لاریجانی:نگرانیم
عکس:خبرگزاری مهر،آذین زنجانی.

احمدی‌نژاد برنامه حضور در مجلس را عقب انداخت
لایحه طرح تحول در تعلیق
دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی: محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور به‌رغم برنامه قبلی دیروز در مجلس حاضر نشد و در عوض ترجیح داد به سفرهای استانی خود ادامه داده و این بار راهی استان آذربایجان شرقی شود.
قرار بود دیروز احمدی‌نژاد در مجلس گزارشی از روند اجرای برنامه چهارم توسعه ارائه دهد و در پایان لایحه طرح تحول اقتصادی را هم تقدیم مجلس کند. اما این برنامه در آخرین لحظات لغو شد. غیبت دیروز محمود احمدی‌نژاد در حالی بود که وی سه‌شنبه شب در گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود تاکید کرد که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را ارائه خواهد کرد و امیدوار است که مجلس نیز سریعا به آن رسیدگی کند تا در مراحل اجرایی قرار بگیرد. پیش از این نیز اعضای هیات‌رییسه از حضور رییس‌جمهور در جلسه دیروز به منظور ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داده بودند که این حضور بدون اطلاع قبلی در تماس با اعضای هیات‌رییسه لغو شد تا چهارشنبه دومین روزی باشد که بر نامه رییس‌جمهور برای حضور در مجلس لغو گردد. روز سه‌شنبه نیز همایش 30سال قانون‌گذاری با حضور شخصیت‌هایی چون هاشمی، کروبی، خاتمی، هاشمی شاهرودی و تعدادی دیگر از مقامات سابق و فعلی نظام جمهوری اسلامی برگزار شد، اما احمدی‌نژاد هم به‌رغم دعوت قبلی در این همایش حضور پیدا نکرد. به این ترتیب نیامدن احمدی‌نژاد به مجلس با تفسیرهای متفاوتی از سوی نمایندگان مواجه شد و هر کس در مورد دلیل لغو این برنامه‌ها تحلیلی خاص ارائه می‌داد.در این میان برخی از نمایندگان عدم حضور رییس‌جمهور در ضیافت لاریجانی به مناسبت همایش 30سال قانون‌گذاری و نظارت را عاملی می‌دانستند که رییس‌جمهور را برای حضور در جلسه دیروز هم منصرف کرده است. غیبت رییس‌جمهور در همایش روز سه‌شنبه که به گفته بعضی اعضای فراکسیون معلولان که سه‌شنبه شب با وی دیدار داشته‌اند به دلیل درنظر نگرفتن برنامه برای سخنرانی روسای جمهور دعوت شده به همایش مزبور بوده است. اگرچه تعدادی دیگر از نمایندگان نیز معتقد بودند که غیبت روز سه‌شنبه احمدی‌نژاد مجلس را از نحوه رفتار و ارتباط رییس‌جمهور با خود به نوعی دلخور کرده است و لحاظ کردن این مساله در کنار اصرار مجلس بر انجام بحث و کارشناسی بیشتر در مورد طرح تحول و از آن‌سو پافشاری دولت برای اجرای زودهنگام از جمله دلایلی است که احمدی‌نژاد ترجیح داده است برنامه روز گذشته خود را لغو کند.هرچند در این میان تعدادی از نمایندگان استان آذربایجان شرقی از جمله محمدحسین فرهنگی اعلام کردند که از ابتدا به دلیل در پیش بودن سفر استانی هیات‌دولت حضور رییس‌جمهور در مجلس قدری بعید به نظر می‌رسید. با این حال مخبر کمیسیون ویژه طرح تحول یعنی کاظم دلخوش در جمع خبرنگاران پارلمانی تصریح کرد که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تا هفته آینده به مجلس ارائه می‌شود. البته در این میان نمایندگان به عدم تعجیل در اجرای طرح تحول تاکید می‌کردند.
نیاز دولت به مطالعه بیشتر
به طوری که احمد توکلی در جمع خبرنگاران پارلمانی رفتار دولت و عجله آن در اجرای طرح تحول بدون ارزیابی نهایی و کار کارشناسی را مناسب ندانست و ابراز عقیده کرد که تورم ناشی از اجرای تحول را به سختی می‌توان کنترل کرد. توکلی در عین حال با ابراز بی‌اطلاعی از علت عدم حضور رییس‌جمهور عدم پاسخگویی دولت به سوالات مطروحه از سوی کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول را نشانگر این موضوع دانست که هنوز نظرات دولت و مجلس به هم نزدیک نشده است. توکلی تاخیر دولت در ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را احساس نیاز دولت به مطالعه بیشتر در این زمینه دانسته و تصریح کرد که دولت پذیرفته تا لایحه‌ای را برای کسب مجوز از مجلس جهت پرداخت نقدی یارانه‌ها به بهارستان بیاورد.
