سرنوشت طرح «فریز در برابر فریز» برای موضوع هسته‌ای
شیخ عطار: از 1+5 خواسته‌ایم ابعاد طرح را برای ما شفاف کند.

تبیین درخواست ایران توسط قائم‌مقام وزیر امور خارجه
1+5 ابعاد طرح «فریز در برابر فریز» را روشن کند
قائم‌مقام وزیر امور خارجه در باره شروطی که ایران خواستار شفاف شدن آنها توسط گروه ۱+۵ شده است، گفت: از ۱+۵ خواسته‌ایم ابعاد طرح «فریز در برابر فریز» را برای ما شفاف کنند.
علیرضا شیخ‌عطار قائم‌مقام وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این که آیا کشورهای عضو گروه 1+5 به درخواست ایران که در آخرین گفت‌وگوی تلفنی سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی مطرح شده مبنی بر اینکه آنها شروط خود را شفاف بیان کنند تا ایران به درخواست‌های غرب پاسخ روشن دهد، پاسخ داده‌اند یا خیر؟ گفت: آنها هنوز به این درخواست پاسخی نداده‌اند.
شیخ‌عطار در پاسخ به این که علت آن را چه می‌دانید؟ اظهار کرد: در بین اعضای گروه ۱+۵ اختلاف‌نظر وجود دارد و آنها هنوز در مورد این شروط به یک نظر واحد که بر سر آن اجماع داشته باشند، نرسیده‌اند.
وی درباره شروطی که ایران خواستار شفاف شدن آنها شده است، تصریح کرد: ایران خواستار شفاف شدن خواسته گروه 1+5 در مورد همان بحث تعلیق در برابر تعلیق تحت عنوان «فریز دربرابر فریز»، به معنای تعلیق توسعه تاسیسات هسته‌ای ایران شده است. 1+5 خواستار آن شده بود که ایران به تاسیسات خود سانتریفیوژی اضافه نکند تا تحریم‌ها ادامه پیدا نکند و ایران از آنها خواسته است تا شفاف بیان کنند که ابعاد این خواسته آنها چیست؟ یعنی اینکه فقط تعداد سانتریفیوژ‌ها اضافه نشود و از عدد ایکس به ایکس بعلاوه یک نرسد، یا این که فعالیت‌های جنبی آن مثل فعالیت‌های آزمایشگاهی، تحقیقاتی و علمی مرتبط نیز باید تعلیق شود.
قائم‌مقام وزیر امور خارجه درباره صحت این تحلیل که ایران از ۱+۵ خواسته است سقف خواسته‌های خود را بجای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای به فریز در مقابل فریز تقلیل دهد تا توافق حاصل شود، گفت: خیر، ایران فقط درخواست شفافیت همان بحثی را که گفتم، کرده است.
شیخ‌عطار در واکنش به اینکه چرا غربی‌ها بدون اینکه پاسخ درخواست مطرح شده از سوی ایران را بدهد تا مذاکرات طبق روال خود ادامه دهد، ضمن خودداری از پاسخ به خواسته ایران، در همان حال ایران را متهم به ایجاد وقفه در روند مذاکرات می‌کند، خاطرنشان کرد: این موضع تبلیغاتی و رسانه‌ای آنها است ولی در مذاکراتی که آنها با خود ما دارند، تعداد قابل توجهی از اعضای گروه 1+5 می‌گویند که باید شفاف‌سازی و روشنگری انجام شود.
وی در پاسخ به این که آیا کاندیداتوری ژاپن برای عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل در حالی که ایران هم چنین درخواستی را مطرح کرده است و گروه آسیایی سازمان ملل فقط می‌تواند یک کاندیدا برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت داشته باشد، اقدامی شیطنت‌آمیز و حساب شده نیست؟ گفت: ببینید عضو شدن در شورای امنیت سازمان ملل اگر چه عضویت غیر دائم است و امتیازات بسیار کمتری از عضویت دائم دارد، اما به هر حال یک پرستیژ و یک موقعیت سیاسی بسیار خوب است که همه کشورها دنبال آن هستند.
وی با اشاره به چند دور عضویت ژاپن در شورای امنیت سازمان ملل افزود: ژاپن نمی‌خواهد عضویت در شورای امنیت را رها کند، چرا که با توجه به موقعیت اقتصادی آن کشور و عضویتش در گروه هشت، این عضویت را یک پرستیژ برای خود می‌داند و آمریکایی‌ها هم از آنها حمایت می‌کنند. بنابراین، احتمالا اگر ما هم کاندیدای عضویت از آسیا نمی‌شدیم و کشور دیگری رقیب ژاپن بود باز هم آنها کاندیدا می‌شدند.
شیخ‌عطار درباره این که برخی‌ها می‌گویند، این رویه عضویت غیر دائم ژاپن در شورای امینت را نهادینه می‌کند در حالی که ژاپن می‌تواند با توجه به موقعیت خود در عرصه بین‌المللی از درخواست عضویت دائم خود در شورای امنیت دفاع کند، بیان کرد: هنوز که تغییر ساختار شورای امنیت اتفاق نیافتاده است که ژاپن بخواهد درخواست عضویت دائم در شورای امنیت را بدهد. وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از ژاپن به دلیل این مساله دلخوری دارد، تاکید کرد: ببینید این یک رقابت است و فقط بحث شورای امنیت سازمان ملل نیست. ما در هر نهاد بین‌المللی وقتی می‌خواهیم عضو شویم یا در برخی مجامع که رییس شدیم یا نایب رییس شدیم همه جا رقیب داشتیم و همیشه کشور دیگری بوده است و همیشه این رقابت‌ها بین همه کشورها هست. ما نباید این رقابت‌ها را حمل بر دشمنی و خصومت کنیم. ما با ژاپن در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی روابط خوبی داریم.

