رییس‌جمهور: بودجه ۸۸ را براساس طرح‌تحول بسته‌ایم

نایب‌رییس مجلس: در مورد زمان اجرای طرح،حرف داریم. در گزارش تلویزیونی احمدی‌نژاد اعلام شد

طرح تحول شروع شده است

دنیای‌اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد سه‌شنبه شب در گفت‌وگویی که به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش ‌شد، درباره مسائل مختلفی از جمله طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها و نیز تبدیل ذخایر ارزی به طلا و یورو صحبت کرد. در این برنامه رییس‌جمهور از نمایندگان خواست تا کمک کنند، اگر نقصی در لایحه وجود دارد رفع شود و برای اجرا به عرصه بیاید. همچنین وی با طرح این سوال که چرا در دولت‌های قبلی هدفمند شدن یارانه‌ها اجرا نشد، گفت که روش این دولت کار تبلیغی نیست و اصلا برای ما نتیجه‌ انتخابات مهم نیست. لازم است که این کار انجام شود. رییس‌جمهور قرار بود که دیروز در مجلس حاضر شود و طرح تحول را ارائه دهد، اما این برنامه بنا به دلایلی که برای هماهنگی‌های بیشتر، عنوان شد به تعویق افتاد.

نمایندگان کمک کنند نقص لایحه رفع شود

احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره دلیل مطرح شدن طرح تحول اقتصادی به صورت لایحه گفت: براساس قانون‌های برنامه، دولت موظف است که یارانه‌ها را هدفمند کند از آن‌جا که قرار شد کار را با هم انجام دهیم و تحول در هفت عرصه صورت بگیرد نیاز به عزم ملی احساس شد تا دولت بتواند بحث را باز کند.

وی ادامه داد: دوستان مجلس گفتند که این موضوع در مجلس مطرح شود تا در قالب لایحه تصویب و به قانون تبدیل شود. ما در برخی بخش‌ها که حساسیت نداشته کار را شروع کردیم و در شهریور ماه نیز اعلام کردیم به صورت لایحه آن را ارائه می‌کنیم.

وی افزود: کارها روی لایحه انجام و موضوع باز شد و برای اولین بار طرح تحول اقتصادی در متن کار کارشناسان، تصمیم‌گیران و مردم آمد و طی آن‌ صدها جلسه به طور مرتب تشکیل شده است و ما خواستار نظرات کارشناسان نیز شده‌ایم تا عزم همگانی روی طرح متمرکز شود. رییس‌جمهور با یادآوری این‌که «یکی از اهدافی که از این مساله دنبال می‌کردیم، انجام کار با سرعت و دقت بوده است» ادامه داد: قصد داشتیم تبعات منفی را به صفر نزدیک کنیم؛ چراکه عمده‌ تبعات منفی در عدم هم‌نظری و هم‌جهتی‌هاست. در این طرح بنابراین شد که اجماع نظری در کشور ایجاد شود و دوستان در مجلس نیز وقت گذاشته‌اند و تقریبا با همه نمایندگان مجلس طرح مرور شده است.

وی افزود: هر جایی که امکان داشته، اجتماعی را دعوت و بحث را مطرح کرده‌ایم و امروز لایحه پخته شده و مقدمه‌ کار پخته و سنجیده‌ای در کشور خواهد شد. وی از نمایندگان خواست تا کمک کنند، اگر نقصی در لایحه وجود دارد رفع شود و برای اجرا به عرصه بیاید.

چرا در برنامه‌های قبل اجرا نشد؟

سوال دیگر مطرح شده از احمدی‌نژاد در مورد بهره‌برداری‌های احتمالی سیاسی از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در این دولت به‌‌رغم مطرح شدن آن در برنامه‌های توسعه‌ قبل بود که وی با طرح این سوال که «اگر این مساله در برنامه‌های قبل بوده چرا اجرا نشده است؟» خاطرنشان کرد: به خاطر پیچیدگی و بزرگی کار خیلی‌ها ترجیح دادند به موضوع نزدیک نشوند، ولی ما تصمیم گرفتیم نزدیک شویم که برای انجام این کار باید برنامه‌ریزی خوبی انجام و موضوع شناخته و آمادگی لازم در مردم ایجاد شود. به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: دولت دو سال و نیم روی این لایحه کار کرد و امروز اسناد پشتیبان آن بسیار قوی، مستند و مستدل است و تقریبا هیچ کارشناس و صاحب نظری را نداریم که آن را نپذیرد. وی با یادآوری این نکته که «هدفمند کردن یارانه‌ها با اصلاح قیمت همراه است»، گفت: امروز بهترین بستر برای تحقق این مساله فراهم است که یکی بستر اجتماعی - اقتصادی و دیگری بستر اجرایی است. رییس‌جمهور افزود: بستر اجرایی را فراهم کرده‌ایم و بستر اجتماعی نیز با بالاترین استقبالی که از ثبت‌نام اطلاعات خانوار با حضور ‌‌٦٥ میلیون نفر صورت گرفته، فراهم شده است.

