شاعران دوبیتی با قدرت مثنوی‌نگاری

عباس کیارستمی نشان جام جهان‌نما را از انجمن فیلم کوتاه گرفت.

نگاه سوم - برگزیدگان دومین جشن مستقل فیلم کوتاه جشن سینمای ایران یکشنبه شب گذشته همزمان با نیمه شعبان و سالروز تولد منجی عالم بشریت معرفی شدند. این جشن درحالی برگزار شد که عباس کیارستمی‌‌‌پس از سال‌ها دوری از عرصه سینمای کوتاه نخستین نشان جام جهان‌نما را از انجمن فیلم کوتاه خانه سینما دریافت کرد. مراسم جشن فیلم کوتاه به‌عنوان آغازگر دوازدهمین جشن بزرگ سینمای ایران باحضور جمعی از مدیران سینمایی، مسوولان خانه سینما و کارگردانان و فیلمسازان کوتاه ساعت ۳۰/۲۰ درمجموعه آسمان برپا شد.

امین تارخ، دبیر جشن خانه سینما، با تبریک میلاد حضرت مهدی (عج) و برگزاری دومین جشن مستقل فیلم کوتاه گفت: خوشحالم دوازدهمین جشن خانه سینما با فیلم کوتاه آغاز می‌شود که درعمل مستقل بودن فیلم کوتاه را در بخش‌های داوری اعلام کرد. چه سینماگرانی که فیلم کوتاه ساخته‌اند و چه آنها که از این عرصه فاصله داشتند، می‌دانند سینما را باید برشالوده فیلم کوتاه دید.وی ادامه داد: تجربه‌هایی که درفیلم کوتاه وجود دارد بخشی از سینمای ما را دگرگون کرده است. ۳۱۸ اثر رسیده به دبیرخانه جشن و انتخاب ۴۰ اثر برتر از میان آنها نشان‌دهنده کیفیت فیلم کوتاه‌سازی در ایران است. سازنده فیلم کوتاه هنرمندی ادیب است با قصه کوتاه، اما با حضور بلند. هنرمند فیلم کوتاه نوازنده‌ای است با یک ساز، اما با حضور همنوازانه.

تارخ در ادامه سخنانش اظهار امیدواری کرد که این استقلال باعث شود، جوش و خروش بیشتری در جوان‌ها ایجاد ‌شود و با تحرک بیشتر به جلو پیش روند. بزرگان زیادی درعرصه سینمای حرفه‌ای خوش درخشیدند که با نگاه به پشت سر آن‌ها می‌بینیم، فیلم کوتاه ساخته‌اند و موفق بوده‌اند. سازنده فیلم کوتاه نقاشی است که نقشی کوتاه، اما ماندنی می‌زند و در این وادی می‌شود تجربه و جسارت داشت و نوآوری کرد.

امین تارخ هنرمندان فیلم کوتاه را شاعران دوبیتی دانست که قدرت نگارش یک مثنوی را دارند و افزود: آنها ادیبی با قصه کوتاه، اما حضوری بلند هستند. هنرمند فیلم کوتاه اهل نمایشی است با یک صحنه و با نفوذی نمایشی بلند. آنها نوازنده‌ای هستند با یک ساز، اما تاثیر یک همنوازی بلند. سینماگری با یک نما، اما با هنرمندی یک فیلم بلند. در ادامه فیلم کوتاه «نان و کوچه» یکی از نخستین آثار عباس کیارستمی‌‌‌به نمایش درآمد.

شکیبا پس از نمایش در حضور مریم فخیمی‌‌‌فرزند مرحوم مهرداد فخیمی‌‌‌از این فیلمبردار سینما یاد کرد و خاطر نشان نمود که فخیمی‌‌‌فیلمبرداری «نان و کوچه» کیارستمی‌‌‌را برعهده داشته است. سپس محمدرضا دلپاک، علیرضا شجاع نوری و رویا تیموریان برای اهدای جوایز به روی صحنه آمدند.

محمدرضا دلپاک هنگام اهدای جایزه بهترین طراحی صدا اظهار داشت: این جشن یک رقابت نبود بلکه یک رفاقت بود.

کاوه قهرمانی برای فیلم رویای سنجاقک دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد و افزود: خوشحالم که جایزه‌ام را از آقای دلپاک می‌‌‌گیرم و این برای من باعث افتخار است و هرچه که می‌دانم از کلاس درس ایشان یاد گرفتم. در ادامه علیرضا شجاع نوری جایزه بهترین فیلمبرداری را به طور مشترک به نقی نعمتی (برفک) و کاظم ملایی (لطفا از خط قرمز فاصله بگیرید) اهدا کرد. نقی نعمتی هنگام دریافت این جایزه گفت: در زمان فیلمبرداری این فیلم شرایط آب و هوایی بسیار بدی حاکم بود. دوست دارم جایزه‌ام را به یکی از دوستانی که همیشه یاور من بوده است اهدا کنم به هومن بهمنش. هومن بهمنش نیز هنگام دریافت این جایزه گفت: به‌نظرم این جایزه حق نقی نعمتی است و با این کارش باعث شد که کاملا غافلگیر شوم. وقتی فیلم او را دیدم به او حسادت کردم، او خیلی بهتر از من کار کرد.