نماینده تهران با بیان این که دولت اصرار دارد با کمک مجلس طرح تحول اقتصادی را پیش ببرد، گفت: مجلس نیز به دنبال بررسی خیر و صلاح مردم است و می‌خواهد ببیند که می‌توان تورم ناشی از این طرح را کنترل کرد یا خیر، تا بعد آن را تصویب کند. توکلی در پاسخ به این که آیا مجلس در صورت توزم‌زا بودن طرح تحول اقتصادی آن را تصویب می‌کند، گفت: من از سوی مجلس نمی‌توانم سخن بگویم؛ مرکز پژوهش‌ها نیز تاکنون نظر قاطعی در این زمینه نداده است و من نظر شخصی خود را در مورد این طرح بیان می‌کنم.
مصلحت سنجی درباره رفراندوم
همچنین رضا عبداللهی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در جمع خبرنگاران با بیان این که مشکل اصلی در رابطه با طرح تحول، بحث هدفمند شدن یارانه‌ها است گفت که مجلس در حال بحث و بررسی در مورد چگونگی اجرای این طرح است. عبداللهی، در عین حال تورم‌زا بودن طرح تحول را خاطرنشان کرد و افزود که حتما افزایش قیمت‌ها در پی هدفمند شدن وجود دارد و باید میزان این تورم را محاسبه کرد. به هر روی ما در صورت اجرای این طرح با یک جهش قیمتی مواجه خواهیم بود که اگر طرح خوب اداره شود این جهش برای سال‌های بعدی تکرار نمی‌شود و شاید شاهد رشد سال به سال قیمت‌ها نباشیم.
عبداللهی در عین حال درباره طرح رفراندوم طرح تحول نیز تصریح کرد که طبق اصل 59 همه‌پرسی برای کارهای مهم و اساسی کشور است. وی ادامه داد که بهترین زمان برای برگزاری این همه‌پرسی روز انتخابات ریاست جمهوری است و بیش از این نباید مردم را به زحمت انداخت و هزینه کرد. عبداللهی اما خاطرنشان کرد که باید دید اجرای همه‌پرسی درباره طرح تحول به مصلحت خواهد بود یا خیر. وی ادامه داد که در حال بحث هستیم تا ببینیم که اجرای همه‌پرسی ضرورت دارد یا خیر. وی تجربه قانون مالیات بر ارزش افزوده را یادآور شد و گفت که با توجه به اهمیت موضوع می‌خواهیم ببینیم که مصلحت هست این کار (رفراندوم) را انجام بدهیم یا خیر و فعلا در حال مذاکره با دوستان هستیم که اگر نظرات مثبت بود، همان روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را برای این منظور در نظر می‌گیریم.
زمان اجرای طرح، نقطه اختلاف
از سوی دیگر محمدحسن ابوترابی‌فرد نماینده قزوین و نایب رییس اول مجلس هم در جمع خبرنگاران با بیان بی‌اطلاعی از دلایل عدم حضور رییس‌جمهور در مجلس و احتمال این که لغو این برنامه به دلیل تقارن با سفر به آذربایجان شرقی بوده است، گفت: در مورد ضرورت تدوین و تصویب طرح تحول اقتصادی برای استفاده بایسته از سرمایه‌‌های کشور و توجه به طبقات آسیب‌پذیر جامعه بین دولت و مجلس اتفاق نظر است، اما در مورد چگونگی دستیابی به این تصمیم و زمان لازم برای اجرای آن طبیعتا نقاط اختلافی بین مجلس و دولت وجود دارد. وی همچنین در پاسخ به این‌که آیا در صورت تورم‌زا بودن این طرح مجلس به آن رای می‌دهد، گفت: بحث بر این نیست که آیا این لایحه تورم‌زا است یا نیست؛ چرا که ممکن است تصمیماتی اتخاذ شود که در کوتاه‌مدت آثار تورمی داشته باشد اما در میان‌مدت و بلندمدت به ثبات اقتصادی کشور و کاهش تدریجی تورم بیانجامد.
ابوترابی‌فرد گفت: ممکن است ما در گذشته تصمیماتی را اتخاذ کرده باشیم که در کوتاه‌مدت آثار تورمی نداشته، اما در درازمدت چنین آثاری را برای کشور داشته است. به عنوان مثال برداشت از حساب ذخیره ارزی که مردم در کوتاه‌مدت نسبت به آن احساس آرامش می‌کنند، اما آثار میان‌مدت و بلندمدت تحمیل یک تورم جدی و آسیب‌پذیر به بدنه اقتصادی کشور است. لذا نگاه مجلس به یک تصمیم عقلانی، علمی و با پشتوانه کارشناسی است، تا بتواند روند حرکت اقتصادی کشور را تصویب و در جهت رشد و توسعه پیش ببرد و ما را از نیاز به درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت به سمت درآمدهای حاصل از تولید پیش ببرد.