در ۵۰ سال اخیر هیچگاه با کاهش قیمت مسکن مواجه نبودیم

رییس شورای عالی اقتصاد بستر اقتصادی لازم برای اجرای این طرح را نیز در زمینه قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: امروز قیمت‌ها در شیب نزولی در عرصه‌ جهانی و داخلی مواجه است که شاید این نعمت خداوند برای ما باشد. در طول ‌‌٣٠ - ‌‌٤٠ سال گذشته قیمت‌ها همواره با شیب متوسط صعودی همراه بوده است. وی گفت: در بخش قیمت مسکن نیز جهش ایجاد شده اخیر بالا نبوده و هیچ‌گاه در ۵۰ سال اخیر به غیر از مقطع انقلاب با کاهش قیمت مسکن مواجه نبوده‌ایم.

وی مورد دیگر در زمینه‌ ایجاد بستر لازم برای اجرای این طرح را قیمت نفت عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از معضلات و ریشه‌های مشکلات اقتصادی ما سهم بالای مصرف نفت در بودجه‌ دولت بوده که ما در طول سه سال گذشته ‌‌١٠ درصد از سهم آن را کم کرده‌ایم، اما همین ‌‌١٠ درصد نیز رقم بالایی دارد. احمدی‌نژاد بخشی از درآمد نفت را سهم هزینه‌های جاری و بخش دیگر را هزینه‌های عمرانی عنوان کرد که همواره مدیران آرزو داشتند این ارتباط قطع شود و درآمد نفت وارد سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی شود و حتی در بخش‌های عمرانی نیز استفاده نشود. وی گفت: یکی از اهداف لایحه‌ طرح تحول اقتصادی کاهش سهم ارز نفتی در بودجه است. وی افزود: چون مصرف انرژی بالاست و چون این قیمت پایین انرژی و یارانه سنگین آن عادلانه توزیع نمی‌شود، می‌توان این طرح را در این بخش اجرا کرد. وی همچنین فاصله بین هزینه‌ها و مالیات را زیاد دانست و گفت: با اجرای این طرح شکاف بین دهک‌های جامعه کم می‌شود و منابع جدیدی برای هزینه‌های دولت تعریف و وابستگی به نفت کم می‌شود. رییس شورای عالی اقتصاد با تاکید بر این نکته که «منابعی که از مالیات می‌گیریم را باید بازتوزیع کنیم»، افزود: یک بخش برای رسیدگی به مردم در نظر گرفته می‌شود چون برخی بخش‌ها آسیب می‌بینند که در این خصوص گام اول برای هفت دهک و گام دوم برای همه‌، اما به صورت یکسان اجرا می‌شود. وی ادامه داد: بخش دوم نیز برای حمایت از تولید و صادرات است. تولید و صادرات ما وابستگی دیرینی به انرژی تقریبا با قیمت صفر دارد که یک دفعه نمی‌توان ارتباط آن را قطع کرد. طی یک یا سه سال باید با حمایت از آنها این ارتباط را قطع کنیم.