پیشنهادی که فراموش شد
دنیای‌اقتصاد - چند روز پس از سفر خاویر سولانا نماینده تام الاختیار کشورهای 1+5 و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به همراه نمایندگان کشورهای یاد شده به تهران، روزنامه، فایننشال تایمز گزارش داد که سولانا در دیدار خود با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نامه‌ای به وی داده است که براساس آن ایران و جامعه بین‌المللی می‌توانند اولین گام را به سوی از سرگیری مذاکرات کامل درباره برنامه هسته‌‌ای ایران بردارند.
براساس این پیشنهاد، ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد؛ اما به عنوان اولین گام اعلام می‌کند که نصب سانتریفیوژهای بیشتر در تاسیساتش را متوقف می‌کند. این پیشنهاد که رسانه‌های ایران از آن با عنوان «عقب‌نشینی هسته‌‌ای اروپایی‌ها» یاد کردند، در میان کشورهای ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان) به طرح «فریز در برابر فریز» شهرت دارد. اینک، اما پس ازگذشت ۸۸ روز از سفر سولانا به تهران، و برخلاف فشارهای رسانه‌ای غرب در روزهای اولیه پس از این سفر مبنی بر لزوم پاسخ ایران به بسته پیشنهادی ۱+۵ طی دو هفته، سرنوشت این پیشنهاد همچنان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

سیاست دوگانه را نمی‌پذیریم
معاون وزیر خارجه در دیدار خود با دیوید میلی باند وزیر خارجه انگلیس بر اصول روشن و شفاف جمهوری اسلامی ایران در احقاق حقوق مشروع خود در برنامه هسته‌ای تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پرس.تی.وی، مهدی صفری معاون وزیرامور خارجه در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران گام‌های عمده‌ای را در اعتماد سازی درباره برنامه هسته‌ای خود برداشته است و با عنایت به اصول شفاف در احقاق حقوق هسته‌ای صلح آمیز خود هیچ گونه سیاست دوگانه‌ای را در این باره نمی‌پذیرد
وی گفت: ایران به فعالیت‌های اعتماد سازی خود در فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیزش ادامه خواهد داد، اما هرگز در برابر فشارهای نامشروع سرفرود نخواهد آورد.معاون وزیر خارجه ایران که قرار است در ادامه حضور خود در انگلیس با اعضای مجلس عوام انگلیس نیز دیدار داشته باشد و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی به ویژه در زمینه هسته‌ای را برای آنها نیز تبیین کند، همچنین بسته پیشنهاد گروه 1+5 را توام با ابهام توصیف کرد و خواستار برطرف شدن این ابهام‌ها از طریق گفت‌وگوهای بیشتر در این رابطه شد.