلی، محمد سلامتی، مصطفی معین، عمادالدین باقی، عباس عبدی، مصطفی کواکبیان، فیض‌ا... عرب‌سرخی، مرتضی الویری، حبیب‌ا... پیمان و جمعی از سفرای کشورهای خارجی و برخی دیگر از فعالان سیاسی حضور داشتند.