دنیای اقتصاد- برکناری طهماسب مظاهری از ریاست بانک مرکزی و انتصاب محمود بهمنی که دوازدهمین تغییر در کابینه نهم محسوب می‌شود، بیش از ۳۰ تن از نمایندگان را بر آن داشته است تا روسای سابق و فعلی را به مجلس فراخوانده و دلایل این تغییر را از زبان این دو نفر جویا شوند. برای روشن شدن دلیل تغییر رییس بانک مرکزی صورت گرفت

دعوت از مظاهری و بهمنی برای حضور در مجلس

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: برکناری طهماسب مظاهری از ریاست بانک مرکزی و انتصاب محمود بهمنی که دوازدهمین تغییر در کابینه نهم محسوب می‌شود، بیش از ۳۰ تن از نمایندگان را بر آن داشته است تا روسای سابق و فعلی را به مجلس فراخوانده و دلایل این تغییر را از زبان این دو نفر جویا شوند.

موسی قربانی از اعضای هیات رییسه روز گذشته در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر که ۳۰ نماینده مجلس خواهان حضور روسای قبلی و فعلی بانک مرکزی در مجلس هستند، گفت: این نمایندگان در نامه خود خواسته‌اند تا مظاهری و بهمنی تفاوت‌های سیاست‌های اقتصادی خود را به سمع نمایندگان برسانند. تغییرات مکرر در کابینه، ارزیابی سیاست‌های پولی رییس جدید بانک مرکزی و مقایسه آن با سیاست‌های رییس قبلی این بانک و نیز بررسی این مساله که تغییر اخیر به خاطر نوع عملکرد طهماسب مظاهری در بانک مرکزی بوده یا اینکه وی به دلیل اختلاف با احمدی‌نژاد برکنار شده است، از جمله عواملی است که برخی نمایندگان از آنها به عنوان دلایل خود برای حضور روسای جدید و قدیم بانک مرکزی در مجلس نام می‌برند. نامه مذکور که به گفته محسن یوسفیان ملا امضای بیش از ۴۰ تن از نمایندگان را در پای خود دارد، هفته گذشته تقدیم هیات رییسه شده است و احتمالا هیات رییسه در اولین جلسه کاری خود این موضوع را در دست بررسی قرار خواهد داد. هرچند به اعتقاد برخی از نمایندگان، مجلس نمی‌تواند در قبال تغییر انجام گرفته کار رسمی انجام دهد، اما این حرکت نشانگر حساسیت مجلس نسبت به تغییراتی در دولت است که بدنه دولت را متاثر و گاه آسیب‌پذیر می‌کند. به عبارت دیگر نمایندگان با این درخواست خود قصد دارند به واکاوی این مساله بپردازند که دلیل برکناری مظاهری و آمدن بهمنی از نظر رییس‌جمهوری چه بوده است و چنانچه بهمنی قرار باشد قفل‌های بانک مرکزی را برای ارائه تسهیلات بی حساب و کتاب باز کند، اساسا چرا این تغییر صورت گرفته است؛ چرا که این نمایندگان معتقدند که ارائه تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده قبل از حضور مظاهری در بانک مرکزی از هدف اصلی خود دچار انحراف شد و حتی بخشی از تورم در بخش مسکن به دلیل سرازیر شدن این تسهیلات به این بخش بوده است.

مجلس می‌خواهد دلایل تغییر بهمنی و مظاهری را بداند

محسن یوسفیان ملا در ادامه گفت‌وگوی خود با دنیای اقتصاد با اشاره به این که قبل از حضور مظاهری مبالغ زیادی وام ارائه شده بود که بخشی از آن هم به بخش مسکن رفته و باعث تورم در این مورد شده بود، گفت: مظاهری با حضور خود عکس این رویه را در پیش گرفت و به بررسی مواردی پرداخت که استحقاق دریافت وام را دارند تا از این پس وام به این موارد تعلق بگیرد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود که این روند باعث شد تا بنگاه‌هایی که طی یک یا دو مرحله وام دریافت کردند، از دریافت مراحل بعدی ممنوع شدند و همین مساله باعث توقف تولید آنها شد که اعتراض بخشی از نمایندگان را به دولت و مظاهری در پی داشت، یوسفیان ادامه داد: مجلس می‌‌خواهد بداند که محمود بهمنی چه سیاستی را می‌خواهد در بانک مرکزی دنبال کند. آیا قصد دارد قفل‌های بانک مرکزی را باز کند یا آن که آنها را همچنان بسته نگه دارد. این نماینده مجلس افزود: اگر قرار است که قفل‌ها همچنان بسته بماند، پس دلیل این تغییر و جابه‌جایی چه بوده است و اگر بنا است که قفل‌های بانک مرکزی مثل گذشته باز شود و پول‌ها به موارد غیرتولیدی و موارد انحرافی گسیل داده شود که چه دلیلی داشت این تغییرات در سطح بانک مرکزی رخ دهد. یوسفیان همچنین خاطرنشان کرد که برای روشن‌شدن همین موضوع لازم بود که از برنامه‌های بهمنی مطلع شویم و به همین دلیل هم نامه‌ای را تقدیم هیات‌رییسه کرده‌ایم. وی علنی بودن یا غیرعلنی بودن جلسه

حضور مظاهری و بهمنی را به تصمیم هیات‌رییسه موکول و در عین حال تصریح کرد که بهتر است این موارد در جلسه غیرعلنی مطرح شود.

حضور مظاهری و بهمنی در اولویت مجلس باشد

همچنین امیدوار رضایی هم در گفت‌و‌گوی خود با دنیای اقتصاد در این‌باره گفت: از آنجا که بحث تحول اقتصادی و بانک مرکزی از جمله مباحث مهم و حساس روز است، دعوت از همه کارشناسان و مسوولین ذی‌ربط یک امر واجب است و از آنجا که مظاهری و بهمنی هر دو در بانک مرکزی بودند، حضور آنها در مجلس باید در اولویت باشد.

باید دلیل تغییرات در دولت روشن شود

از سوی دیگر مهدی سنایی نیز این موضوع را مورد اشاره قرار داد و در این‌باره گفت: در دولت مدیران زیادی تغییر کرده‌اند که باید مشخص شود اساس این تغییرات چیست. وی ادامه داد: چرا رییس کل بانک مرکزی که یکی از عوامل ثبات در مدیریت اقتصادی کشور است، باید دچار تغییر شود. وی ادامه داد که مجلس نمی‌تواند در این‌باره کار رسمی انجام دهد، اما همین عملکرد مجلس نشان می‌دهد که پارلمان نسبت به این موضوع حساس است و متوجه این تغییرات است که چه آسیبی را به بدنه دولت وارد می‌کند. به هر روی باید دید هیات‌رییسه در قبال این اقدام نمایندگان چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد و آیا شاهد حضور بهمنی و مظاهری در جلسه روز سه‌شنبه مجلس خواهیم بود. جلسه‌ای که علنی یا غیرعلنی بودن آن هنوز مشخص نیست، اما ظاهرا برخی نمایندگان معتقدند به دلیل مباحثی که مطرح خواهد شد، بهتر است که جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شود.

طهماسب مظاهری به‌دلیل اختلاف دیدگاه با وزیر کار دولت نهم بر سر پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده برکنار شد و محمود بهمنی از طرف رییس‌جمهور جایگزین این سمت شد. نمایندگان می‌خواهند بدانند لزوم این تغییر چه بوده است، تفاوت سیاست‌های پولی این دو رییس، یا اختلاف مظاهری با احمدی‌نژاد؟