پشت صحنه - ۲۹ آبان ۸۷

رییس سازمان صدا و سیما تا ساعت ۳۰/۱ بامداد دیروز سه‌شنبه ۲۸ آبان میهمان دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) بود و ضمن پاسخگویی به انتقادهای آنها، شایعه نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری دهم تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این برنامه بعد از اذان مغرب شروع شد و تا حدود یک و نیم بامداد ادامه داشت. نحوه مدیریت و نظارت در تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، پخش اخبار، آگهی‌های تلویزیون و توسعه شبکه‌ها از مباحثی بود که به صراحت از سوی دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) مطرح شد و عزت‌الله ضرغامی به آنها پاسخ داد.

در این مراسم دانشجویان به پخش برخی موسیقی‌ها در برنامه‌های صدا و سیما انتقاد داشتند و برخی معتقد بودند ضوابط پخش موسیقی در رادیو و تلویزیون باید تغییر کند. ضمن اینکه برخی دیگر هم اعتقاد داشتند، موسیقی اصلا نباید پخش شود. همچنین دانشجویان به عملکرد مشاوران تاریخی و مذهبی مجموعه‌های تلویزیونی انتقاد کردند.

آنها معتقد بودند چرا دایره کارشناسان مذهبی و تاریخی در تلویزیون به چند نفر محدود شده و چرا نام حجت‌الاسلام گلی در عنوان‌بندی بسیاری از مجموعه‌ها به عنوان کارشناس مذهبی دیده می‌شود. در حالی که خیلی از بینندگان تلویزیون نه تنها این کارشناس را نمی‌شناسند، بلکه تاکنون حتی مقاله‌ای هم از او نخوانده‌اند.

انتقاد به مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» ساخته فرج‌الله سلحشور هم بخشی دیگر از جلسه ضرغامی با دانشجویان را به خود اختصاص داد. دانشجویان یادآور شدند که چرا از کارشناس اقتصادی مثل آقای عسگراولادی برای چنین مجموعه‌ای بهره برده شده و چرا از کارشناسان برجسته مذهبی و تاریخی استفاده نشده است.

همچنین دانشجویان از ضرغامی درخواست کردند در حوزه سیاسی و فرهنگی هم برنامه‌هایی شبیه برنامه ۹۰ ساخته شود و رییس صدا و سیما در پاسخ به درخواست آنها از دانشجویان خواست تا نمونه‌ای از این برنامه بسازند تا در صورت مناسب بودن از رسانه ملی پخش شود.

دانشجویان نسبت به پخش زیاد فیلم‌های آمریکایی هم انتقاد داشتند و ضرغامی در پاسخ به آنها گفت: توسعه شبکه‌ها و وجود رقبای زیاد منجر به پخش فیلم‌های آمریکایی شده و اگر صدا و سیما پخش نکند دیگر رقبا این کار را انجام می‌دهند.

انجمن بازیگران خانه تئاتر با صدور بیانیه‌ای درباره جشنواره تئاتر فجر از فقدان هدف و استراتژی فرهنگی مشخص در این جشنواره انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا در این بیانیه آمده است: جشنواره‌ای که در گام نخست، چنان آثار درخشانی از سراسر ایران به ارمغان آورده بود، امروز، پس از طی بیست‌وهفت دوره، زورق تئاتر تهران و شهرستان‌ها را به کدام ساحل کشانده است؟ اگر از چند شعله کم‌سوی خودفروز بگذریم، به واقع متولیان فرهنگ این مرز و بوم، کارنامه بیست‌وهفت ساله جشنواره تئاتر فجر را چه امتیازی می‌دهند؟

زمانی که بخش عمده اجراهای حرفه‌‏ای هر سال از راه‌‏یافتگان به جشنواره تعیین می‌‏شود، دیگر حضور نیروهای جوان و غیرحرفه‌‏ای، و گرچه مستعد، در حرفه‌‏ای‌‏ترین بخش این جشنواره چه توجیهی دارد؟ این همان آماتوریزمی است که سال‌هاست توسط جشنواره تئاتر فجر دامن زده می‌‏شود و در برابر، محیط حرفه‌‏ای ما را مخدوش می‌‏کند و نیروهای حرفه‌‏ای این عرصه را به انزوا می‌‏کشاند. انجمن بازیگران خانه تئاتر در پایان بیانیه خود خواستار جداکردن ارزشیابی حرفه‌‏ای از عرصه جشنواره‌‏ها شده و آورده‌‏اند که جشنواره‌‏ها نمی‌‏توانند به عنوان گذرگاهی برای حضور در صحنه‌‏های حرفه‌‏ای تئاتر قلمداد شوند.