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که محصول کار مجلس در این رابطه برای کشور اثرات شیرینی داشته باشد.

نگرانی نمایندگان از نقدی کردن یارانه‌ها
دنیای اقتصاد - رییس مجلس در حاشیه افتتاح شبکه داخلی مجلس در جمع خبرنگاران پارلمانی با اشاره به طرح تحول گفت که تنها نقطه‌ای که نگرانی‌هایی برای برخی نمایندگان در کمیسیون ویژه ایجاد کرده است، بخش نقدی کردن یارانه‌ها بود که بحث‌های کارشناسی در این زمینه باید صورت گیرد.
علی لاریجانی، رییس مجلس در حاشیه افتتاح شبکه داخلی مجلس (اینترانت) در جمع خبرنگاران پارلمانی در پاسخ به سوالی که علت عدم‌حضور رییس‌جمهور در مجلس را جویا شد، گفت: قرار بود که آقای احمدی‌نژاد به مجلس بیاید و گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور و اجرای برنامه‌های خود بدهد و همچنین قرار بود که لایحه طرح تحول اقتصادی را به مجلس ارائه کند، اما طی تماسی که با آقای حاجی‌بابایی از ریاست‌جمهوری داشتند، عنوان کردند که چند روز حضورشان در مجلس عقب افتاده است.علی لاریجانی گفت: شاید کاری برای ایشان پیش آمده یا می‌خواهند کار بیشتری روی طرح تحول اقتصادی انجام دهند. در کل از نظر ما مشکلی وجود ندارد.رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در صورت تورم‌زا بودن طرح تحول اقتصادی چقدر این امکان وجود دارد که مجلس به لایحه دولت رای دهد؟ گفت: این لایحه طرح تحول اقتصادی ابعاد مختلفی دارد و بعضی بخش‌های این طرح هیچ ربطی به تورم ندارد. بخش‌هایی از این طرح کارهای خوبی است. مثلا درباره گمرک‌ها یا بالا بردن بهره‌وری که اینها اصول خوبی است که هیچ ربطی هم به تورم ندارد. تنها نقطه‌ای که نگرانی‌هایی برای برخی نمایندگان در کمیسیون ویژه ایجاد کرده است، بخش نقدی کردن یارانه‌ها بود که بحث‌های کارشناسی در این زمینه باید صورت گیرد.وی ارائه طرح تحول اقتصادی از سوی دولت را یک مورد عادی دانست و گفت: به طور طبیعی لایحه‌ای همانند سایر لایحه‌ها مطرح می‌شود و در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد.به گزارش ایسنا، لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید بودجه سال آینده چه زمانی به مجلس می‌آید، چراکه عنوان می‌شود اگر تا ۱۵ آذر این اتفاق نیافتد مجلس با مشکل مواجه می‌شود؟ گفت: به مشکلی برنمی‌خوریم؛ اما با توجه به شرایطی که وجود دارد و البته با صحبت‌هایی که با آقای رییس‌جمهور داشتیم ایشان مطرح کردند که دولت در حال بررسی چند سناریوی مختلف است. لذا باید فرصت داد که دولت بررسی‌های خود را تمام کند.رییس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره طرح تحول اقتصادی بیشتر جویا شد، گفت: هم‌اکنون به طور غیررسمی مفاد این طرح را در اختیار کمیسیون ویژه قرار داده‌اند. قسمت مهم این طرح نقدی کردن یارانه‌ها است که صورت مساله و مفاد آن به طور غیررسمی در اختیار کمیسیون ویژه قرار گرفته است، اما اینکه از ابتدا این طرح به کمیسیون داده شود و پس از آن به مجلس بیاید این طور نیست؛ چراکه اول این لایحه باید به مجلس بیاید، به‌ویژه آن که بخواهند برای آن فوریت قائل شود، باید حتما این اتفاق بیافتد که البته من این را توصیه نمی‌کنم؛ چراکه مطابق آیین‌نامه جدید، بسیاری از قوانین یک شوری خواهد بود، مگر اینکه هیات‌رییسه برای آن اهمیت قائل باشد که دو شوری شود. لاریجانی در پاسخ به سوال‌های مختلف خبرنگاران در رابطه با طرح تحول اقتصادی گفت: اجازه دهید که این لایحه مطرح شود و قواره‌ آن در مجلس دیده شود، فرصت برای این موارد مدنظر شما وجود دارد.