آغاز مباحث درباره وحدت ملی

دنیای‌اقتصاد- نقد حزب کارگزاران سازندگی بر عملکرد اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد با افزایش بحث‌ها درباره ضرورت وحدت ملی با حضور تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی در داخل نظام جمهوری اسلامی همزمان شده است. بحث وحدت ملی به فاصله چند روز از برگزاری همایش ۳۰ سال قانون‌گذاری و نظارت در نظام جمهوری اسلامی مطرح می‌شود که البته احزاب و گروه‌های سیاسی به این بحث واکنش متفاوت نشان داده‌اند. در شرایطی که برخی رسانه‌ها و سایت‌های اینترنتی حامی دولت محمود احمدی‌نژاد به انتقاد از این همایش و ترکیب مدعوین آن برخاسته‌اند اما همزمان برخی احزاب اصلاح‌طلب از جمله حزب‌ کارگزاران از ایده مطرح شده در همایش ۳۰ سال قانون‌گذاری حمایت کرده‌اند و خواستار حضور همه احزاب و گروه‌های سیاسی داخل در نظام جمهوری اسلامی در ساختار رسمی قدرت شده‌اند. همزمان حزب کارگزاران سازندگی نقدهای خود بر عملکرد اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد تحت عنوان فرصت‌های هفت‌گانه دولت محمود احمدی‌نژاد و اشکالات اقتصادی این دولت را اعلام کرده‌اند. سه‌شنبه هفته گذشته علی‌ لاریجانی، رییس مجلس هشتم با برگزاری نشستی در ساختمان بهارستان تحت عنوان ۳۰ سال قانون‌گذاری و نظارت در نظام جمهوری اسلامی از روسای جمهوری سابق، روسا و نمایندگان هفت دور مجالس گذشته، مقامات قوای قضائیه و مقننه و برخی فعالان سیاسی کشور دعوت به عمل آورد.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری یکی از مقامات مدعو بود که در این همایش حاضر نشد. اما شخصیت‌های دیگری چون هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری، مهدی کروبی، سیدمحمود شاهرودی، احمد جنتی و نیز آیت‌الله گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری در این نشست حاضر شدند. درباره عدم حضور احمدی‌نژاد در این نشست توضیحی داده نشد، اما برخی نمایندگان گفتند از آنجا که برای رییس‌جمهور وقت سخنرانی در نظر گرفته نشده است لذا وی ترجیح داده است در این همایش حاضر نشود.البته به فاصله ۲۴ ساعت پس از این همایش رییس‌جمهور برنامه حضور خود در جلسه علنی مجلس را به وقت دیگری موکول کرد. قرار بود رییس‌جمهور روز چهارشنبه در مجلس علاوه بر ارائه گزارشی از روند اجرای برنامه توسعه کشور، لایحه طرح تحول اقتصادی را هم تقدیم مجلس کند. با لغو این برنامه‌ها گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دلخوری رییس‌جمهور از مجلس بالا گرفت به خصوص اینکه برخی رسانه‌های حامی دولت هم انتقاداتی را از مجلس و علی لاریجانی مطرح کردند.روزنامه ایران به عنوان ارگان دولت، روزنامه کیهان به عنوان حامی دولت و نیز خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) در شمار رسانه‌هایی بودند که رییس مجلس هشتم را به عدم دقت کافی در ترکیب میهمانان مدعو متهم کردند. از دیدگاه آنان دعوت از کسانی چون عزت‌ا... سحابی از اعضای نهضت آزادی و نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی و دعوت از برخی نمایندگان مجلس ششم مصداق بی‌توجهی به اصول بوده است چرا که از دید آنان چنین افرادی عدم التزام خود به مبانی نظام جمهوری اسلامی را اعلام کرده‌اند. البته از دیدگاه منتقدان همایش سخنان مطرح شده در این همایش از سوی سخنرانان نیز ربطی به موضوع نداشته است و بیشتر سلایق سیاسی خود را عنوان کرده‌اند. ظاهرا انتقاد رسانه‌های حامی دولت به خروجی این همایش بر می‌گردد. چرا که روز بعد از برگزاری این همایش برخی روزنامه‌ها از آن تحت عنوان همایش وحدت ملی یاد کردند. ضمن آنکه علی لاریجانی مدافع طرح وحدت ملی به شمار می‌آید هرچند پیش از او علی‌اکبر ناطق‌نوری خواستار تشکیل دولت وحدت ملی با حضور نیروهای معتقد به نظام جمهوری اسلامی از هر نوع سلیقه‌ای شده بود. البته دیدگاه علی‌اکبر ناطق‌نوری و اقدام علی لاریجانی در برگزاری این همایش با استقبال برخی احزاب مواجه شده است. کما اینکه غلام‌حسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به صراحت از ضرورت تشکیل دولت وحدت ملی سخن به میان آورده است. کرباسچی آخر هفته گذشته در کنگره حزب کارگزاران سازندگی موضع یاد شده را عنوان کرد. وی گفت: تشکیل دولت وحدت ملی از همه نیروهای فعال کشور ضروری است تا تضمینی برای توسعه‌ کشور باشد. به گزارش ایسنا، دبیر کل حزب کارگزاران در اختتامیه گردهمایی سراسری حزب کارگزاران افزود: نیروهای دلسوز دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا که همه فرزندان این کشور هستند، می‌توانند ائتلاف کنند کرباسچی همچنین گفت: وضعیت کنونی با مدیریت دولت نهم در طول سه سال و نیم از ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و سیاسی به گونه‌ای است که این دولت هفت فرصت بزرگ و استثنایی را در اختیار داشت. وی در بیان این فرصت‌ها، گفت: اولین فرصت تدوین سند چشم‌انداز و برنامه چهارم توسعه و همچنین تفاهم‌نامه‌ جریان‌های سیاسی بر روی محوریت اصلی توسعه‌ کشور است که این مورد بزرگ‌ترین دستاوردی است که در اختیار این دستگاه اجرایی قرار گرفت. فرصت بعدی اجرای طرح‌های بزرگ که پیش‌نیاز طرح‌های توسعه در کشور بوده، است.

