کلید انتخابات به دانشجو سپرده شد

کردان: مجلس و دولت هر تصمیمی بگیرند برایم شیرین است

«مشروعیت قانونی حضورم در وزارت کشور با دولت و مجلس است و آنها هر تصمیمی بگیرند برایم شیرین است.» این جمله‌ای بود که روز گذشته علی کردان، وزیر پرحاشیه کشور در مراسم تودیع و معارفه معاونان سیاسی وزارت کشور بر زبان راند و به این ترتیب افشار کلید برگزاری دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری را به کامران دانشجو سپرد که به گفته کردان سابقه بیشتری نسبت به افشار دارد.به گزارش خبرگزاری‌ها، کردان که در مراسم خداحافظی افشار از معاونت سیاسی وزارت کشور و معارفه کامران دانشجو به عنوان معاون سیاسی جدید وزارت کشور حاضر شده بود در حاشیه این مراسم به پرسشی در مورد تشکیل کمیته سه نفره مجلس پیرامون حضور یا عدم حضور او در وزارت کشور پاسخ نداد و تنها گفت که «من پاسخ شما را دادم».

کردان سپس بار دیگر در جواب اینکه آقای توکلی گفته‌اند پس از جلسه‌ دوشنبه شب مجلس تصویب شده است آقای کردان تا دو هفته‌ دیگر استیضاح شوند، آیا چنین چیزی صحت دارد؟ اظهار کرد: من این سوال شما را قبلا پاسخ دادم و عرض کردم که مشروعیت حضور من در وزارت کشور به دولت و مجلس محترم بستگی دارد. من وزیر کشور هستم و دولت و مجلس محترم هر تصمیمی که اتخاذ کنند برایم شیرین است. کردان همچنین در واکنش به آخرین وضعیت شکایتش از جاعلان مدرک دکترای خود، به حضور سعید مرتضوی دادستان تهران در جلسه اشاره کرد و گفت: آقای مرتضوی در این‌جا تشریف دارند، می‌توانید از ایشان بپرسید.

اتهام جعل سخت است

وی در برابر درخواست افشای اسم جاعل مدرکش گفت: من نگفته‌ام جعل، من چنین حرفی نزده‌ام. نه وزارت علوم چنین چیزی اعلام کرده و نه من و کمیته‌ای که در مجلس تشکیل شد هم چنین حرفی نزد. کردان ادامه داد: چیزی که من نوشتم این بود که تخلفاتی در این زمینه رخ داده است و اتهام جعلی که مطرح می‌کنند برای من سخت است، نه این‌که جعلی صورت گرفته است و اصلا آن آقا را هم مطرح نکردم و درباره‌ آن آقا هم گفتم تخلفاتی صورت گرفته است. پس از پافشاری خبرنگاران برای این‌که وزیر کشور نام این شخص را اعلام کند، کردان گفت: من شرعا حق ندارم آبروی یک مسلمان را ببرم. این وظیفه‌ دستگاه قضایی است و من به دستگاه قضایی ارجاع داده‌ام، شما هم لطف کنید و از دستگاه قضایی بپرسید.

ربطی به وزارت کشور ندارد

کردان اما در بخش دیگر سخنانش با خبرنگاران در پاسخ به ایسنا درباره‌ انتشار برخی اخبار مبنی بر این‌که درخواست تشکیل دفتر شورای ایرانیان-آمریکاییان در ایران به وزارت کشور داده شده است، نیز اظهار کرد: نخیر! سخنگوی وزارت خارجه گفته‌اند که این مساله ارتباطی به وزارت کشور ندارد؛ چون ثبت انجمن‌های مردم‌نهاد، احزاب و صنوف از وظایف وزارت کشور است و اگر کسی درخواستی را ارائه کند وزارت کشور باید تصمیم بگیرد.

وی تصریح کرد: تا این لحظه هیچ درخواستی از هیچ‌کس در موضوع مطرح شده به وزارت کشور نیامده است و اگر بیاید هم وزارت کشور به دلیل منافع کشور و این‌که این موضوعات را حقیر می‌داند و قدرت ملت ایران را بسیار سنگین‌تر از کل آمریکا، هیچ مجوزی صادر نخواهد شد.

