سیاست رییس‌جمهور آینده آمریکا در قبال ایران

روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی تحلیلی به رویکرد دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در قبال ایران پرداخته و به نقل از تحلیل‌گران تاکید کرده است که در هر صورت با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا واشنگتن یک ابتکار جدید دیپلماتیک در قبال ایران خواهد داشت. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن تایمز در این گزارش تحلیلی آورده است: مهم نیست چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برنده شود،‌ ایران و عراق در راس دستور کار سیاست خارجی رییس‌جمهور آمریکا قرار خواهند داشت؛ اما بحران اقتصادی و سیاست‌های آمریکا در قبال عراق گزینه‌های رییس‌جمهور آینده را محدود خواهد کرد. باراک اوباما، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته است که پس از خروج بخشی از ارتش آمریکا از عراق تعداد نامشخصی از نیروهای آمریکایی در این کشور باقی خواهند ماند تا از دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکایی محافظت کنند و در صورتی که عراق به پیشرفت سیاسی دست یافت، نیروهای عراقی را آموزش دهند. وی که با جنگ عراق مخالف بود، «پایان بخشیدن مسوولیت‌پذیرانه» به جنگ عراق را یکی از اهداف اصلی خود اعلام کرده است. جان مک کین،‌ رقیب جمهوری‌خواه اوباما نیز حتی پیش از آنکه دولت بوش روی کار آید، حامی سقوط صدام بود،‌ اما چند ماه پس از حمله آمریکا به عراق مک کین به انتقاد از استراتژی دولت پرداخت و گفت که تعداد نیروهای آمریکایی در عراق برای برقراری ثبات در این کشور کافی نبود. مک کین یکی از مهره‌های کلیدی در متقاعد کردن جورج بوش،‌ رییس‌جمهور آمریکا به فرستادن نیروهای جدید به عراق بود.

جفری کمپ،‌ یک تحلیل‌گر امور خاورمیانه در مرکز نیکسون در واشنگتن گفت که کاهش منابع مالی آمریکا حمایت از عملیات‌های نظامی بی‌انتها در عراق را دشوار خواهد کرد. کمپ افزود: این محدودیت‌ها علاوه بر عراق در زمینه ایران نیز عامل مهمی محسوب می‌شود. مک کین و اوباما هر دو گفته‌اند که استفاده از زور در برابر برنامه هسته‌ای ایران را از روی میز برنمی‌دارند، ‌اما نگفته‌اند که چه چیزی موجب اتخاذ اقدام نظامی خواهد شد. کریم سجادپور، یک تحلیل‌گر امور ایران در موسسه صلح کارنگی گفت که مک کین در برابر ایران رویکردی خصمانه‌تر داشته و تمایل بیشتری به حمله به ایران دارد. سجادپور افزود: در زمینه تمایل به استفاده از زور اختلافی اساسی بین دو طرف وجود دارد. ستاد انتخاباتی اوباما دولت بوش را به خاطر رد پیشنهادهای ایران برای مذاکرات جامع در سال ۲۰۰۳ سرزنش کرده و قول «دیپلماسی محکم و مستقیم ریاست‌جمهوری» را که با «مقدمه چینی» همراه است و نه «پیش شرط» داده است.

اوباما در یکی از مناظرات انتخاباتی خود گفت: هنگامی که بوش تصمیم گرفت ما با ایران گفت‌وگو نکنیم می‌دانید چه اتفاقی افتاد؟ تعداد سانتریفیوژهای ایران از صفر به ۴هزار تا رسید.

مک کین نیز به نوبه خود اوباما را به خاطر پیشنهاد گفت‌وگو با ایران بدون پیش شرط تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی (که موضع فعلی آمریکا است) مسخره کرد. وی در یکی از سخنرانی‌های خود گفت: آنچه سناتور اوباما درک نمی‌کند، این است که اگر بدون پیش شرط با کسی که اسرائیل را «لاشه‌ای متعفن» خوانده و قصد دارد این کشور را از روی نقشه جهان محو کند بر سر میز مذاکرات بنشیند، در واقع آن اظهارات را مشروع و قانونی کرده‌اند. با این حال در مناظره این دو در ۷ اکتبر (۱۶ مهر) مک کین گفت که به وزیر امور خارجه خود اجازه خواهد داد با تهران گفت‌وگو کند. این در حالی است که ریچارد هس، رییس شورای روابط خارجی آمریکا گفت: مهم نیست چه کسی می‌برد، ما احتمالا یک ابتکار جدید دیپلماتیک در قبال ایران خواهیم داشت. براساس این گزارش تحلیلی، دولت بوش ممکن است فضای لازم را برای مذاکره با ایران با کسب اجازه از تهران برای فرستادن دیپلمات‌های آمریکایی در یک دفتر حافظ منافع در تهران و دادن ویزا به ایرانیانی که مایلند به آمریکا سفر کنند، ‌آماده کند.

در همین رابطه یک مقام عالی رتبه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که کاخ سفید ممکن است پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درخواست خود را به ایران ارائه کند. هنوز مشخص نیست که پاسخ ایران به این درخواست چه خواهد بود. دولت آمریکا در عین حال تحریم‌های اقتصادی خود علیه ایران را تشدید کرده است؛‌ اقدامی که اوباما و مک کین هر دو طرفدار آن هستند. شاید از همین رو است که کاوه افراسیابی، یکی از مشاوران سابق مذاکره‌کنندگان هسته‌‌ ایران معتقد است که تفاوت اندکی بین دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وجود دارد.

افراسیابی بر این باور است که ایرانیان منتظر رییس‌جمهوری (در آمریکا) هستند که طرفدار مردم ایران باشد و به حقوق آنها احترام بگذارد، نه اینکه رویه دیپلماسی زورگویانه را در پیش بگیرد.

وی افزود: به‌رغم امید به اینکه اوباما از مک کین بهتر خواهد بود، حمایت وی از تحریم‌ها علیه ایران از شدت این امیدواری‌ها کاسته است.