دبیر کل حزب کارگزاران، ادامه داد: فرصت سوم آن است که به یمن توسعه دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های غیر دولتی حضور نیروی انسانی عظیم، جوان و تحصیل‌کرده در خدمت دستگاه اجرایی در تاریخ ایران بی‌سابقه است. فرصت بعدی تکمیل روند آزادسازی اقتصاد است که لازمه‌ آن توسعه است، که با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ اجازه‌ فعالیت بخش خصوصی در همه‌ زمینه‌های اقتصادی داده شده و حجت را بر دستگاه‌های اجرایی تمام کرده است. کرباسچی افزود: فرصت پنجم به لحاظ سیاست خارجی، درگیری آمریکا و بسیاری از قدرت‌ها در عراق و افغانستان است که فرصت تاریخی بسیار مناسبی را برای کشور در تنظیم روابط بین‌الملل ایجاد کرده است. وی همکاری همه‌ قوا و دستگاه‌ها را در طول تاریخ بی‌سابقه خواند و گفت: افزایش بی‌سابقه و افسانه‌ای درآمدهای نفتی تا مرز ۱۵۰‌دلار برای هر بشکه فرصتی استثنایی بود، چرا که مجموع درآمدهای ۵ / ۳ سال دولت نهم را تا مرز ۲۰۰‌ میلیارد دلار یعنی حدود دو برابر هشت ساله‌ دولت هاشمی و خیلی بیشتر از هشت ساله دولت خاتمی برد. دبیر کل حزب کارگزاران، در ادامه ابراز عقیده کرد: در چنین شرایطی متاسفانه با اشتباهات استراتژیک در بعد سیاست خارجی با بحران‌های جدی و بی‌سابقه‌ای مواجه شده‌ایم؛ به گونه‌ای که برنامه‌ریزی‌هایی علیه ما شدت گرفته است که آثار آن بعدا ظاهر می‌شود و کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. وی هم‌ چنین با اشاره به آمارهای تورم افزود: این در حالی است که قرار بود در اواخر برنامه چهارم توسعه تورم یک‌رقمی شود؛ اما اکنون تورم به مرز ۳۰‌ درصد رسیده و طبق پیش‌بینی اقتصاددانان این آمار در پایان سال جاری به بالای ۳۰‌ درصد می‌رسد.

دبیر کل حزب کارگزاران در ادامه با بیان این که رشد سرمایه‌گذاری تنها راه کاهش بیکاری است، گفت: برخی راه‌ها، راه کاهش بیکاری نیست. طبق برنامه باید ۱۰‌درصد رشد سرمایه‌گذاری در کشور رخ می‌داد که در حال حاضر این میزان تنها به چهار‌درصد رسیده است.

وی در بیان آنچه اشتباهات استراتژیک دولت نهم از منظر حزب کارگزاران خواند، گفت: بی‌نیاز کردن خود و کشور از سرمایه‌های انسانی که مهمترین سرمایه‌های هر کشوری است، اولین اشتباه است. به طور مثال نیروی عظیم ۳۰۰ نفره‌ای از سراسر کشور در این دو روز در این گردهمایی جمع شده‌اند. این افراد مدیران باتجربه‌ای هستند که در طول انقلاب سمت‌های مختلفی داشته و تحصیلات ۹۶‌درصد آنها بالای کارشناسی است. این افراد در طول سه سال گذشته بی‌جهت برکنار شده‌اند؛ گرچه خیلی از خودی‌ها نیز برکنار شدند.

