دنیای اقتصاد-زهرا واعظ :سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد جزئیات جدید طرح تحول اقتصادی و وظایف کمیته‌های مختلف این کارگروه را تشریح کرد. محمدرضا فرزین با بیان اینکه دبیرخانه کارگروه طرح تحول اقتصادی به دنبال مطرح شدن ۱۵ سوال اساسی از چندی پیش با تشکیل هفت کمیته کاری، هفت کمیته مشورتی و سه کمیته شامل کمیته اجتماعی، روابط بین‌الملل و اطلاع‌رسانی فعالیت خود را با حضور شخصیت‌های دانشگاهی، نمایندگان صنایع و مسوولان دولتی ذی ربط آغازکرده است اظهار کرد: هم اکنون بالغ بر ۵۰ مسوول اجرایی، استاد دانشگاه و اقتصاددان برای بررسی و جمع‌بندی ۷ محور این طرح شامل تحول در نظام مالیاتی، گمرکی، بانکی، توزیع کالا، توزیع یارانه‌ها، بهره‌وری و ارزش‌گذاری پول ملی فعال هستند.

فرزین در ادامه تاکید کرد: تمام طرح‌ها ابتدا در شوراهای مشورتی بررسی و پس از اعمال نظر برای تصویب به کارگروه طرح تحول که به ریاست رییس‌جمهوری و با حضور ۹ وزیر اقتصادی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی، معاونت اجرایی، سه کارشناس اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی تشکیل می‌شود، ارجاع می‌شود.

وی با بیان اینکه دبیرخانه طرح تحول اقتصادی آماده دریافت نظرات تمام کارشناسان کشور است، افزود: بسیاری از فعالان اقتصادی، صنعتی و اساتید دانشگاهی هم اکنون با دبیرخانه همکاری دارند.

فرزین در مورد فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه اصلاح نظام توزیع و خدمات، گفت: وزارت بازرگانی به عنوان متولی این امر طرحی را به دبیرخانه ارسال کرده است که هم اکنون در شوراهای مشورتی درحال بررسی است.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت که خود وظیفه دبیری شورای تخصصی اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات را بر عهده دارد، با اشاره به ضرورت ایجاد شبکه شفاف و کارآمد توزیع کالا وخدمات، تصریح کرد: هدف اجرای طرح اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات، افزایش صرفه مقیاس، تقویت مدیریت دولت، کاهش فاصله بین تولید و مصرف و شناسنامه‌دار کردن بخش بازرگانی است.

براساس اعلام برخی اعضای این شورا، ۱۰ پروژه برای اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات طراحی شده است.

به گفته فرزین در طرح اصلاح و هدفمند کردن یارانه‌ها نیزدرقالب چهار بخش نظام شناسایی، روش اصلاح قیمت، تحلیل آثار و روش بازپرداخت در شورای مربوطه مطرح شده است.

بررسی حذف چندین صفر پول ملی

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت همچنین افزود: تاکنون کارگروه تحول اقتصادی دولت با برگزاری سه جلسه در‌مورد اصلاح رفتاری و ساختاری نظام بانکی کلیات این طرح را تصویب کرده است، ضمن اینکه شورای تخصصی مربوطه نیز بررسی جزئیات این موضوع را آغاز کرده است.

حذف چندین صفر پول ملی نیز در کارگروه بررسی شده ولی تاکنون این موضوع به جمع بندی نهایی نرسیده است. به عبارت دیگر، اصل موضوع که حذف چندین صفر پول ملی است، مورد تاکید قرار گرفته اما هنوز کارگروه بر سر اینکه این موضوع چه زمانی اجرایی شود، به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

فرزین با اشاره به اینکه هم اکنون این پرسش که حذف چندین صفر پول ملی پس از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها اتفاق بیافتد یا در زمان‌های دیگر، در مقابل اعضای کارگروه تحول اقتصادی دولت قرار گرفته است. همچنین هنوز کارگروه با انتشار اسکناس‌های درشت موافقت نکرده است.

بهره‌وری، گمرک و مالیات

به گفته فرزین کارگروه تحول اقتصادی دولت به دلیل گستردگی متولی بهره‌وری، مرکز ملی بهره‌وری را مسوول اصلی این کار تعیین کرده است. در حال حاضر پروژه‌های مختلف در این باره طراحی و بخشی از آنها در شورای تخصصی اصلاح نظام بهره‌وری در حال بررسی است.

همچنین شوراهای تخصصی اصلاح نظام گمرکی و مالیاتی نیز بررسی طرح‌های مربوطه را نیز آغاز کرده‌اند. گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی کشور طرح تفضیلی اصلاح نظام گمرکی و مالیاتی را به کارگروه تحول اقتصادی ارائه کرده‌اند. کلیات این طرح‌ها مورد موافقت کارگروه تحول اقتصادی قرار گرفته است.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی، با بیان اینکه به زودی طرح‌های بررسی شده در شوراهای مشورتی به کمیسیون ویژه مجلس ارائه خواهد شد، اظهار کرد: دولت تلاش می‌کند تا باهمکاری مجلس شورای اسلامی و بهره‌گیری از قوانین کارشناسانه و مورد نیاز، طرح را با ضریب موفقیت بالایی به اجرا گذارد.

زاهدی وفا جایگزین حسینی در کارگروه تحول اقتصادی

در این نشست همچنین برخی از اعضای کارگروه طرح تحول اقتصادی به جمع حاظر معرفی شدند. شمس‌الدین حسینی دبیر کارگروه تحول اقتصادی دولت محمد‌هادی زاهدی وفا معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را به عنوان جانشین خود در مواقعی که وی در جلسات این کارگروه و کمیته و شوراهای تخصصی حضور ندارد، تعیین کرد.