دنیای اقتصاد- به گفته لاریجانی همه ابعاد و اضلاع طرح تحول یک وزن ندارد، اما روی هم رفته طرح بسیار مهمی است و حتی خیلی مهم‌تر از لایحه بودجه است. این طرح چنانچه در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اصل ۴۴ تعریف شود و هماهنگ با آن اجرا گردد، اصلاح ساختار مطلوبی است و مجلس این نگاه هماهنگ در ساز و کار اقتصادی را هم توصیه و هم پیگیری می‌کند. شرط‌های لاریجانی برای طرح تحول

نگاه مجلس به طرح تحول اقتصادی سیاسی نیست

دنیای‌اقتصاد- رییس مجلس در تازه‌ترین اظهاراتش در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به نگاه تخصصی به موضوعات مختلف از جمله موضوع طرح تحول اقتصادی دولت تاکید کرد که تلاش مجلس این است که با اجرای طرح، سایشی برای شرایط اقتصادی کشور ایجاد نشود.

رییس مجلس علاوه بر آن در گفت‌و‌گوهای متعدد دغدغه نمایندگان را نحوه پرداخت یارانه در طرح تحول عنوان کرد و در نهایت متذکر شد که نگاه مجلس به طرح تحول اقتصادی سیاسی نیست و چنانچه این طرح در چارچوب اصل ۴۴ تعریف شود و هماهنگ با آن اجرا شود، اصلاح ساختار خوبی است.

علی لاریجانی همچنین بر وحدت نیروها در آستانه انتخابات نیز تاکید کرد و گفت که با نزدیک شدن به انتخابات نباید منافع ملی کشور و مولفه‌های وحدت ملی کشور فراموش شود.

وی با اشاره به طرح تحول اقتصادی، این طرح را طرح مهمی خواند و اظهار کرد: ما روی این نوع مسائل وقت می‌گذاریم. همه ابعاد و اضلاع این طرح البته همه یک وزن ندارد، اما روی هم رفته طرح بسیار مهمی است و حتی خیلی مهم‌تر از لایحه بودجه است. این طرح چنانچه در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اصل ۴۴ تعریف شود و هماهنگ با آن اجرا گردد، اصلاح ساختار مطلوبی است. لاریجانی تاکید کرد که مجلس این نگاه هماهنگ در ساز و کار اقتصادی را هم توصیه و هم پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی در مجلس اضافه کرد: ما با یک نگاه راهگشا به این موضوع نگاه می‌کنیم تا منافع کشور حفظ شود و در ضمن سایشی برای شرایط اقتصادی کشور به وجود نیاید. رییس مجلس هشتم، نگاه این مجلس به طرح تحول اقتصادی را سیاسی ندانست و گفت: نگاه ما صرفا کارشناسی است و مجلس هشتم استراتژی خود را بر تقسیم‌بندی اقلیت و اکثریت نگذاشته است و محور فعالیت‌های آن نوعی صف‌کشی و قبیله‌گرایی نیست، بلکه بحث اصلی ما کارشناسی است و من بسیار خوشحالم که جریانات مختلف موجود در مجلس هشتم این رویکرد را دارند.

وی ادامه داد: البته ما تفاوت نظر کارشناسی را که وجود دارد مطلوب می‌دانیم و معتقدیم بر سر مصالح کشور و برخی مباحث اقتصادی مثلا تورم هرچه تفاوت و اختلاف نظر وجود داشته باشد، کمک‌کننده است؛ چرا که مربوط به زندگی تک‌تک آحاد مردم است. در این جاها اختلاف نظر خوب است، اما بر سر دعواهای سیاسی اختلاف نظر را در شرایط فعلی درست نمی‌دانیم. رییس مجلس با تاکید بر این‌که قوه مقننه، دولت و قوه قضائیه را محترم می‌شمارد و از آنها حمایت می‌کند، گفت: در راس قوه قضائیه یک مجتهد مبرز حضور دارد و دولت هم پرتلاش با خدمات خود و سفرهای استانی‌اش به سمت حل مسائل و مشکلات کشور حرکت می‌کند که این اقدامات مورد حمایت مجلس است و ما قدردان آنها هستیم.

وی همچنین برخی بحث‌ها بر سر مصالح کشور را در بعضی مواقع با تفاوت نظر مواجه دانست و این‌گونه موارد را تعارض ندانست و گفت: این موارد، اصلاح مسیر است. مجلس هشتم تلاش می‌کند در مسیر چشم‌اندازی که رهبر معظم انقلاب تدارک دیده و سیاست‌های کلی، قوانین دست و پاگیر را بردارد و قوانینی که زمینه‌ساز تحقق چشم‌انداز است را فراهم کند و قوانین مادری تهیه کند که مردم به طور شفاف وظیفه خود را بدانند و اگر هم قوه‌ای در این زمینه وظیفه خود را به درستی انجام نداد، آن زمان مجلس به وظیفه خود عمل می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنانش گفت: در شرایط فعلی چنین ساز و کاری به‌ویژه در شرایطی که حساسیت‌هایی وجود دارد، کنار گذاشتن مسائل خرد و توجه همه قوا به مسائل اصلی زمینه گذر از این شرایط را فراهم می‌کند و باعث بارور شدن قدرت ملی کشور و بالا رفتن تراز کشور در سطح منطقه خواهد شد.

