دنیای اقتصاد-محمود احمدی‌نژاد در یک نشست مطبوعاتی مشترک با عبدالله گل با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: منطقی‌ترین راه‌حل مساله هسته‌ای ایران این است که روی دو بسته پیشنهادی تهران و شش کشور به توافق برسیم. در این نشست عبدا...‌گل نیز با بیان اینکه آغاز مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 یک فرصت جدیدی برای طرفین ایجاد کرده، خطاب به غرب گفت که درچارچوب معاهده «ان.پی.تی» حقوق مشروع ایران باید حفظ شود.

احمدی‌نژاد در حاشیه دیدار با عبدا... گل پیشنهاد کرد:
فرمول منطقی مصالحه هسته‌ای
محمود احمدی‌نژاد با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: منطقی‌ترین راه‌حل مساله هسته‌ای ایران این است که روی دو بسته پیشنهادی تهران و شش کشور به توافق برسیم.
محمود احمدی‌نژاد که روز پنج‌شنبه به منظور گسترش و توسعه روابط ایران و ترکیه به این کشور سفر کرده است، پس از برگزاری مذاکر‌اتش با عبدا... گل، رییس‌جمهور ترکیه که محور آن برنامه هسته‌ای ایران بود با شرکت در نشست مطبوعاتی دو جانبه علاوه بر بیان محور مذاکرات به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
به گزارش ایسنا در این نشست مطبوعاتی مشترک احمدی‌نژاد درباره مسائل هسته‌ای ایران، گفت: ما از تلاش برادران عزیز ترکیه در حمایت از حقوق قانونی ملت ایران تشکر می‌کنیم. گفت‌وگو بهترین راه برای حل و فصل این موضوع است و ما همواره برای گفت‌وگو درباره مسائل هسته‌ای اعلام آمادگی کرده‌ایم.
وی ادامه داد: ما از مذاکرات ژنو با توجه به حفظ حقوق قانونی و مسلم خود استقبال می‌کنیم.
رییس‌جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: دو کشور در مذاکرات، تحولات در حال وقوع در منطقه و جهان را بررسی کردیم و بر ضرورت آمادگی برای مقابله با این تحولات تاکید کردیم.وی گفت: روابط دو کشور برادرانه، رو به گسترش و عمیق است و ایران از پیشرفت و اقتدار ترکیه استقبال می‌کند، همچنان که ترکیه نیز چنین دیدگاهی درباره ایران دارد.
وی اظهار کرد: گفت‌وگوهای ما بسیار مفید بود و امیدوارم توافقات صورت گرفته موجب جهش در روابط شود.وی همچنین ضمن تشکر از میهمان‌نوازی مسوولان ترکیه افزود: گفت‌وگوهای سازنده‌ای در فضای برادرانه داشته‌ایم و مشورت‌ها در مورد مسائل بین‌المللی باعث نزدیکی دیدگاه‌ها شد و همان‌طور که رییس‌جمهور ترکیه نیز گفت، قرار شده است روابط تجاری در عرض چهار سال از 10‌میلیارد دلار به 20‌میلیارد دلار برسد و به نظر ما این قابل دسترسی است.رییس دولت اصولگرا سپس اضافه کرد: دو کشور در مذاکرات درباره نفت و گاز و برق توافقات خوبی داشته‌اند و همچنین درباره حمل‌ونقل و راه‌آهن نیز به نتایج خوبی رسیدند و همچنین قرار شد سال آینده به نام سال فرهنگی ایران و ترکیه اعلام شود و این یک فرصت استثنایی برای تمدن‌های دو کشور است.احمدی‌نژاد گفت: درزمینه امنیت، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر توافقات خوبی صورت گرفت. هر دو کشور درباره عراق معتقد به وجود یک عراق مستقل، یکپارچه و مقتدر هستیم و از روند سیاسی عراق حمایت می‌کنیم و امیدواریم دولت قانونی عراق بتواند به خوبی این کشور را اداره کند. هر دو کشور معتقدیم در عراق اشغال شده نباید مسائل به ملت تحمیل شود. رییس‌جمهور ایران در ادامه گفت: درباره گرجستان نیز دو کشور این نظر را داریم که باید با گفت‌وگو و مذاکره مسائل حل شود. گفتنی است در ادامه این نشست احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات با ترکیه با توجه به اینکه ترکیه عضو ناتو است و به نوعی هم‌پیمان با آمریکا و کشورهای اروپایی است، گفت: ما ترکیه را یک کشور مستقل و خاستگاه فرهنگ و تمدن می‌شناسیم و صدها سال است که روابط دوستانه داریم. روابط ما هیچگاه به ضرر هیچ‌کس نبوده است و همواره در خدمت صلح جهانی بوده است.
وی افزود: موضوع هسته‌ای ایران کاملا روشن است. این موضوع یک مساله حقوقی و فنی است، اما قدرت‌های بزرگ می‌خواهند آن را سیاسی کنند و در این راستا به بهانه‌های واهی ما را تحریم کرده‌اند و این یک بدخواهی علیه ملت ایران است.