چرا باید طرح را عقب بیاندازیم؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امیدوارید این طرح قبل از سال جدید به اجرا درآید؟ گفت: ما آماده‌ایم و امیدواریم مجلس به زودی اقدام کند. مردم از طرح استقبال کرده‌اند و آن را مفید می‌دانند، همان‌گونه که از طرح سهمیه‌بندی بنزین به‌‌رغم این‌که در فشار افتادند، استقبال کردند چون آن را به نفع کشور می‌دانستند و ما توانستیم ٤/‌٢میلیارد دلار طی هفت ماه صرفه‌جویی کنیم. وی با انتقاد از عده‌ای که «ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند که این طرح که در برنامه دیده شده است را چرا اجرا نمی‌کنید؟ و حال که اجرا می‌کنیم، می‌گویند حالا چرا به این کار اقدام می‌کنید؟» گفت: یک دولت عملا دو و نیم تا سه سال وقت دارد که لحظه لحظه این سال‌ها نیز برای ما مهم است و امروز بهترین شرایط را داریم و سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان منابع و فرصت‌های کشور به هدر می‌رود. چرا باید اجازه دهیم این منابع و فرصت‌ها به هدر برود؟ رییس‌جمهور افزود: در ابتدا وقتی این طرح مطرح شد در میان همکاران خودمان نیز به شدت مخالفت وجود داشت، اما بعد از بحث‌های مختلف و نظرات مختلف کارشناسان با اجماعی که تشکیل شد قبول کردند. وی با اشاره به کار سنگین انجام گرفته روی این لایحه اظهار کرد: بیش از ‌‌٤٠ هزار نفر روز روی این لایحه کار کردند و کار بی‌سابقه‌ای صورت گرفته، حالا چرا باید آن را عقب بیاندازیم؟

برای ما نتیجه‌ انتخابات مهم نیست

وی تاکید کرد: اصلا برای ما نتیجه‌ انتخابات مهم نیست. لازم است که این کار انجام شود. روش این دولت کار تبلیغی نیست و روش کار واقعی است همان‌گونه که دولت فردا چهل و هشتمین سفر استانی خود را انجام می‌دهد، کجا چنین چیزی سابقه داشته است؟ امروز دولت مسائل را در دست دارد و با عینیت تصمیم می‌گیرد. احمدی‌نژاد ابراز مخالفت عده‌ای با این لایحه را سیاسی دانست و با بیان اینکه «برخی دوستانه توصیه می‌کنند که ممکن است این مساله تبعات منفی داشته باشد آن را برای بعد از انتخابات موکول کنید»، گفت: خب تبعات داشته باشد.

وی با یادآوری این نکته که «در هر شرایطی هدفمند کردن یارانه‌ها جهش قیمت را به دنبال دارد»، ادامه داد: اما باید تلاش کرد قد این جهش خیلی کوتاه و در زمان کوتاهتری مستهلک شود. وی خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی هم‌اکنون بهترین زمان را برای اجرای این لایحه فراهم کرده و دولت نیز بالاترین سطح اشرافیت را نسبت به موضوع دارد. رییس‌جمهور گفت: هرکس سوالاتی را مطرح کرده جواب قانع کننده دریافت کرده است و دولت هم‌اکنون آمادگی لازم چه به لحاظ نظری و چه عملی را برای اجرای آن دارد. یک دولت پرکار است که می‌گوید من حاضرم خود را فدا کنم تا این طرح اجرا شود چنین دولتی تاکنون نداشتیم. وی در پاسخ به سوال دیگری در این مورد که با توجه به این‌که این طرح عظیمی است، میزان مشارکت سایر دستگاه‌ها نظیر قوه مقننه با آن چگونه است؟ گفت: در قوه مجریه یکپارچگی وجود دارد و در مجلس نیز همراهی خیلی خوب بوده. مجلس می‌تواند تصمیم بگیرد و کمک دولت باشد و دولت نیز کمک مجلس. وی با تاکید دوباره بر این‌که «این کار بزرگ باید در کشور اجرا شود»، افزود: عده‌ای می‌گویند به جای اجرای این طرح اصل ‌‌٤٤ را اجرا کنید، خوب اصل ‌‌٤٤ که در حال اجرا شدن است. ولی برای اجرای درست اصل ‌‌٤٤ باید این طرح اجرایی گردد. بدون تصویب این طرح سرمایه‌گذاری‌های درشت در کشور اتفاق نمی‌افتد. در هیچ اقتصادی که قیمت‌ها به صورت مصنوعی کنترل می‌شود، افراد حاضر نیستند سرمایه‌گذاری درشت کنند؛ چراکه سرنوشت آن معلوم نیست. احمدی‌نژاد با بیان این‌که «هدف حذف یارانه‌ها نیست، بلکه هدفمند کردن یارانه‌هاست»، گفت: یارانه‌ها یک ابزار مدیریت است مثل مالیات و ما نمی‌خواهیم آن را حذف کنیم.

