استفاده از نخبگان در تصمیم‌گیری‌های دولت

رییس‌جمهور از وزیران خواست فضایی را در وزارتخانه‌های خود برای نخبگان باز کنند تا آنان بتوانند در وزارتخانه‌های دولت تردد داشته باشند و حتی در جریان تصمیمات روزانه آنان نیز قرار بگیرند. به گزارش خبرگزاری مهر، احمدی‌نژاد دیروز در دومین نشست مشترک هیات دولت و بیش از هزار تن از نخبگان جوان کشور که در سالن سران اجلاس تهران برگزار شد با بیان این مطلب اظهار کرد: امروز ما در کشور نخبگان فراوانی داریم که می‌توانیم با استفاده از خلاقیت آنها زودتر از آن چیزی که مد نظرمان است به ۱۴۰۴ که همان سند چشم انداز است دست یابیم.

وی افزود: ما می‌توانیم با نخبگان خود ایران را به ایرانی پیشرفته که در جهان حرف اول را بزند، برسانیم.رییس‌جمهور در ادامه به تشکیل بنیاد نخبگان اشاره کرد و گفت : تشکیل این بنیاد از آرزوهای ملت ایران بود که رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه دغدغه‌های فراوانی داشتند و بر این اصل نیز تاکیدات فراوانی داشتند که به لطف خداوند متعال و تلاش دوستان بنده این امر محقق شد و به سرعت در حال تبدیل شدن به یک نهاد تاثیرگذار در کشور شده است.

رییس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت : بنده امروز در این جلسه از مسوولان کمیسیون‌های دولت می‌خواهم تا فضایی را فراهم کنند که در آن نخبگان کشور با هماهنگی‌های قبلی حضور پیدا کنند تا بتوانند نقطه نظراتشان را به طور کامل بیان کنند چرا که امروز باید کار توسعه پیدا کند و کمیسیون‌های دولت در این زمینه می‌توانند با نخبگان در این زمینه کمک شایانی به کشور کنند.

احمدی‌نژاد همچنین از وزیران خواست تا فضایی را در وزارتخانه‌های خود برای نخبگان باز کنند تا آنان بتوانند در وزارتخانه‌های دولت تردد داشته باشند و حتی در جریان تصمیمات روزانه آنان نیز قرار بگیرند.

وی همچنین خطاب به وزیران گفت: بنده از وزیران صنایع، دفاع، نفت، کشاورزی، بهداشت، آموزش و پرورش و حتی تمامی وزیران دیگر می‌خواهم تا فضایی را فراهم کنند که نخبگان با اصحاب صنایع جلساتی داشته باشند که در این زمینه نیز بتوانند فعالیت کنند، چرا که این امر باعث خواهد شد تا ذهن نخبگان با مسائل کشور به این طریق درگیر شود.رییس‌جمهور همچنین ایجاد تحول آن هم به دست نخبگان را یک امر ضروری دانست و گفت: این حرف درست است که تحول باید به دست نخبگان صورت گیرد اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند جهانی‌سازی ابداع دولت‌های غربی است غلط است چرا که تا افق نگاه انسان جهانی نباشد این اتفاق نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه ملت ایران همیشه پرچمدار عدالت و کلام حق بوده است افزود: شما می‌بینید ‌جمهوری اسلامی ایران از هزار سال قبل در صنایع مختلف از جمله صنعت داروسازی و پزشکی حرف اول را می‌زند. در دوره اسلامی ملت ایران ملتی شکوفا بوده است به طوری که می‌توان به جرات گفت ۸۰‌درصد پیشرفت عالم به دست ایرانیان صورت گرفته است.

احمدی‌نژاد در ادامه به حمایت دولت از جوانان نخبه اشاره کرد و گفت: دولت خود را موظف می‌داند تا همه امکانات لازم را برای پیشرفت نخبگان فراهم کند، اما با این حال ما بر این اعتقادیم آن چیزی که از دل سختی به‌دست می‌آید ماندگار خواهد بود و ما باید دست در دست هم دهیم تا ایران را بسازیم و این ماموریت ما است.

