دو دلیل برای گران‌فروشی هواپیما به ایران

وزیر راه: تحریم‌ها و جاروجنجال‌‌های بعد از تحریم برای صنعت هواپیمایی و ارائه خدمات به ایران مشکل‌آفرین شده است

افسانه احمدی دوقزلو- تحریم‌ها و جاروجنجال‌های بعد از تحریم دو دلیلی بود که وزیر راه و ترابری از آن به عنوان دلایل گران‌فروشی هواپیمای مسافربری از سوی شرکت‌های خارجی به ایران نام برد. روز گذشته همایش چشم‌انداز صنعت هواپیمایی، فرصت‌ها، موانع و چالش‌ها در ساختمان سازمان زمین‌شناسی کشور برگزار شد. همایشی که در آن چهره‌هایی چون حمید بهبهانی، وزیر راه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی«هما» و برخی متخصصان صنعت هوانوردی حضور داشتند و البته در این میان سخنان وزیر راه بیش از دیگران نمود داشت، زیرا او در سخنان خود به دلایل گران‌فروشی هواپیما و قطعات آن به ایران سخن به میان آورد و در عین حال تاکید کرد: اگر خبرنگاران حضور نداشتند زوایای بیشتری از ماجرا را فاش می‌کردم، اما چه کنیم که خبرنگاران حضور دارند، بنابراین با احتیاط سخن می‌گویم.

البته اگرچه وزیر احتیاط در سخنوری پیشه ‌کرد، اما با وجود همین احتیاط‌ها هم برای اولین بار سخنانی گفت که تا حدی تامل‌برانگیز می‌نمود به خصوص که این سخنان از زبان یکی از وزیران دولت محمود احمدی‌نژاد بیان می‌شد البته بهبهانی در سخنان خودش ترجیح داد ابتدا به ماجرای خصوصی‌سازی در صنعت هواپیمایی بپردازد.

وزیر راه و ترابری اجرای اصل ۴۴ را یکی از مهم‌ترین چالش‌های این بخش عنوان کرد و گفت: باید تمام شرایط را بدین منظور مهیا کنیم تا بر اساس اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله به مقام اول در منطقه دست یابیم. وزیر راه و ترابری در این همایش با بیان اینکه براساس سند چشم‌انداز بیست ساله، ایران باید مقام نخست را در منطقه داشته باشد، گفت: به منظور تحقق این امر باید شرایط را مهیا کرده و موارد مورد نیاز را تامین کرد. حمید بهبهانی اجرای اصل ۴۴ را یکی از چالش‌های اصلی وزارت راه‌ و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مطرح و اظهار کرد: مقامات بر این باورند که وزارت راه در اجرای این اصل عقب‌مانده و هنوز نتوانسته این اصل را اجرا کند و احتمال دارد وزیر به همین دلیل به مجلس فراخوانده شده و استیضاح شود. وی افزود: طبق استانداردها بایستی به ازای هر ۱۰هواپیما، ۱۰۰۰پرسنل فعال داشته باشیم که چنانچه تعداد هواپیماها به ۴۰فروند افزایش یابد، تعداد پرسنل نیز باید تا ۴هزار نفر افزایش یابد.وی ادامه داد:‌راه‌های متنوعی به منظور خصوصی‌سازی وجود دارد و می‌توان با تشکیل تعاونی‌های مختلف، هر قسمت را به چند بخش تقسیم کرده و به مجموعه‌های جدید واگذار کرد.

وزیر راه و ترابری با بیان اینکه چندین ماه است که با مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشوری درباره خصوصی‌سازی صحبت می‌کنم، افزود: امروزه در دنیا پول حرف اول را می‌زند. وی گفت: الان هیچ کشوری به اندازه ایران پول نقد ندارد و خدا را شاکریم که از این مصیبتی که گریبانگیر غرب شده، در امانیم.

بهبهانی افزود: طی چند سال گذشته دانسته یا ندانسته خود را در تله‌ای انداختیم که ۵۰درصد به خاطر تحریم‌ها و ۵۰درصد به خاطر جا روجنجالی که از این تحریم‌ها به وجود آمد، موجب شد تا کشورها از این حربه استفاده کرده و هواپیما به ما گران‌تر بفروشند.وزیر راه و ترابری تاخیر در پروازها را پاشنه آشیل صنعت هواپیمایی ایران دانست و گفت: در سال جاری طی اقداماتی تاخیرها در پروازهای حج به حداقل رسید.

بهبهانی در این همایش با اشاره به حضور خبرنگاران گفت: چنانچه اصحاب رسانه در جمع ما حضور نداشتند، می‌توانستیم برخی مسایل و نقاط ضعف را بیشتر مطرح کنیم.

وی در ادامه این سخن گفت: اگر کمی سیاست در کشور به خرج می‌‌دادیم، دیگران به دنبال ما می‌دویدند و می‌توانستیم با آن سیاست‌ها به نتیجه مطلوب در این بخش دست یابیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز ضمن سخنانی با اعلام اینکه ۵۵ فروند هواپیما ملکی با ۱۰هزار و ۲۰۰صندلی در ناوگان این شرکت فعال است، گفت: این رقم در مقایسه با سه سال قبل از ۵۰درصد بیشتر است.

سعید حسامی در این همایش افزود: میانگین خرید سالانه هواپیما در این شرکت ۷ فروند (۶ برابر میانگین سال‌های ۵۷ تا ۸۴) است و امسال با ورود ۳ فروند هواپیمای باری جدید، ظرفیت جابه‌جایی کالا ۱۸۰ تن افزایش یافت.

مدیرعامل هما افزود: ۶۰میلیون دلار از سال گذشته تاکنون برای نوسازی تجهیزات فرودگاهی هزینه شده است و تا سال ۱۳۹۰نیز همه تجهیزات فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و مهرآباد نوسازی می‌شود.حسامی، ثابت ماندن قیمت بلیت، رقابت منطقه‌ای،‌ افزایش نرخ سوخت و محدودیت صدور روادید برخی کشورها را از چالش‌های صنعت هواپیمایی ذکر کرد. حسامی برقراری پرواز در مسیرهای جدید برای سود ده کردن شرکت هما را ضروری خواند و افزود: خصوصی‌سازی و تجاری سازی فعالیت‌ها نیز کیفیت خدمات را ارتقا می‌دهد.