از تبدیل دلار به یورو سود زیادی بردیم

وی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر تبدیل درآمد نفتی‌ کشور از دلار به یورو و این‌که گفته می‌شود که به اقتصاد ما با توجه به این‌که قیمت دلار بالاتر از قیمت یورو شده، ضررهایی وارد شده، گفت: در مسائل پولی نباید با این سطح به کار نگاه کرد و اگر تبادلات ما بر پایه دلار بود باید از بانک مرکزی آمریکا دور می‌زد و در نگاه کلان این مساله باعث تقویت دشمن اصلی ما می‌شد.

وی گفت: ما با قطع دلار هم سود سیاسی کردیم و هم اقتصادی و این اقدام ما باعث شد که برخی دیگر از کشورها نیز مبادلات مالی خود را دیگر با دلار انجام نداده و به سمت یورو بروند و این مساله باعث ضربه زدن به دلار شد؛ چراکه عرضه زیاد بود و تقاضا کم. احمدی‌نژاد ادامه داد: از تبدیل مبادلات نفتی از دلار به یورو ما سود زیادی بردیم و مساله‌ای که شما اشاره کردید جزئی بوده است. وی گفت: این تغییر ارزی باعث شد که سطح ذخایر ارزی ما بالاتر رود و اکنون از نظر ارزی ما در موقعیت خوبی هستیم و اتکای ما دیگر به یک ارز نیست و تصمیمی که در این ارتباط گرفته شد عالمانه بود و وضعیت ارزی ما در حال حاضر خوب است و حتی اگر برای سه سال قیمت نفت نزدیک به صفر برسد، با مشکل چندانی روبه‌رو نمی‌شویم. وی در پاسخ به سوالی در مورد بحث کاهش شاخص بورس تهران نیز اظهار کرد: بورس ما ارتباطی با بورس‌های جهان ندارد و کاهش آن مربوط به قیمت‌ها است. بورس ما حبابی نیست و حتی ما در برخی موارد رشد هم داشته‌ایم که ناشی از مدیریت خوب بوده است.

حساب ذخیره ارزی بالای ‌٢٣میلیارد دلار

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در حال حاضر میزان حساب ذخیره ارزی ما به چه میزان است؟ ‌گفت: نمی‌شود دقیق گفت که به چه میزان است. وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود میزان حساب ذخیره ارزی در شهریور ماه هفت میلیارد دلار بوده، تاکید کرد: این حتما غلط است. شما باید توجه داشته باشید که حساب ذخیره ارزی با ذخایر ارزی متفاوت است. حساب ذخیره ارزی ما بالای ‌٢٣ میلیارد دلار است و این حساب ذخیره دائم در حال کار کردن است.

میزان حساب ذخیره‌ ارزی ما در حال حاضر در بالاترین میزان است. رییس‌جمهور با بیان این‌که «ما یک حساب تعهدی داریم و یک حساب نقدی» گفت: همان‌طور که گفتم ما بالاترین حساب نقدی را در حساب ذخیره ارزی داریم، البته تعهداتی وجود دارد که بانک مرکزی در این ارتباط در حال کار کردن است و این مساله مدیریت می‌شود. از لحاظ حساب ذخیره ارزی و ذخایر ارزی مشکلی نداریم. وی همچنین با بیان این‌که «ما در حال تدوین برنامه پنج ساله پنجم هستیم»، گفت: ما بودجه‌ امسال را بر اساس اجرای طرح می‌بندیم و تلاش شده که ساختار بودجه اصلاح و شاخص‌های منفی آن مثبت شود و در واقع هدف ما از اجرای تحول طرح اقتصادی، اجرای اصل ‌٤٤ و حرکت در مسیر اجرای چشم‌انداز است. وی با اشاره به ویژگی‌های اقتصاد سرمایه‌داری گفت: یکی از محورهای این اقتصاد سود نامحدود است و این خود بعضا باعث ایجاد تبعات و وجود دو قشر فقیر و غنی شده است. وی با بیان این‌که «اقتصاد غرب برپایه ربا و خلق پول بدون پشتوانه است»، ادامه داد: برمیزان سود ‌آنها هیچ قانونی حاکم نیست و همه به دنبال سود بیشتر هستند.

