ماشاء‌الله شاکری سفیر ایران در پاکستان از بازداشت افراد مظنون به دست داشتن در ربودن یک دیپلمات ایرانی در پاکستان خبر داد و یافتن و آزادی وی را خواستار شد. شاکری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان ایران (پرس‌تی‌وی) گفته است که بازداشت‌شدگان تحت بازجویی مقام‌های پاکستانی قرار دارند، همتای پاکستانی شاکری نیز این خبر را تایید کرده است.

حشمت‌الله عطارزاده نیاکی، وابسته تجاری سفارت ایران در پاکستان در روز پنج‌شنبه گذشته و به هنگام خروج از منزل خود در پیشاور توسط افراد مسلح ربوده و راننده پاکستانی وی کشته شد.

رحمان مالک مشاور نخست وزیر در وزارت کشور پاکستان پیشتر نیروهای محلی طالبان را مسوول ربودن دیپلمات ایرانی دانسته بود و رییس پلیس سرحد ایالت شمال غرب پاکستان نیز از وجود «شواهدی مبنی‌بر دخالت قطعی گروه‌طالبان» در این مساله سخن به میان آورده بود.

با این حال محمد عباسی سفیر پاکستان در تهران در یک کنفرانس خبری با وجود آنکه اذعان کرد کشورش هنوز مدرکی مبتنی بر هویت ربایندگان در اختیار ندارد، اما گفت: تصور ما این است که دست خارجی در کار است.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسوولیت ربودن دیپلمات ایرانی را به‌عهده نگرفته است.

عباسی با حساس خواندن شرایط جاری خواستار شکیبایی در رسیدگی به این حادثه شده و گفته است: دولت پاکستان در حال تحقیق و بررسی از طریق مردم منطقه است.

او همچنین این حادثه را با گروه تروریستی «جندالله» بی‌ارتباط دانست و استدلال کرد: گروه جندالله در بلوچستان است، ولی حادثه ربودن کنسول ایران در منطقه پیشاور اتفاق افتاده که دو هزار کیلومتر از بلوچستان دورتر است و زبان و نژاد آنها با هم اختلاف دارد.

به گفته منابع پاکستانی، سفیر ایران در پاکستان همچنین با رحمن مالک،‌ مشاور نخست‌وزیر پاکستان در وزارت کشور دیدار و خواستار یافتن و آزادی حشمت‌الله عطارزاده وابسته اقتصادی کنسولگری ایران در پیشاور شده است.

سخنگوی وزارت کشور پاکستان، بنا به گفته مالک به سفیر ایران اطمینان داده است که عطارزاده را به زودی خواهند یافت و وی را از جریان عملیات جست‌وجوی وی مطلع خواهد کرد.

به گزارش روزنامه داون پاکستان مالک گفته است: هیچ‌کس مسوولیت این آدم‌ربایی را به عهده نگرفته است. با این حال شواهد گردآوری شده به دخالت نیروهای طالبان در پاکستان در این‌باره اشاره می‌کند.

دولت پاکستان طالبان محلی در این کشور را مسوول ربودن دیپلمات ایرانی و دیگر خارجی‌ها در ماه‌های اخیر در این کشور می‌داند.

پاکستان همچنین این آدم‌ربایی را اقدامی تروریستی قلمداد کرده است که با هدف صدمه زدن به روابط دوستانه ایران و پاکستان صورت گرفته است.

احمد قانی، فرماندار استان سرحد شمال غربی پاکستان در این‌باره گفته است: پلیس در پیشاور تدابیر امنیتی شدیدی به عمل آورده است تا بتواند اطلاعاتی در مورد دیپلمات ربوده شده پیدا کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس پاکستان نیز به نقل از سلیمان خان، رییس پلیس پیشاور گزارش داده است که سرنخ‌های مهمی در رابطه با ربوده شدن دیپلمات ایرانی در پاکستان به دست آمده است و به زودی منتشر خواهد شد. این همه در حالی است که برخی از رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده‌اند: باور کلی بر آن است که عناصری نامعلوم دیپلمات‌ها و دیگر افراد برجسته خارجی را هدف گرفته‌اند تا تصویری منفی از این منطقه ایجاد کنند.

به غیر از دیپلمات ایرانی، ‌عبدالخالق فرهی،‌ نماینده افعانستان در اسلام‌آباد نیز مدت دو ماه است که مفقود شده است. برادر وزیر دارایی افغانستان، یک استاد دانشگاه آریانا در کابل و تعداد دیگری از افراد نیز در شمار مفقودشدگان هستند. همچنین یک روزنامه‌نگار زن خارجی و یک روزنامه‌نگار چینی به وسیله شبه نظامیان ربوده شده و هنوز آزاد نشده‌اند.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه با اشاره به کنوانسیون حقوق دیپلماتیک وین به مسوولیت جدی دولت پاکستان در ضرورت تلاش جدی برای صیانت از دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک خاطرنشان کرده است: سفارت و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران به طور فعال با مقامات دولت پاکستان و همچنین مقامات محلی درحال پیگیری موضوع بوده و امیدواریم با فعالیت مجدانه مقامات پاکستانی نسبت به شناسایی عوامل رباینده اقدام عاجل به عمل آمده و زمینه حفظ سلامت کامل و آزادی هر چه زودتر دیپلمات جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.