کمیسیون انرژی: کردان به وزارت کشور برسد

کیهان از کردان دلجویی کرد

دنیای اقتصاد - وزیر جدید کشور که از سوی وزیر نفت مامور تداوم مذاکرات درباره قرارداد کرسنت شده بود، قرار شد تا در نهایت وزارت نفت را برای همیشه ترک کرده و به ماموریت‌هایش در وزارتخانه متبوعش بپردازد. این تصمیم درپی حضور وزیر نفت و هیات همراهش در کمیسیون انرژی مجلس گرفته شد و یک عضو این کمیسیون به ایلنا گفت که به طور قطع و به زودی آقای کردان از موضوع خارج شده و وزارت نفت شخص دیگری را به جای وزیر کشور برای مذاکره معرفی خواهد کرد.

موید‌حسینی صدر ادامه داد که این اتفاق هم خود به خود خواهد افتاد، چرا که کردان به‌عنوان وزیر کشور نه وظایف شغلی‌شان اجازه ادامه کار را می‌دهد و نه زمان این‌کار را در اختیار دارد. این عضو کمیسیون در عین حال بر این موضوع تاکید کرد که پرونده قرارداد کرسنت بسته نشده و منتفی نیست و مذاکرات در این رابطه با نگاه جدی به منافع و مصالح ملی ادامه پیدا خواهد کرد.

این درحالی است که قبلا ناصر سودانی، نایب رییس کمیسیون انرژی درپی طرح مجدد قرارداد کرسنت، تاکید کرده بود که این قرارداد مختومه شده است، اما اظهارات اخیر وزیر نفت در حاشیه نشست هیات‌دولت و همچنین سخنان اعضای کمیسیون انرژی بر این مساله اشاره دارد که فروش گاز ایران به امارات توسط شرکت کرسنت همچنان به قوت خود باقی است و در این میان چانه‌زنی‌ها است که موضوع را اجرایی یا کان‌لم‌یکن خواهد کرد. با این حال هم وزیر نفت و هم اعضای کمیسیون انرژی تاکید کرده‌اند که در‌حال‌حاضر بسته‌شدن قرارداد کرسنت به‌نفع کشور نیست و منافع و مصالح کشور در آن دیده نشده است. موید‌حسینی صدر همچنین تاکید کرد که عزم راسخ اعضای کمیسیون انرژی مجلس به استفاده از اهرم‌های نظارتی برای رفع این مشکل است ومطمئن باشید ادامه مذاکرات تنها درصورتی خواهد بود مصالح ملی رعایت شود. به هر روی این تاکید اعضای کمیسیون انرژی بر ورود مجلس در جریان قرارداد کرسنت درحالی است که ظاهرا نمایندگان مجلس تا قبل از افشاگری کیهان در جریان آغاز مجدد قرارداد کرسنت نبوده اند علاوه‌بر این که این همه اطمینان خاطر وزیر نفت و مجلس به مردم در مورد رعایت منافع ملی در جریان قرارداد فروش گاز در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از فعالان عرصه نفت و حتی برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس بر این باورند که اصلا مگر گازی برای فروش وجود دارد که اکنون برای صادرات آن باید در جست‌وجوی منافع ملی بود. همچنین پیش از این برخی از اعضای کمیسیون انرژی نیز بر این مساله تاکید کرده‌اند که با توجه به احتمال قطعی گاز در زمستان و کمبود منابع در شرایط فعلی صدور گاز به نفع کشور نیست.

دلجویی کیهان از کردان

علی کردان اما در شرایطی باید به آخرین تلاش‌هایش در تاثیرگذاری در وزارت نفت پایان دهد و به حضور در وزارت کشور قناعت کند که سرمقاله‌نویس کیهان از آنجا که خود را در این مقوله مقصر دید، در ستون نکته روز گذشته خود به صورت تلویحی از کردان عذرخواهی کرد. کیهان که به اعتقاد خود با اطلاع‌رسانی به موقعش توانسته مانع انعقاد قراردادی بشود که به نفع منافع ملی کشورنیست، در یک عقب‌نشینی آشکار نسبت به حضور کردان و رحیمی در ماجرای کرسنت نوشت: اشاره کیهان به مسوولیت آقای کردان در مذاکره با شرکت کرسنت و نیز اشاره به حضور آقای رحیمی، معاون حقوقی رییس‌جمهور در برخی از اذهان این توهم را پدید آورده است که آقایان قبل از اندیشیدن به منافع ملی کشورمان خدای ناخواسته در پی تامین منافع شرکت کرسنت بوده‌اند و البته بعید نیست که این تلقی - بخوانید توهم - از برخورد بی‌پرده کیهان با ماجرای قرارداد کرسنت بود و هشدار نسبت به پیامدهای آن پدید آمده باشد و حال آنکه هیچ نشانه‌ای از سوءاستفاده کردان و رحیمی در این ماجرا دیده نمی‌شود، بلکه تنها کم‌توجهی آقایان نسبت به برخی از زوایای ماجرا مورد گلایه قرار گرفته و درباره آن هشدار داده شده بود.