وی با بیان این‌که ما از اینکه مردم اروپا و آمریکا در فشار هستند خوشحال نیستیم، گفت: ولی این‌که یک اندیشه غلط به پایان راه می‌رسد خوشحالیم و خیلی از کارشناسان غربی نیز می‌گویند که این اقتصاد به پایان راه رسیده است.

در اقتصاد جهانی هضم نشده‌ایم

وی با بیان این‌که «قبل از جنگ عراق نیز اقتصاد آمریکا دچار بحران بود و آنها با جنگ عراق سعی کردند که این بحران را پنهان کنند» در پاسخ به این سوال که این بحران به وجود آمده به چه میزان بر اقتصاد کشور ما تاثیر گذاشته است، گفت: خوشبختانه اقتصاد ما درون‌زاست و به لطف خداوند و با اندیشه‌ مدیران کشور، ما در اقتصاد جهانی هضم نشده‌ایم؛ گرچه آنها این را به عنوان یک تنبیه برای ما به کار بردند، ولی این امر به نفع ما شد. بورس ما اکنون با بورس جهانی ارتباط ندارد و آسیب ما به صورت مستقیم از این بحران تقریبا صفر است و درحال حاضر می‌بینیم که این خود فرصت‌هایی را در اختیار ما گذاشته و قیمت برخی از کالا‌ها به شدت کاهش یافته و این برای ما یک فرصت است و ما از این فرصت می‌توانیم استفاده کنیم که یک کار تحولی انجام دهیم. احمدی‌نژاد در عین حال گفت: از ناحیه نفت ممکن است که مقداری فشار آید که ما باید آن را مدیریت کنیم، ولی تاکنو‌ن به صورت مستقیم ما آسیبی ندیده‌ایم؛ چراکه اقتصاد ما متصل به اقتصاد آنها نیست. وضعیت اقتصادی ما روند خوبی دارد و روند سرمایه‌گذاری در کشور ما رشد فزاینده‌ای دارد.

از تحریم تشکر می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود کشور ما به خاطر این‌که در تحریم بوده از این بحران تاثیر نپذیرفته است، گفت: آنها ما را تحریم کردند و در طول این سه سال سعی کردند که شریآن‌های اقتصادی ما را ببندند؛ البته در این ارتباط در کشور سیاست‌های خوبی در پیش گرفته شد که این سیاست‌ها مقداری متاثر از تحریم و همچنین نوع نگاه انقلاب اسلامی ما بود و ما به سمت خودکفایی رفتیم و توانایی‌های درونی خود را تقویت کردیم و در واقع روی توانایی‌های داخلی سرمایه‌گذاری کردیم. وی خاطرنشان کرد: آنها می‌خواستند با تحریم ما را تنبیه کنند، ولی این به نفع ما شد و ما تشکر می‌کنیم که تحریم کردند.

همان طور که امام بزرگوار و رهبری مطرح کردند که ما از تحریم استقبال می‌کنیم و این‌که این باعث می‌شود ما روی پای خود بایستیم و تحریم‌ها باعث شد که ما روی پای خود ایستاده‌ایم. رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره رویکرد پیشگیرانه ایجاد کارگروهی در ارتباط با بررسی بحران به وجود آمده در اقتصاد جهانی گفت: این‌که ما گفتیم این بحران تاثیر چندانی بر اقتصاد ما نداشته، به این معنا نیست که ما برویم و بخوابیم. دوستان ما قبل از این‌که این بحران به صورت علنی آشکار شود، پیش‌بینی می‌کردند که شرایط اقتصاد جهانی رو به بحران است؛ این مسائل در دولت بحث شد و همان‌طور که گفتم این مسائل را با چهار رویکرد؛ صیانت از منابع خودمان، صیانت از منابع ایرانیان خارج از کشور، شناخت آسیب‌ها و پیشگیری از آنها، استفاده از فرصت‌ها مطرح شد و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد کارهای خوبی کردند که در موقع مناسب باید به ارائه گزارش بپردازند. کارگروه مربوطه نیز درحال انجام وظایف و قرار است یک گردهمایی بزرگ اقتصادی در این ارتباط برگزار و بحث آزادی نیز گذاشته شود.