رویا تیموریان نیز به کاظم ملایی و مجتبی اسماعیل‌‌زاده (لطفا از خط قرمز فاصله بگیرید) دیپلم افتخار بهترین تدوین را اهدا کرد.

بر اساس این گزارش، بخش کوتاهی از فیلم‌های حاضر در جشن مستقل فیلم کوتاه به نمایش درآمد و گروه موسیقی پاپ به سرپرستی هومن جاوید به اجرای موسیقی پرداختند. پس از آن فیلم کوتاه «رنگ‌ها پرواز می‌کنند» ساخته مجید مجیدی به نمایش درآمد.

بنابراین گزارش، محمدشیروانی(رییس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه) و امیرشهاب رضویان و سعید پوراسماعیلی (اعضای هیات مدیره اسبق انجمن فیلم کوتاه) به روی صحنه آمدند و نشان ویژه ایسفا را رونمایی کردند.

محمدشیروانی قبل از اهدای این جایزه گفت: امیدوارم روزی ما فیلم کوتاه سازها جشن واقعی و مستقل خودمان را داشته باشیم. از خانه سینما تشکر می‌کنم .امیدوارم نشان ایسفا را روزی به عالی‌‌ترین نشان فیلم کوتاه تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: قرار است شورایی تشکیل شود تا این جایزه به صورت دائمی ‌‌‌در حاشیه جشنواره‌های بین‌المللی کوتاه مانند کلرمون فراند به برگزیدگان اهدا شود. رییس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه همچنین ادامه داد: ما حدود شش ماه است که در هیات مدیره جدید فعال هستیم با اینکه هیچ میلی به ریاست نداشتم؛ ولی آن را قبول کردم. همیشه فکر می‌‌‌کنم مدیریت باعث ملاحظه‌کاری می‌شود؛ اما وقتی فیلمساز‌باشی خصوصا فیلمساز کوتاه بدون هیچ ملاحظه کاری دست به عمل می‌زنیم.

شیروانی توضیحاتی درباره خصوصیات نشان ایسفا داد و گفت: برای طراحی و ساخت این نشان حدود چهار ماه فعالیت شده است. این نشان یک جام جهان‌نما است که دو ورقه برنز دور آن قرار دارد و با خط میخی روی آن نوشته شده است که برگرفته از منشور ملل کوروش است. بنابراین گزارش، نشان ویژه ایسفا به پاس یک عمر فعالیت هنری به عباس کیارستمی ‌‌‌اهدا شد. شیروانی هنگام اهدای این جایزه خطاب به کیارستمی‌‌‌گفت: این جایزه کمی‌‌‌ سنگین‌تر از نخل طلا است و حدود ۵/۲ کیلو وزن دارد. اما عشقی را که در این جایزه وجود دارد، فکر می‌کنم سنگین تر از این‌ها باشد. «عباس کیارستمی» نیز پس از دریافت این جایزه گفت: قبل از اینکه این جایزه را بگیرم فکر می‌کردم آن را به بازیگر فیلم نان و کوچه ببخشم؛ اما او در راه شمال بود. الان خوشحالم که او اینجا نیامد؛ چون هرگز دلم نمی‌آمد که این جایزه را به او بدهم.

بنابراین گزارش، در ادامه این مراسم فیلم کوتاهی از سفر انجمن فیلم کوتاه به آلاشت به نمایش درآمد. سپس شکیبا از عباس کیارستمی، کامپوزیا پرتوی، محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه سینما) دعوت کرد تا جایزه اصلی جشن فیلم کوتاه را اهدا کنند.

در بخش بهترین فیلمنامه، داریوش غریب‌زاده جایزه بهترین فیلمنامه را برای نگارش فیلمنامه «بومرنگ» شامل تندیس، دیپلم افتخار و نشان طلای خانه سینما از کامپوزیا پرتوی گرفت. سپس شهرام مکری جایزه بهترین فیلم کوتاه تجربی را برای ساخت آندو-سی از عباس کیارستمی‌‌‌دریافت کرد. وی گفت: خوشحالم که این جایزه را از آقای کیارستمی‌‌‌می‌گیرم و این افتخار بسیار بزرگی برای من است. از گروه تصویربرداری فیلمم بسیار سپاسگزارم؛ چون کار بسیار سختی را انجام دادم. مکری از مرحوم بهروز جلیلی یاد کرد و گفت: او بازیگر فیلم من بود که متاسفانه مدتی پس از کار در این فیلم طی حادثه‌ای از دنیا رفت. در انتها جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی به آیدا پناهنده سازنده فیلم «تاج خروس» توسط محمدمهدی عسگرپور اهدا شد.