رییس‌جمهور کشورمان در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: تاکنون ما یک مسیر طولانی را در مذاکرات طی کرده‌ایم و هر دو طرف متوجه شده‌اند که موضوع تنها از طریق گفت‌وگو قابل حل است و ما هم از گفت‌وگو استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم که در مذاکرات ژنو مسیر درستی باز شده است. آنها به ما یک بسته پیشنهاد داده‌اند و ما هم به آنها یک بسته پیشنهاد داده‌ایم. منطقی این است که روی مشترکات دو بسته به توافق برسیم.
احمدی‌نژاد افزود: ما از هر ابتکار عملی در توسعه و تحکیم این روند استقبال می‌کنیم و برادران ترک ما نقش سازنده‌ای در این مسیر ایفا کرده‌اند.
در این نشست، همچنین عبدا...‌گل با بیان اینکه آغاز مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 یک فرصت جدیدی برای طرفین درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران ایجاد کرده، خطاب به غرب گفت که درچارچوب معاهده «ان.پی.تی» حقوق مشروع ایران باید حفظ شود.گل از طرف‌های درگیر مساله هسته‌ای ایران خواست که مسوولانه و با حسن نیت حرکت کنند.
رییس‌جمهور ترکیه با تاکید براینکه ترکیه طرفدار حل و فصل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران است از آمادگی کشورش برای میزبانی مذاکرات طرفین درباره این موضوع و بعد از این هم با هدف تشویق به روند مذاکرات خبر داد. وی سپس اضافه کرد: دیدار و مذاکراتی که با رییس‌جمهور ایران داشتیم برمبنای عدم مداخله در امور دو کشور و توسعه روابط دوستی و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف بوده است.رییس‌جمهور ترکیه گفت: توافق شد که حجم بازرگانی‌ها تا دو سال آینده به ۱۰ میلیارد دلار و تا چهارسال آینده به ۲۰ میلیارد دلار برسد.
وی همچنین تصریح کرد: توافق شد که تمام این موارد در کمیسیون مشترک ایران و ترکیه که 10 روز دیگر در تهران برگزار خواهد شد، دنبال شود.
عبدا... گل همچنین افزود: از موارد دیگری که مورد تبادل‌نظر قرار گرفت بحث انرژی و برق بود و ماجرای قطع گاز ایران به ترکیه در زمستان سال گذشته بررسی شد و مقرر شد که برای رفع این مشکل کارشناسان فنی دوطرف با هم دیداری داشته باشد.
عدم توافق ایران و ترکیه بر سر قرارداد گاز
در همین حال اما برخی پایگاه‌‌های خبری از بی‌نتیجه بودن گفت‌و‌گو‌‌های ایران و ترکیه درباره قرارداد گاز خبردادند.
به گزارش پایگاه خبری تابناک محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، و عبدا... گل، رییس‌جمهوری ترکیه، به‌دلیل اختلاف درباره قیمت از دستیابی به‌توافقی بر سر قرارداد گازی و مشارکت در پروژه پارس جنوبی باز ماندند.بنا بر این گزارش در بیانیه مشترکی که پس از دیدار روسای جمهوری ایران و ترکیه در استانبول منتشر شد، دو کشور بر ادامه مذاکرات بر سر همکاری‌‌ها در بخش انرژی تاکید کردند.یک مقام آگاه در دفتر رجب طیب اردوغان پیش‌تر به خبرگزاری رویترز گفته بود: به‌‌رغم در خواست‌‌های ایران برای امضای قرارداد گازی بین دوکشور، احتمالا در جریان سفر دو روزه آقای احمدی‌نژاد توافق در این زمینه صورت نخواهد گرفت.این مقام آگاه گفته بود: اختلاف نظر دو طرف بر سر بهای گاز صادراتی و شرایط سرمایه‌‌گذاری همچنان باقی است. پس از روسیه، ایران مهم‌ترین صادرکننده گاز به ترکیه محسوب می‌‌شود.
رسانه‌‌ها دو هفته پیش از توافق اولیه ترکیه برای سرمایه‌‌گذاری سه و نیم میلیارد دلاری به منظور تولید گاز در میدان پارس جنوبی خبر داده بودند.