این عقب‌گرد کیهان در حالی مطرح شد که مدیر مسوول کیهان قبلا حضور کردان و رحیمی، معاون حقوقی، پارلمانی رییس‌جمهوری را در جلسه قرارداد کرسنت مورد تردید و سوال قرار داده بود و ظاهرا از آنجا که در حال حاضر بحث انعقاد قرارداد تا اطلاع ثانوی منتفی اعلام شده است، کیهان به قول حسین شریعتمداری ماموریت خود را در این بخش تمام شده قلمداد کرده و تنها اعلام آمادگی خود را برای آنچه که درباره کرسنت و تخلفات این شرکت نفتی در دو یادداشت گذشته خود مطرح کرده بود، اعلام می‌کند. به این ترتیب طبق گفته کیهان کردان و رحیمی از اتهام وارده مبرا شدند.

اگر چه به رغم تاکید سرمقاله‌نویس کیهان بر صحت داشتن آنچه که وی درباره برخی نام‌ها و نشانی‌ها که منجر به برخی تخلفات در ماجرای کرسنت شده است، کمیسیون انرژی مجلس تمایلی برای ورود به این بحث از خود نشان نداده است. به طوری که موید حسینی صدر توضیح داد که هیچ یک از اعضای کمیسیون انرژی تمایلی برای ورود به این مباحث نداشتند و نمی‌خواستند با زبان روزه در مورد اسامی زیادی که در پرونده با وجاهت قانونی یا غیرقانونی وجود دارند، چیزهایی بشنوند که مطمئن نیستند درست است یا نه و بعضا برخی از اسامی را به درستی نمی‌شناختند.

علاوه بر این مخبر کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به حضور معاون وزیر نفت و نمایندگانی از سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات در جلسه دیروز این کمیسیون گفت: در این جلسه درباره نحوه انعقاد قرارداد ایران با شرکت کرسنت بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت.

ادیانی راد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب و تاکید بر این نکته که در جلسه دیروز کمیسیون انرژی کارکنان و کارشناسان مربوط به قرارداد شرکت کرسنت با شرکت ملی نفت ایران حضور داشتند، گفت: درباره روند کار و سیر اجرایی مربوط به این قرارداد کارکنان و کارشناسان وزارت نفت، اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات مباحث و نظرات خود را به اطلاع نمایندگان رساندند و همچنین نمایندگان نیز در این زمینه اظهارنظر کرده و نظرات خود را به اطلاع این مسوولان رساندند.

وی گفت: قطعا پس از آنکه این پرونده از ناحیه دولت و نهادهای ذی‌ربط بررسی شد و به تصمیم نهایی رسید، از طریق مجلس و دولت به اطلاع مردم خواهد رسید.

هر چند به گفته ادیانی راد، این کمیسیون بر این اعتقاد است که در قرارداد کرسنت فساد مالی و تبانی صورت گرفته است.

وی در عین حال تصریح کرد: با بررسی که درباره قرارداد کرسنت در این کمیسیون صورت گرفت، مشخص شد که فساد مالی و تبانی در این قرارداد صورت گرفته و از طرفی شرکت اماراتی کرسنت نیز به شرایط و تعهدات مندرج در قرارداد نیز عمل نکرده است.

به هر حال مجموعه وزارت نفت و کمیسیون انرژی تاکنون درباره زوایای پنهان این قرارداد و حضور کردان و رحیمی در آن سخنی به میان نیاورده و تنها بر خروج کردان از این موضوع تاکید کرده‌اند. چه پای کردان فعلا در مباحث مختلف از جمله مدرک تحصیلی‌اش در مجلس گیر است و باز شدن پای دیگرش به موضوع کرسنت اوضاع وزیر تازه از راه رسیده را وخیم‌تر می‌کند، شاید به همین علت کیهان هم تصمیم گرفت تا از موضوع کردان در ماجرای این قرارداد صرف‌نظر کند.