علی مطهری از طراحان طرح استیضاح وزیر کشور در نامه‌ای سرگشاده به علی کردان تصریح کرد: برای بازگشت اعتماد مردم به نظام اسلامی روی «مین سیاسی» استعفا بروید و حتی به توصیه‌های رییس‌جمهور محترم مبنی بر ایستادگی و مقاومت اعتنا نکنید. به گزارش ایسنا در نامه مطهری خطاب به علی کردان آمده است: قبول دارید که مساله وزارت جنابعالی، کشور را در موقعیت حساسی قرار داده است. رسیدن به این نقطه ناشی از اشتباهی بود که شما در جریان کسب رای اعتماد از مجلس مرتکب شدید و به جای آنکه صادقانه درباره مدارک تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد خود صحبت کنید از معتبر بودن آنها دفاع کردید یا لااقل سخن موافقان خود مبنی بر معتبر بودن این مدارک را تلقی به قبول نمودید، کاری که شاید خیلی افراد دیگر نیز اگر در آن شرایط قرار می‌گرفتند، از ترس از دست دادن مقام وزارت انجام می‌دادند و بعد می‌گفتند اساسا مدرک تحصیلی برای وزارت شرط نیست و این کتمان، خطای بزرگی نیست، سخن در همین جا است که این کتمان خطای بزرگی است و غیرقابل گذشت. اولا عدم صداقت را ثابت می‌کند و ثانیا پرستش قدرت را، در حالی که یک وزیر نظام جمهوری اسلامی اولا امین مردم است و ثانیا قدرت را برای خدمت به اسلام و ملت اسلام می‌خواهد نه به عنوان یک معبود و برای رسیدن به قدرت از هر وسیله‌ای استفاده نمی‌کند.

نماینده تهران در مجلس در ادامه نامه‌اش آورده است: به هر حال مساله به اینجا کشیده شده است و ای کاش کشیده نمی‌شد. بعد از آن که جنابعالی از مجلس رای اعتماد گرفتید اینجانب به برخی از دوستانی که مساله مدرک تحصیلی شما را پیگیری می‌کردند گفتم این مساله را رها کنید؛ به هر حال ایشان قانونا وزیر کشور هستند، اما عده‌ای این مساله را دنبال کردند و منجر به قرائت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شد که نشان می‌داد هیچ یک از دو مدرک دکترا و کارشناسی ارشد شما معتبر نیست و همه مردم از این امر مطلع شدند. اینجا بود که ما وظیفه دیگری پیدا کردیم، زیرا حجت بر ما تمام شده بود و باید وجدان جامعه قانع می‌شد. از همان ابتدا این تز را مطرح کردیم که در درجه اول استعفا، در درجه دوم عزل و در درجه سوم استیضاح صورت گیرد و مدتی به شما و دولت مهلت دادیم ، بلکه راه‌ اول و حداکثر راه دوم عملی شود، ولی گویا عزم دولت بر آن است که ماجرای مشایی را تکرار و بر یک امر باطل پافشاری کند و نمایندگان را مجبور به استیضاح نماید.

این نماینده مجلس در بخش دیگر نامه خود تاکید کرده است: اینجا تصمیم گیرنده اصلی جنابعالی هستید؛ توصیه می‌کنم که مستقل تصمیم بگیرید و حتی به توصیه‌های رییس‌جمهور محترم مبنی بر ایستادگی و مقاومت اعتنا نکنید؛ همچنان که اگر آقای مشایی به تصمیم خود مبنی بر عذرخواهی عمل می‌کرد مساله سریع‌تر و بهتر حل می‌شد، اکنون وقت فداکاری برای انقلاب اسلامی است. هر کسی در این انقلاب به گونه‌ای آزمایش شده و می‌شود، آزمایش شما این گونه تقدیر شده است در دوره دفاع مقدس نوجوانان و جوانان بسیجی برای باز شدن راه رزمندگان اسلام روی مین می‌رفتند، اکنون شما برای بازگشت اعتماد مردم به نظام اسلامی روی مین سیاسی استعفا بروید، حتی اگر خود را صادق می‌دانید و معتقدید که خطایی مرتکب نشده‌اید؛ زیرا به هر حال مساله به اینجا منتهی شده و حل آن جز از این طریق ممکن نیست. در این صورت پیروز و شکست خورده معنا ندارد؛ همه ما پیروز خواهیم بود، زیرا نظام جمهوری اسلامی پیروز شده است. مطهری در قسمت پایانی نامه‌اش نوشته است: شما با استعفای خود نه تنها پایین نمی‌آیید، بلکه نزد خدای تعالی و در نظر مردم بالا می‌روید و عزیز می‌شوید؛ نمایندگان استیضاح‌کننده نیز بر آن نیستند که شما را از هستی سیاسی و اجتماعی ساقط کنند و هیچ‌گاه خدمات اجرایی جنابعالی به نظام جمهوری اسلامی در طول سالیان دراز را نادیده نمی‌گیرند آنها معتقدند برای کسی مانند شما که چنین ماجرایی داشته است حضور در طلیعه و پیشانی این نظام به مصلحت نیست هر چند می‌تواند در پست‌های دیگری که نیاز به رای اعتماد مجلس نیست به خدمت خود ادامه دهد. آنها هیچ کینه‌ای در خود نسبت به جنابعالی احساس نمی‌کنند و جز خیرخواهی برای شما و دولت و اصولگرایان و نظام جمهوری اسلامی چیزی در دل ندارند. امیدوارم در این شرایط حساس مستقلا و بدون توجه به منافع افراد و گروه‌ها تصمیمی را اتخاذ فرمایید که موجب رضای خدای متعال و مردم شریف ایران باشد. برای شما آرزوی توفیق بیشتر دارم.»