حضور میانجی‌گرایانه ترکیه موضوعیت ندارد
از سوی دیگر چهارشنبه شب، محمود احمدی‌نژاد پیش از آغاز سفرش به ترکیه در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با شبکه CNN و NTV ترکیه درپاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا ترکیه در موضوع هسته‌ای ایران می‌تواند به‌عنوان میانجی وارد شود؟ تصریح کرد: ما تلاش دوستان ترک خود را برای پیشبرد حقوق قانونی ایران و به‌منظور کاهش تنش‌‌های احتمالی و ادامه یافتن مسیر سازنده موضوع هسته‌ای کشورمان را ارج می‌نهیم. اما حضور ترکیه تحت عنوان یادشده موضوعیتی ندارد؛ چرا که مسیر ما روشن است.وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان خاطر نشان کرد: همه می‌دانند که موضوع هسته‌ای ایران کاملا سیاسی است و هیچ‌گونه مشکل حقوقی و قانونی ندارد. ما در برنامه هسته‌ای براساس حقوق قطعی و قانونی خود حرکت کرده‌ایم و بنا به گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، کوچک‌ترین انحراف و تخطی از موازین نداشته‌ایم.
رییس‌جمهور تصریح کرد: امروز ایستادگی ملت ایران بر حقوق قانونی خود نتیجه داده و کسانی که مخالف استیفای حقوق ملت‌ها بوده‌اند، مجبور شده‌اند که به حقوق ملت ایران احترام بگذارند. البته در این زمینه، مذاکرات ما با مدعیان همچنان ادامه دارد.
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه گفت‌وگوها در موضوع هسته‌ای ایران در مسیر سازنده در جریان است و مشکلی در این مورد مشاهده نمی‌شود، تاکید کرد: ترکیه به‌عنوان یک کشور دوست و برادر بارها حمایت خود را نسبت به استفاده صلح‌آمیز از فن‌آوری هسته‌ای کشورمان اعلام کرده و این موضوع نشان‌دهنده روابط برادرانه دو کشور است.
رفراندوم راه حل مسئله فلسطین
وی سپس در ادامه در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران درباره برخی مذاکرات صورت گرفته جهت آزادی بلندی‌های جولان اضافه کرد: ما با تجاوزگری و سرکوب‌های روزانه این رژیم نسبت به مردم بی‌دفاع فلسطین به شدت مخالفیم. ولی رها شدن بخشی از سرزمین‌های اشغالی به هر ترتیب ممکن را یک قدم به جلو می‌دانیم. گرچه بعید است که این رژیم به آزادی جولان راضی شود؛ چرا که اگر از جولان خارج شود، مجبور خواهد شد کل منطقه را ترک کند. البته جمهوری اسلامی ایران از اینکه اسرائیل سرزمین‌های اشغالی را تحویل مردم فلسطین داده و از منطقه خارج شود، استقبال خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: این مواضع فقط مختص احمدی‌نژاد نیست بلکه برای اینکه حرف حقی است، موضع همه مردم منطقه اعم از ترکیه، عراق، سوریه، عربستان و لبنان است. رژیم صهیونیستی براساس یک دروغ پایه‌گذاری شده است. چرا که اگر حتی در اروپا نیز به یهودیان ظلم شده باشد، دلیلی ندارد مردم منطقه آن را جبران کنند. کوچاندن مردم از مناطق مختلف دنیا به سرزمین‌های اشغالی، طراحی فتنه‌انگیزی علیه مردم منطقه بوده است. همه ملت‌ها مشاهده کرده‌اند که از روز تاسیس، این رژیم همواره به تجاوز و جنگ مشغول بوده است.
رییس‌جمهور تصریح کرد: راه‌حل جمهوری اسلامی ایران براساس منشور ملل متحد و مطابق حقوق قانونی بین‌المللی است. اگر رفراندوم برگزار شود خودبه‌خود چنین رژیمی وجود نخواهد داشت.احمدی‌نژاد همچنین در بخش دیگر گفته‌هایش در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا نیز اظهار کرد: برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی نمی‌کند که چه کسی در آمریکا بر سر کار بیاید. اما ای کاش این انتخابات آزاد برگزار می‌شد و افراد گوناگون می‌توانستند کاندیدای ریاست جمهوری شوند و مردم آمریکا نیز خارج از دو حزب موجود، انتخاب سومی هم داشتند.
وی افزود: مهم این است که کسی که روی کار می‌آید چه رویکرد و رفتاری داشته باشد. البته هر کس انتخاب شود باید در روش فعلی دولت آمریکا تغییرات اساسی ایجاد کند. چرا که وضع موجود آمریکا قابل دوام نیست و اگر این روش‌ها ادامه پیدا کند، اقتصاد آمریکا دچار فروپاشی خواهد شد. البته فکر می‌کنم عقلای آمریکا به این موضوع پی‌برده و در حال تغییر مسیر هستند.


امضای 5 سند همکاری میان ایران و ترکیه
پنج سند همکاری بین مقام‌های عالی‌رتبه ایران و ترکیه در حضور روسای جمهور دو کشور امضا شد.
پس از پایان مذاکرات رسمی هیا‌ت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکیه، پنج سند همکاری در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته و همچنین همکاری در زمینه زیست‌محیطی و گردشگری، کتابخانه‌های ملی و حمل‌ونقل در حضور محمود احمدی‌نژاد و عبدا... گل روسای جمهور ایران و ترکیه به امضا رسید.