یک روزنامه اسرائیلی در گزارشی به نقل از یک مجله اینترنتی کروات مدعی شد که کرواسی به تازگی سامانه‌های پدافند موشکی اس-۳۰۰ را به ایران فروخته است. به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه جروزالم‌پست در شماره دیروز خود با اعلام این خبر مدعی شد: مجله اینترنتی نیسیزوریرانو کرواسی نیز اعلام کرد که کشتی‌های نیروی دریایی لیبی نیز در بندر کراجیویچا کرواسی پهلو گرفته تا این سامانه را به ایران منتقل کنند. بر همین اساس روزنامه جروزالم‌پست اعلام کرد که مقام‌های دفاعی اسرائیل نمی‌توانند این گزارش را تایید کنند، اما تصریح کردند که کرواسی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق تعدادی سامانه اس-۳۰۰ خریداری کرده است.

اس-۳۰۰ یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی ضد هواپیما و ضدموشک در جهان است که می‌تواند همزمان تا ۱۰۰ هدف را ردگیری و به ۱۲ هدف شلیک کند. گفته می‌شود اس-۳۰۰ قادر است اهدافی در ارتفاع ۲۷ هزار متری را هدف قرار دهد.

روز سه‌شنبه کتابی با عنوان «جنگ محرمانه با ایران» به قلم رونن برگمن در آمریکا منتشر شد. در نسخه عبری این کتاب که سال گذشته به چاپ رسید، به این موضوع که ایران اس-۳۰۰ در اختیار دارد، اشاره شده است. برگمن در این کتاب مدعی شده است که ایران شمار زیادی موشک‌های ضدهواپیما از روسیه خریداری کرده است که برخی از آنها بر اساس منابع موساد (سازمان جاسوسی اسرائیل) موشک‌های اس-۳۰۰ هستند. این موشک‌ها اطراف بوشهر و دیگر اهداف راهبردی ایران مستقر شده‌اند.

در کتاب جنگ محرمانه با ایران همچنین آمده است: در جنگ ۳۳ روزه لبنان در سال ۲۰۰۶ ماهواره اسرائیل تغییراتی را در چندین محل ایران شناسایی کرد و قویا تصریح شد که ایران در حال سرعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای خود بوده است. علاوه بر آن بسیاری از سکوهای موشک‌های ضد هواپیما در سایت‌های هسته‌ای مستقر شده و موشک‌های اس-۳۰۰ با موشک‌های قبلی جایگزین شده است. در سپتامبر ۲۰۰۶ دست‌کم ۲۶ سکوی موشک ضدهواپیما در اطراف تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز مستقر شده است. روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف نیز چند روز قبل در گزارشی با اشاره به خبر احتمال فروش سامانه اس-۳۰۰ روسیه به ایران نوشت: این خبر باعث نگرانی شدیدی در آمریکا و اسرائیل شده است، زیرا اس-۳۰۰ قادر است ۱۰۰ هدف را به طور همزمان هدفگیری کند و به هواپیماهای تا فاصله ۱۲۰۰ متری شلیک کند. ساندی‌تلگراف در ادامه به نقل از دان گور، مشاور پنتاگون افزود: این سامانه به کلی اوضاع را تغییر خواهد داد و به شکل قابل توجهی سامانه دفاعی ایران را علیه هرگونه حمله هوایی علیه سایت‌های هسته‌ای این کشور بهبود می‌بخشد. بر همین اساس جورج فریدمن، مدیر مرکز استراتفورت که یک سازمان اطلاعاتی خصوصی آمریکا است، گفت: در صورتی که اس-۳۰۰ به مرحله بهره‌برداری برسد، به شکل موثری قادر خواهد بود تا حملات هوایی اسرائیل را بی‌اثر کرده و هر گونه بمباران هوایی آمریکا را به طور جدی دچار چالش ‌کند. مخالفت با فروش سیستم اس-۳۰۰ به ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که مقام‌های ایرانی بارها تکرار کرده‌اند استفاده از چنین سلاح‌هایی در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد. البته در همین حال، برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که استفاده از چنین سیستمی توسط ایران منطقی است. در همین چارچوب روسلان پوخوف، تحلیل‌گر روسی و مدیر مرکز تحلیل‌های راهبردی و فناوری مسکو ضمن تفسیر مقاله هفته‌نامه انگلیسی ساندی تایمز در مورد اینکه روسیه احتمالا فروش سیستم‌های پدافندی به ایران را به عنوان برگ برنده در مقابله علیه آمریکا تسریع خواهد بخشید، اعلام کرد: در اوضاع کنونی، زمانی که آمریکا و غرب در مجموع برای مقابله با روسیه بعد از وقایع اوستیای جنوبی آماده می‌شوند، اجرای قرارداد مهم تحویل سامانه دفاع موشکی پیشرفته اس-۳۰۰ به ایران کاملا اقدامی منطقی به نظر می‌رسد.

آمریکا و اسرائیل از اخبار منتشر شده در رسانه‌های غربی نگران هستند مبنی براین که روسیه و ایران قرارداد تحویل سیستم‌های جدید ضد هوایی اس-۳۰۰ به ایران را امضا کرده‌اند که می‌تواند دفاع از حریم هوایی ایران را در مقابل هرگونه حمله هوایی دشمن به تاسیسات مهم از جمله هسته‌ای بهبود بخشد.

منابع وزارت دفاع رژیم اسرائیل در ماه جولای سال جاری میلادی اعلام کرده بودند که ایران ممکن است این تجهیزات را تا پایان سال جاری میلادی تحویل بگیرد. پوخوف اعلام کرد: ممکن است که این مساله حقیقت داشته باشد. زمانی که روسیه و غرب روابط حسنه‌ای داشتند، ممکن بود که تا مدتی اجرای این قرارداد به تعویق بیفتد و حال زمان ایده آلی فرا رسیده که این معامله با ایران عملی شود. ساندی‌تایمز در شماره این هفته خود نوشته بود: روسیه در حال بررسی افزایش کمک خود به برنامه هسته‌ای ایران در واکنش به درخواست آمریکا برای گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سمت شرق و حضور کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در دریای سیاه است. این نشریه انگلیسی همچنین به نقل از منابع نزدیک به ارتش روسیه افزود: کاخ کرملین در حال بحث اعزام تیم‌های کارشناسان هسته‌ای روسی به تهران و دعوت دانشمندان هسته‌ای ایران به مسکو برای آموزش است.