نگاه سوم- به‌رغم خبرهای قبلی مبنی بر اختصاص ۱۱۰ سکه بهار آزادی به برندگان جایزه جلال‌ آل‌احمد، برگزارکنندگان این جایزه اعلام کردند برگزیدگان این جایزه از گرفتن این ۱۱۰ سکه محروم خواهند شد و نخستین دوره این جایزه ادبی امسال در حالی برگزار شد که هیچ نویسنده‌ای این جایزه ۱۱۰ سکه‌ای را دریافت نمی‌کند و تنها از پنج نفر قدردانی می‌شود.

نخستین جایزه جلال آل‌احمد در بخش‌های داستان بلند، داستان کوتاه، نقد ادبی، تاریخ‌نگاری و مستندنگاری در حالی برگزار می‌شود که هر بخش از این جایزه، دارای یک جایزه اصلی ۱۱۰ سکه‌ای است و یک جایزه تقدیری که ۲۵ سکه را شامل می‌شود. امسال فقط از دو نویسنده رمان و داستان کوتاه و دو نویسنده نقد ادبی به طور مشترک و یک تاریخ‌نگار با اهدای نشان جلال آل‌احمد و ۲۵ سکه بهار آزادی قدردانی می‌شود.

به هر یک از تقدیر‌های بخش‌هایی که مشترک هستند ۵/۱۲ سکه بهار آزادی داده می‌شود. نشانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی کرده امضای جلال آل‌احمد را روی خود دارد.

در ساخت این نشان از آب‌ طلا، آب نقره و آب برنج استفاده شده است. مراسم اهدای تندیس، لوح قدردانی و جوایز نقدی این جایزه روز شنبه دوم آذر از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود. گفته می‌شود سخت‌گیری هیات علمی نخستین جایزه جلال آل‌احمد باعث شده که این جایزه هیچ برگزیده‌ای نداشته باشد. این جایزه با اختصاص ۱۱۰ سکه بهار آزادی به هریک از برگزیدگان خود، لقب گران‌ترین جایزه ادبی ایران را به خود داده بود. اعضای علمی این جایزه همچنین گفته بودند در این جایزه آثاری داوری می‌شود که از سوی کتابخانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب شناخته و طبق قوانین جمهوری اسلامی برای نخستین بار چاپ و منتشر شده باشد.

تاثیرگذاری در ارتقای سطح ادبی کشور، تازگی، نوآوری در ساختار، ارزشمندی محتوایی کتاب، استحکام و زیبایی زبان از جمله معیارهای ارزیابی کتاب‌ها بوده است.