بازرسی‌ها و اجرای پادمان عادی شود

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این که گزارش شش صفحه‌ای مدیرکل آژانس نشان دهنده این واقعیت است که آژانس همچنان قادر است به راستی آزمایی خود از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ادامه دهد، گفت: این واقعیت پیام مثبت و مهمی است که خلاف اظهارات آمریکا مبنی بر این که ایران بر سر راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای خود مانع ایجاد می‌کند را به اثبات می‌رساند.

علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این گزارش تصریح می‌کند که ایران دسترسی به مواد و تاسیسات هسته‌ای را بدون هیچ‌گونه مانعی فراهم کرده است.

وی گفت: البرادعی اعلام کرده است که تمام مواد هسته‌ای ایران حسابرسی شده است؛ این پیامی است که آژانس بارها آن را تکرار کرده است و اگر بررسی موضوع هسته‌ای ایران ده‌ها سال دیگر نیز ادامه پیدا کند این پاسخ صریح تغییر پیدا نمی‌کند.

نماینده ایران در آژانس اظهارکرد: آژانس موظف است این واقعیت را که برنامه هسته‌ای ایران انحرافی به سمت سلاح هسته‌ای نداشته است، منعکس کند.

وی ادامه داد: البرادعی در گزارش خود در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای از جمله غنی‌سازی آخرین اطلاعات این فعالیت‌ها را مدنظر قرار داده است که این اطلاعات حاکی از موفقیت‌ها و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران است، و این پیشرفت‌ها کاملا تحت نظر آژانس انجام می‌شود. سلطانیه با اشاره به اینکه در این گزارش آمده است ایران قطعنامه‌های شورای امنیت را که در آن تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی خواسته شده است، اجرا نکرده گفت: اعلام این مساله مبنی بر این واقعیت است که دلیلی منطقی و حقوقی برای انجام تعلیق نیافته است، از این رو ایران نمی‌تواند از حق غیرقابل انکارش که در اساسنامه آژانس آمده است بگذرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنین به منظور حل و فصل و پایان دادن به بحث‌های مختلف در گفتگوهایی فشرده در چارچوب‌های فنی، سیاسی و حقوقی در اوت ۲۰۰۷ مدالیته‌ای را با آژانس تنظیم و توافق کرد که بر اساس آن تنها به سوالاتی که در مدالیته توافق شده است پاسخ دهد؛ خوشبختانه با همکاری ایران و پس از نشست‌های تخصصی کلیه سوالات (شش مورد) حل و فصل شد و در دو گزارش قبلی مدیرکل اعلام شد که کلیه یافته‌های آژانس با اظهارات ایران تطابق دارد و این مساله ثابت می‌کند که ایران به تعهدات خود در چارچوب ان‌.پی‌.تی عمل کرده است.

