بخش خصوصی بخش توانمندی است که نشان داده است از عهده اجرای پروژه‌های بزرگ برمی‌آید

توان و استعدادی که در ایرانیان وجود داشته توانسته کشور را همیشه در مقاطع حساس از بحران خارج نماید و نشان از آن دارد که ایرانیان هر وقت خواسته‌اند توانسته‌اند و انجام کارهای بزرگ و شگفت شگردشان بوده است. اکنون کشور در موقعیتی قرار گرفته که با اتکا به نیروی علمی، فنی و انسانی داخلی خود می‌توان در مسیر توسعه شتاب گرفت. مسایل حوزه نفت، گاز و پتروشیمی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اعتماد و تکیه به دانش، فن، و نیروهای بومی می‌تواند صنعت نفت و صنایع وابسته را از بحران‌های احتمالی ناشی از وابستگی به بیگانگان قرار است دومین همایش ملی توسعه بومی‌سازی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در روزهای ۵ و ۶ آذرماه با حضور مقامات مختلف کشور در تالار همایش‌های مهمانسرای عباسی اصفهان برگزار شود و به همین مناسبت با آقای محسن نادری دبیر این همایش گفت‌وگویی انجام گرفته که ماحصل آن تقدیم شما می‌گردد.

جناب آقای نادری برای شروع، گزارش مختصری از مراحل مقدماتی برگزاری همایش را ارائه بفرمائید.

پس از برگزاری موفق همایش اول در سال ۱۳۸۵، شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف برای برگزاری دومین همایش ابراز تمایل کردند. از این‌رو برای برگزاری همایش دوم فعالیت‌ها از اواسط سال ۱۳۸۶ شروع شد و طی مکاتبات فراوانی که با مقامات کشوری و بخش‌ها و شرکت‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی صورت گرفت، شعارها و محورهای همایش مورد توجه و استقبال واقع شد. به طوری که احساس می‌شود محورهای همایش دغدغه آنها هم بوده است و از خرداد ۸۷ مراحل عملیاتی شدن همایش آغاز شده است.

عنوان همایش، توسعه بومی‌سازی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است. شما تا چه حد این بومی‌سازی را امکان‌پذیر می‌دانید؟

متأسفانه بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها و خصوصاً تأمین کالاهای مربوط به پروژه‌های نفتی، گاز و پتروشیمی از خارج کشور تأمین می‌گردد که با توجه به شرایط حال حاضر جهانی و به‌ویژه تحریم‌های اقتصادی که شرایط حساسی را برای کشور رقم زده است شعار «تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم» یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان کشور شده و هیچ راهی جز اجرای پروژه‌ها توسط شرکت‌های ایرانی نداریم و چون در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی پروژه‌های عظیم و ملی بسیاری در حال انجام است این نیاز به شدت احساس می‌شود که انجام این‌گونه پروژه‌ها باید به نیرو، دانش و مدیریت داخلی و بومی متکی باشد. بنابراین با توجه به حمایت و حضور ارگان اصلی نظام مانند مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام، دولت محترم و مجلس محترم شورای اسلامی، این همایش می‌تواند استراتژی و مسیر جهش توسعه بومی‌سازی در این بخش را محقق سازد.

شما برگزارکننده اولین همایش در این زمینه نیز بوده‌اید، دستاوردهای همایش اول چه بود؟

با توجه به اینکه برای اولین‌بار این همایش برگزار می‌شد دستاوردهای مهمی داشت که این دستاوردها الزام برگزاری دومین همایش را نیز در پی داشت. یکی از دستاوردها این بود که شرکت نفت و گاز پارس که یکی از بزرگترین شرکت‌های توسعه‌ای جهان و بزرگترین کارفرمای پروژه‌های نفت و گاز کشور (در پارس جنوبی) است، در همایش و نمایشگاه قبلی به شرکت‌های داخلی اجازه ورود به مناقصه‌هایی به میزان بیش از ۱۲ میلیارد دلار را صادر کرد و باعث شد صنایع داخلی به خودباوری در زمینه اجرایی پروژه‌های بزرگ برسند.