شرایط امروز منطقه بسیار حساس است

لاریجانی در ادامه شرایط امروز منطقه را بسیار حساس توصیف کرد و گفت: برخی ماجراجویی‌ها در منطقه شرق و کشورهای پاکستان و هند و افغانستان در حال دنبال شدن است. بر سر مساله هسته‌‌ای ایران به قول خودشان عنوان کرده‌اند که ما استراتژی چماق بزرگ‌تر و هویج شیرین‌تر را دنبال می‌کنیم که این ادبیات به درد خودشان می‌خورد که سابقه گاوچرانی دارند. این نوع صحبت کردن با یک ملت متمدن و مسلمان به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و توهین به ملت‌ها است.

رییس مجلس شورای اسلامی، قدرت و طراز ملت ایران را در منطقه بسیار بالا دانست و گفت: امروز هرچه ما روی وحدت ملی کشور تمرکز کنیم و این فکر را عمیق‌تر کنیم از دشمنی آنها با هزینه کمتری خلاص شده‌ایم. لاریجانی با تاکید بر توجه به منافع ملی کشور به‌ویژه در شرایط فعلی بین احزاب، شخصیت‌های سیاسی و قوای مختلف گفت: در شرایطی که کم‌کم به انتخابات ریاست جمهوری دهم نزدیک می‌شویم این مسائل بسیار مهم است، نباید منافع ملی کشور و مولفه‌های وحدت ملی کشور فراموش شود. وی با تاکید بر این نکته که مجلس هشتم شهید مدرس در این راه ایستادگی کرد، لذا باید این دستاورد را حفظ کرد. حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب همواره تذکر دادند که مرجع اصلی قانون‌گذاری در کشور، مجلس است و همه باید تابع آن باشند. این به خاطر این است که استقلال و مردم‌سالاری در ایران با مجلس تامین می‌شود. رییس مجلس در ادامه سخنان خود با اشاره به چالش‌های فراوان موجود در کشور گفت: ما در مجلس شورای اسلامی وارد مسائل خرد و وقت‌گذران نمی‌شویم؛ چرا که نمی‌خواهیم سر این‌جور مسائل در کشور چالش ایجاد شود.

دغدغه‌های نمایندگان درباره تورم طرح تحول

رییس مجلس همچنین در گفت‌و‌گو با بخش گفت‌و‌گوی ویژه شبکه دو سیما نیز با اشاره به طرح تحول با تاکید بر این‌که نقدی کردن یارانه‌ها نکته مهمی است، اظهار داشت: این وضع یارانه‌ای که در حال حاضر داریم اشکال دارد، اما اصلاح آن باید به نحوی صورت گیرد که خود، معضل بزرگتر را به وجود نیاورد.

وی با بیان این که نگاه مجلس به این طرح نگاه سازنده‌ای است و مجلس از بعد کارشناسی روی این طرح کار می‌کند، گفت: دغدغه‌ای که دارند آن است که مکانیزم محاسبه این موضوع از نظر تاثیرات و اثرات آن که در معیشت مردم خواهد داشت چیست؟

وی اضافه کرد: به هر حال وقتی یارانه می‌خواهد مستقیم شود معنایش آن است که گاز، برق، بنزین، آب و حتی نان قیمت‌هایشان آزاد خواهد شد. بنابراین باید دید که در این شرایط چقدر کاهش قیمت ایجاد می‌کند و چه میزان تورم به وجود خواهد آمد. لاریجانی تصریح کرد: مدل‌هایی که در این زمینه ارائه شده است هنوز ذهن نمایندگان را متقاعد نکرده است. وی در مورد این که آیا باید در ابتدا تکلیف طرح تحول اقتصادی حتما مشخص شود و بعد لایحه بودجه به مجلس ارائه شود یا خیر، افزود: اگر قرار باشد که این طرح سال ‌آینده اجرا شود، حتما باید در بودجه لحاظ شود و اگر بخواهد زمان اجرایش به وقت دیگری موکول شده و زمان بیشتری بخواهد، می‌تواند تصویب شده و با همین ساز و کار فعلی باشد و بعد در بودجه دیده شود که البته بستگی دارد که موضوع چقدر جلو برود.