وزیر کشور همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز قدرتمندتر از این است که به خود آمریکا چنین مجوزی بدهد، چه رسد به یک شهروند آمریکایی که در کشور ما به دلایلی شهرت پیدا کرده است؛ بنابراین چنین مجوزی از وزارت کشور تحت هیچ شرایطی صادر نخواهد شد و امکانات قانونی که ما در اختیار داریم نیز چنین جوازی را به وزیر کشور نخواهد داد.

قدمت بیشتر دانشجو نسبت به افشار

وزیر کشور همچنین در برابر این گفته خبرنگاران که کامران دانشجو چهارمین معاون سیاسی وزیر کشور در دولت نهم است، وزیر کشور همچنین در برابر این گفته خبرنگاران که دلیل این تغییرات پیاپی چیست؟ گفت: من که دلیل تغییرات قبلی را نمی‌دانم و نمی‌توانم جواب بدهم، ولی علت تغییری که خودم دادم این بود که احساس کردم در خدمت آقای افشار برای مسوولیت دیگری می‌توانم باشم، ولی برای معاونت سیاسی باید از وجود برادرم آقای دانشجو استفاده کنم که قدمت حضورش حداقل در وزارت کشور و برگزاری انتخابات در تهران، همچنین آشنایی با استانداری‌های سراسر کشور بیشتر از قدمت حضور برادرم آقای افشار بوده است. کردان اما در مراسم معارفه دانشجو نیز سخنانی ایراد کرد و در میانه آن سخنان یادآور شد: هر روز که از حضورم در کسوت وزیر کشور می‌‏گذرد، اعتقادم به رعایت حقوق شهروندی راسخ‌‏تر می‌‏شود و با اعتقاد و التزام عملی به این مطلب توانستم طرح لازم را در این مورد تدوین کنم و انشاءا... در عالی‌ترین مراجع موثر کشور اجرایی خواهیم کرد.

هرجا که احمدی‌نژاد تشخیص دهد می‌روم

در همین حال روز گذشته‌ سردار افشار در حاشیه مراسم تودیعش، درباره احتمال بازگشت به ستاد کل نیروهای مسلح یا ادامه فعالیت در وزارت کشور اظهار کرد: هرجا که رییس‌جمهور تشخیص دهند، فعالیت خود را انجام می‌دهم.

وی با بیان اینکه «قضاوت درباره بعضی مسائل در دولت نهم بسیار سخت است» خاطرنشان کرد: تشخیص اینکه ماهیت این مسائل اشکال دولت است یا مشکل برای دولت، به سادگی ممکن نیست. وی با بیان این اعتقاد که «به هر حال دولت مجبور است برای کسب نظر مجلس از بعضی مواضع خود عدول کند» ادامه داد: اینکه مسائلی فی‌مابین مجلس و دولت پیش می‌آید، نمی‌توان دقیقا قضاوت کرد که تقصیر به عهده‌ کیست. همه نکات و مطالب را هم نمی‌توان رسانه‌ای کرد. به نظر اینجانب ایجاد التهاب و تنش در فضای سیاسی جامعه به هر بهانه و دلیل کار درستی نیست. وی در بیان احساس خود پس از تودیع از سمت معاونت سیاسی وزارت کشور و کناره‌گیری از سیاست گفت: البته سیاست را هیچ‌گاه نمی‌توان کنار گذاشت و باید گفت سکوت و کناره‌گیری هم خود یک حرکت سیاسی است. بی‌تفاوتی نسبت به تحولات سیاسی و عدم شرکت در سرنوشت و امور سیاسی کشور هم خود آثار سیاسی زیانباری به دنبال دارد. هرگونه اقدامی در سایر حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، دفاعی و نظایر آنها به‌ویژه در شرایط امروز تاثیر مستقیم سیاسی دارد. جدا نبودن دین از سیاست، امروز پررنگ‌تر از گذشته احساس می‌شود. البته آن‌چه که در معاونت سیاسی بیشتر با آن برخورد داشتم سیاسی‌کاری بود، بداخلاقی و نبود تقوی، بیماری مزمن بخشی ازحوزه‌ سیاسی کشور است. نه فقط در انتخابات، بلکه در هرجا که جنگ قدرت و تقابل احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی جریان دارد، شاهد زیر پا گذاشتن حریم‌ها، حرمت‌ها، مصالح ملی و منافع نظام هستیم و این با آموزه‌های دینی و احکام اسلامی ما در تضاد است.