رییس‌جمهور در پایان گفت: اگر روزی مخالفان ما آمدند و منابع ما را تخریب کنند باید مجدد آن را بسازیم. اینکه در سند چشم‌انداز آمده که ایران ۱۴۰۴ باید الهام بخش باشد، یعنی ایران باید در تمامی زمینه‌ها الگوی جهان باشد پس دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا سازوکارهای لازم را فراهم کند تا نخبگان ما به پیشرفت‌های لازم دست پیدا کنند.

پیش از سخنان رییس‌جمهور داوودی معاون اول رییس‌جمهور و واعظ زاده معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور نیز به ارائه گزارشی از عملکرد دولت در راستای حمایت از محققان ایرانی پرداختند.

ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی

پرویز داوودی،معاون اول رییس‌جمهور نیز در این نشست با بیان اینکه جهت‌گیری‌های دولت نهم در راستای حمایت از علم، عالمان، نخبگان و استعدادها است، گفت: معاونت علمی و فن‌آوری رییس‌جمهوری برای ایجاد یک حرکت جهشی و تصاعدی در حوزه های علمی ایجاد شد و اکنون این معاونت و بنیاد ملی نخبگان حرکت شتابانی را پیدا کرده‌اند. وی با اشاره به هفته دولت شهیدان رجایی و باهنر را الهام بخش حرکت‌های بعدی انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: امروز در راس دولت فردی فرهیخته، عالم و دانشگاهی قرار دارد که با اشراف و بینش دقیق مسائل را می‌بیند و ارج و قرب لازم را برای عالمان قائل است و آنان را تعیین‌کننده می‌داند.

معاون اول رییس‌جمهور اضافه کرد: دولت نهم دولت شهید رجایی و شهید باهنر را الگوی خود قرار داده است واگر علم و عمل در آن دولت در دو مصداق وجود داشت، امروز در دولت نهم در یک مصداق و آن هم در شخص رییس‌جمهور است.

معاون اول رییس‌جمهور از حمایت‌های مالیاتی، گمرکی، بورس، بیمه و ثبت اختراعات و غیره به عنوان برخی از ساز وکارهای ویژه حمایتی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان خواند و افزود: حمایت‌هایی نیز برای ایجاد صندوق جهت کمک‌های ویژه به شرکت‌های دانش بنیان که می‌خواهند وارد بحث تجاری‌سازی شوند، انجام می‌شود و در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی راه اندازی خواهد شد. این که شکل صندوق، سرمایه اولیه و تصمیم‌گیری‌ها و آیین‌نامه‌هایش چطور باشد باید مورد بحث قرار گیرد.

برنامه بلند‌مدت حمایت از نخبگان

واعظ‌ زاده، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور نیز در این نشست از تدوین برنامه بلند مدت بنیاد ملی نخبگان و دولت برای حمایت از نخبگان مقارن با تهیه برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: علم باید به فناوری تبدیل شود و در نهایت در قالب کالا و خدمات به صورت تجاری و انبوه در اختیار مردم قرار گیرد تا شیرینی پیشرفت‌های علمی به مردم منتقل شود.

وی افزود: نشست هیات دولت با نخبگان نماد تکریم جمهوری اسلامی ایران از نخبگان جوان و فرهیخته است و در عین حال آغاز جدیدی برای همکاری دولت و نخبگان به شمار می‌آید. البته در نشست‌های کمیسیون‌های دولت که با حضور نخبگان برگزار می‌شود مباحث پیرامون ارتباط دولت و نخبگان مورد بررسی قرار گرفته و مقدمه‌ای برای مشارکت نخبگان در تصمیم‌گیری‌های اساسی کشور است.

اعطای مسکن به ۳هزار نخبه

در نشست مشترک دولت و نخبگان در دومین همایش نخبگان جوان، در راستای حمایت از نوآوران، مخترعان و نخبگان، سه مصوبه از تصویب دولت گذشت.

گفتنی است مصوبات این جلسه شامل آیین‌نامه تسهیل دسترسی نوآوران به امکانات و خدمات علمی و فنی، لایحه حمایت از تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات و شرکت‌های دانش بنیان و آیین‌نامه ارائه تسهیلات مسکن به نخبگان بود.