دبیر کل حزب کارگزاران استفاده‌ غیرعلمی و غیرکارشناسی از درآمدهای نفتی را اشتباه دوم برشمرد و گفت: آثار ناگوار این امر در بودجه به گونه‌ای است که با سیر واردات بی‌سابقه عمدتا در کالاهای مصرفی مواجهیم. وی خاطرنشان کرد: اشتباه دیگر دولت، انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است؛ سازمانی که مهمترین دستگاه کارشناسی کشور برای کنترل زیاده‌خواهی‌ها و بی‌حسابی بود. دبیر کل حزب کارگزاران، آنچه را که کند کردن روند اجرایی طرح‌های بزرگ با عنوان رسیدگی به سفره‌ مردم خواند از دیگر اشتباهات برشمرد و ابراز عقیده کرد: این اشتباهات را در آخرین سال‌ها با طرح تحول اقتصادی که همان بحث تعدیل و حذف یارانه‌ها است که از سال‌ها قبل مطرح شده بود، نباید فرافکنی کرد. وی افزود: البته این طرحی بسیار مهم و مورد تایید قطعی مجموعه‌ دوستان ما در حزب است؛ چرا که بهینه‌کردن یارانه‌ها و حذف آنها از جمله مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود؛ گرچه جناح راست در مجلس هفتم در مقابل خاتمی برای اجرای این طرح مقاومت کرد. از سوی دیگر اگر در طول این چند ساله همین بحث سوخت با همان افزایش قیمت ۱۰‌درصدی سالیانه همراه شده بود اکنون حداقل ۵۰‌درصد به هدف نزدیک‌تر بودیم.

دبیر کل حزب کارگزاران، تاکید کرد: مجموعه عقل جمعی کشور اجازه‌ رخ دادن این اتفاق را با شکل تبلیغی ‌دهد. این طرح بسیار مهمی برای کشور به شمار می‌آید؛ از این رو امیدواریم مجلس و بزرگان اجازه اجرای نادرست آن را ندهند. کرباسچی ادامه داد: در چنین شرایطی ما فقط انتقاد نمی‌کنیم، چرا که به باور ما بعد از سالها مقاومت و پایداری در جبهه‌های مختلف اقتصادی، نظامی، فرهنگی و سیاسی و در شرایطی که می‌توانست یک جهش برای کشور باشد، مسائل این ‌چنینی حق ملت نبود؛ البته این شرایط تقصیر همه‌ ما سیاسیون در مرحله‌ اول است. باید برای رفتارمان در انتخابات ۸۴ و اختلافاتی که بین برادران رخ داد و باعث پیروزی برخی دیگر و وضع کنونی شد به خود انتقاد کنیم. وی درباره پیشنهادهای حزبش برای رفع مشکلات نیز گفت: راهی جز صنعتی شدن وجود ندارد. در طول ۳۰ سال، کسانی که وضعیت کشور را بررسی کرده‌اند غیر از این موضوع حرفی ندارند اما صنعتی شدن به معنای امروزی این است که خصوصی‌سازی، تکثرگرایی و دموکراسی در کشور ایجاد شود. دبیر کل حزب کارگزاران، افزود: هیچگاه کارگزاران دنبال توسعه‌ منهای عدالت نبوده است. عدالت اختراع دولت جدید نیست. بحث ما در گذشته این بود که توزیع فقر افتخار نیست بلکه باید ثروت را در کشور تولید و بین مردم تقسیم کرد. توسعه‌ اقتصادی و همزمان با آن تامین امکانات عدالت اجتماعی برای اقشار ضعیف جامعه از جمله سخنان ما است. کرباسچی ادامه داد: پیشنهاد صریح و بی‌پرده‌ ما اجرای اصل ۴۴ و سیاست‌های ابلاغی به معنای درست کلمه است.

وی همچنین گفت: در اقتصاد، راهی جز سرمایه‌گذاری وجود ندارد. طرح تحول اقتصادی نیز باید در برنامه‌ پنجم توسعه گنجانده شود. همچنین راه معقول این طرح بهینه‌کردن یارانه‌ها و تعدیل قیمت‌ها، اجرای این برنامه و گنجاندن در برنامه پنجم بدون شعار است. دبیر کل حزب کارگزاران، خاطرنشان کرد: احزاب و گروه‌های سیاسی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نباید فقط منتقد باشند، بلکه باید از همه احزاب و نیروها و مدیرانی که منابع ملی کشور هستند، استفاده عاقلانه و حکمت‌آمیزی انجام شود تا با اتحاد ملی کشور اداره شود.

کرباسچی گفت: در بعد سیاست خارجی با دشمنی برانگیخته شده در دنیا به جایی نمی‌رسیم. باید با شعار حکمت، مصلحت و عزت حرکت کنیم. تامین عزت واقعی شعاری توخالی نیست، حرفی است که جناح چپ و راست و همه‌ کسانی که در کشور فکر می‌کنند به آن معتقدند که اتحاد ملی و اصلاح وضعیت بین‌المللی باید صورت گیرد.