وی درباره مطالعات ادعایی نیز اظهار کرد: بحث مطالعات ادعایی که بر اساس اطلاعات آمریکایی‌ها و مبتنی بر اطلاعات یک لپ‌‌تاپ بوده است مطرح شد؛ آژانس موظف بود طبق مدالیته اسناد را به طور مکتوب به ایران ارائه دهد، اما متاسفانه آژانس با اعمال فشار آمریکا نتوانست این مدارک را به ایران ارائه کند؛ اما ایران بر اساس حسن نظر در جلساتی کارشناسی پاسخ‌های شفاهی و کتبی خود را در ۱۱۷ صفحه به این ادعاها ارائه کرد. وی گفت: ایران مدارک و اسناد ارائه شده را ساختگی و بی‌اساس می‌داند این در حالی است که کلیه مدارکی که سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تهیه کرده بود، مبنی بر این که ایران می‌خواهد فعالیت‌هایی مربوط به تهیه و ساخت سلاح هسته‌ای را انجام دهد بی‌اساس است و در ۱۱۷ صفحه ارائه شده به آژانس دلایل متعددی مبنی بر ساختگی بودن این اسناد ارائه شده است.وی همچنین اظهارات البرادعی در گزارش تازه منتشر شده‌اش را مبنی بر این که باید مدارک به ایران ارائه می‌شد، تایید کرد و گفت: البرادعی اصالت این مدارک را زیر سوال برده است و نسبت به عدم تحویل مدارک به صورت مکتوب به ایران ابراز ناخرسندی کرده است.نماینده دائم ایران در آژانس تاکید کرد: ایران به توافقات خود بر اساس مدالیته عمل کرده است و انتظار دارد بازرسی‌ها و اجرای پادمان به صورت عادی درآید.سلطانیه همچنین از ارائه نامه‌ای به امضای خود به البرادعی خبر داد و گفت: در نامه‌ای که هفته گذشته به مدیرکل آژانس ارائه کردم، به صراحت گفته شده است که در صورت اجرای پادمان در ایران به صورت عادی و خاتمه دادن به مدالیته و مطالعات ادعایی، ایران آمادگی دارد تا چنانچه آژانس سوال دیگری را داشته باشد به آن پاسخ دهد.نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری اکی ایتالیا، درباره آنچه اتهام البرادعی به ایران مبنی بر عدم همکاری شفاف با آژانس خوانده می شود و این ادعا که آژانس به دلیل این نوع همکاری نتوانسته مطمئن شود که برنامه هسته‌ای ایران مسالمت آمیز است ، اظهار کرد: البرادعی چنین حرفی نزده است و تنها این اشاره را در سخنانش داشته که آژانس هنوز نمی تواند وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای غیر علنی و ممنوعه در ایران را اعلام کند. قبلا هم مدیرکل آژانس اشاره کرده است که هیچ یک از کشورهای عضو هنوز قادر به کشف یا تاکید بر مساله عدم وجود مواد یا فعالیت‌های هسته‌ای غیرعلنی در آن کشورها نیست؛ به نظر من این مساله پیچیده و طولانی مدت است و تنها مربوط به ایران نیست. سلطانیه گفت: اما مساله مهم این است که تمام مواد و فعالیت هسته‌ای ایران اکنون تحت نظارت آژانس و نظارت بازرسان و دوربین‌های آنها است و مدیرکل آژانس هم تاکید کرده است که این فعالیت‌ها مربوط به اهداف مسالمت آمیز است؛ اما درخصوص اتهام‌های گذشته ما نمی‌توانیم فراتر از احکام صادره در یادداشت تفاهم بین ایران و آژانس حرکت کنیم. وی ادامه داد: از این رو، ایران هیچ اعمال فشار سیاسی را برای نقض محتوای این یادداشت تفاهم یا حق قانونی‌اش در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای از جمله غنی‌سازی در چارچوب معاهده منع تکثیر سلاح هسته‌ای را نخواهد پذیرفت.

واکنش آمریکا به گزارش آژانس

دانا پرینو، سخنگوی جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران و در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در مورد ایران گفت: فکر می‌کنم که گزارش آژانس یک بار دیگر تاکید می‌کند که ایران همکاری با جامعه بین‌الملل را رد کرده است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی رییس‌جمهور آمریکا در حالی این اظهارات را بیان کرد که البرادعی طی گزارشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای سیزدهمین بار بر صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها تاکید کرد. وی افزود: این شیوه‌ها توسط ایران انتخاب شده و ما با متحدین خود همکاری می‌کنیم تا اقدام بعدی را مشخص کنیم. سخنگوی بوش در پاسخ به این سوال که آیا روابط روسیه و آمریکا در اقدام شورای امنیت علیه ایران اثری خواهد داشت؟ گفت: می‌دانم که اوضاع کمی‌پیچیده تر از گذشته است اما از دفتر وزیر خارجه اطلاعات جدیدی برای شما ندارم.این در حالی است که جمهوری خلق چین به دنبال انتشار گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد: تحریم راهکار حل موضوع هسته‌ای ایران نیست. به گزارش خبرگزاری‌ها، جیانگ یو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین که با خبرنگاران سخن می‌گفت، تاکید کرد: گمان نمی‌کنم تحریم‌ها راه برون‌رفت از این مساله باشد. راهکار نهایی موضوع هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات و گفت‌وگو است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد: ما امیدواریم ایران و آژانس به همکاری‌ها برای حل هر چه سریع‌تر موضوع‌های باقی‌مانده ادامه دهند. وی افزود: تنش‌ راهکار حل این موضوع نیست.