برای برگزاری این همایش چه دستگاه‌هایی از شما اعلام حمایت کردند؟

زمانی که مکاتبات در مورد قصد برگزاری همایش صورت گرفت نهادها و شرکت‌های زیادی حمایت خود را اعلام کردند که این باعث امیدواری بیشتری برای رسیدن به اهداف همایش می‌شود. حامیان اصلی عبارتند از: مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام - دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری - مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی - وزارت نفت - وزارت صنایع و معادن - بانک مرکزی - شرکت ملی نفت ایران - شرکت ملی صنایع پتروشیمی - شرکت نفت و گاز پارس - شرکت ملی حفاری ایران - شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران - پژوهشگاه صنعت نفت - جهاد دانشگاهی - شرکت مهندسی و توسعه نفت - SPEC - شرکت پالایش نفت لاوان - شرکت پالایش نفت شیراز - شرکت پالایش نفت تهران - شرکت پالایش نفت تبریز - شرکت پالایش نفت بندرعباس - شرکت ملی گاز ایران - شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران - پترو پارس - قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء - شرکت مهندسی نیروی نفت و گاز سپانیر - سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس - شرکت نفت و گاز اروندان - شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران - شبکه خانه‌های صنعت و معدن ایران - انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران - شرکت پتروشیمی اصفهان - انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) - گروه مهندسی و ساختمان صنایع نفت - GS - سازمان صنایع و معادن استان اصفهان و حامیان رسانه‌ای عبارتند از: شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) - روزنامه دنیای اقتصاد - هفته‌نامه دانش نفت - خبرگزاری فارس - ماهنامه بین‌المللی نفت و انرژی - ماهنامه اقتصادی اقتصاد ایران - استصنا - ماهنامه انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا).

آیا شخصیت‌‌های کشوری هم در این همایش حضور پیدا خواهند کرد؟

بله، شخصیت‌های کشوری حتماً در این همایش حضور دارند که متعاقباً نام افراد اعلام خواهد شد.

چه فعالیت‌های جانبی در حاشیه همایش برگزار خواهد شد؟

ابتکارات جدیدی در جهت هرچه بهتر و کاربردی کردن این همایش بکار گرفته شده است. طراحی سالن مشاوره VIP جهت مذاکرات مستقیم صنعت و کارفرما با هدف طرح مسائل و رفع مشکلات صنعتگران - سالن پرزنت برای معرفی صنعتگران - نمایشگاه جانبی و...

مقالات رسیده به دبیرخانه همایش چگونه داوری و انتخاب می‌شوند؟

با توجه به اینکه مقالات مهمی به دبیرخانه ارسال شده تلاش خواهد شد داوری به بهترین وجه صورت پذیرد و هیات داوری متشکل از ۲ نماینده از مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۲ نماینده از دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری و ۱ نماینده از دبیرخانه می‌باشد. مقالات مورد تائید در بولتن همایش چاپ و همزمان با برگزاری همایش توزیع می‌شود و مقالات برتر از سوی مجمع تشخیص مصلحت مورد تشویق قرار می‌گیرند.

به نظر شما در راستای بومی‌سازی بیشترین نقش را بخش خصوصی می‌تواند داشته باشد یا بخش دولتی؟

ابتدا باید به این موضوع واقف باشیم که بخش خصوصی کشور، بخش توانمندی است که نشان داده است از عهده اجرای پروژه‌های بزرگ برمی‌آید و براساس سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ از سوی مقام معظم رهبری این بخش باید قسمت اعظمی از این نقش را بر عهده داشته باشد منتها در این میان از نقش نظارتی دولت نباید غافل شویم چون دولت و همچنین مجلس می‌تواند با وضع قوانین و آئین‌نامه‌های جدید و اصلاح و تغییر قوانین و آئین‌نامه‌های انعطاف‌ناپذیر در مورد بخش خصوصی، کمک شایانی به تحقق این مهم داشته باشند.

سال‌های بعد نیز شاهد برگزاری چنین همایشی خواهیم بود؟

بله، انشاءالله تمام تلاش ما معطوف به این است که برگزاری این همایش در سال‌های آینده استمرار داشته باشد.

چالش‌های فراروی بومی‌سازی چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

به نظر من مهمترین چالش اعتماد کارفرمایان به بخش خصوصی است که حرکت به سمت بومی‌سازی نیازمند این مهم به عنوان یک اصل است و همچنین وجود قوانین و آئین‌نامه‌هایی است که ورود بخش خصوصی به پروژه‌های داخلی را محدود کرده که امیدواریم با توجه به حضور مقامات عالیرتبه در این همایش این مشکل برطرف یا حداقل تعدیل گردد.

و به عنوان آخرین سوال چه امکانات رفاهی برای میهمانان و مدعوین در نظر گرفته شده است؟

دبیرخانه همایش با کمک و حمایت مسوولان استان تمام تلاش خود را جهت رفاه حال میهمانان و مدعوین عزیز انجام خواهد داد و در این راستا کلیه امکانات موجود در استان بکار گرفته شده است.

www.ogc.ir