صف‌های بنزین و قطع برق هم به مشکلات ترافیک تهران اضافه شدند

مشکل صف‌های طولانی وسایل نقلیه‌ای که به منظور سوختگیری در مسیر جایگاه‌های بنزین صف بسته‌اند، به مشکلات ترافیک تهران اضافه شده است.

طول صف مقابل جایگاه‌های بنزین علاوه بر این که موجب اتلاف وقت رانندگان می‌شود، با کاهش سطح سرویس معبر باعث افزایش تراکم ترافیک در معابر شهری شده است.

تجمع خودروها و اشغال یک خط عبوری در معابر منتهی به جایگاه‌های بنزین موجب ایجاد ترافیک کاذب و سنگین می‌شود که حل این مشکل در آستانه ماه مبارک رمضان و بازگشایی مدارس نیاز به تدبیر جدی دارد.

این درحالی است که قطع برق چراغ تقاطع‌ها و به هم خوردن نظم تقاطع‌ها موجب افزایش مدت زمان سفر شهروندان و نارضایتی شدید آنها شده است. اختلال وضعیت ترافیکی تقاطع‌ها در اثر قطع برق و افزایش تصادفات در پی آن موجب تاخیر سفرها و افزایش مدت زمان آن شده است به گونه‌ای که به استناد تماس‌های شهروندان با ۱۸۸۸ میزان نارضایتی شهروندان از این وضعیت بسیار بالا است.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهر تهران دراین خصوص گفته است: تا پایان شهریور ماه امسال طبق سنوات گذشته تمام چراغ‌های راهنمایی تعمیر خواهد شد و تیم‌های ویژه‌ای اقدام به سرویس‌دهی شبانه روزی در تقاطع‌ها به منظور کنترل دوره‌ای کارکرد چراغ‌ها خواهند کرد. مهندس حجت ا... بهروز با اشاره به تامین برق اضطراری در تقاطع‌ها گفته است: تا پایان ماه جاری ۱۰۰ تقاطع به UPS تجهیز شده و تا پایان شهریور نیز به این تعداد ۱۰۰ تقاطع دیگر افزوده خواهد شد.

بهروز همچنین با اشاره به مرکز نظارت و کنترل ترافیک شهرداری تهران یادآور شده که هم‌اکنون این مرکز در وضعیت مناسبی از نظر تامین برق اضطراری است و به عنوان پایگاه ستادی مرکزی در مهرماه به خوبی می‌تواند ترافیک شهر را تحت کنترل قرار دهد.

وی با اشاره به مشکل بزرگ قطع مرکز با دوربین‌ها در زمان قطع برق ابراز امیدواری کرده تا با نصب برق اضطراری روی دوربین‌ها این مشکل تا حد امکان حل شود.

همچنین معاون شهردار تهران درخصوص مشکلات ایستگاه‌های سوخت CNG برای اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها گفته است: در صورت اختصاص ساعات مشخصی از روز برای سوختگیری اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در این جایگاه‌ها، مشکل سوخت CNG وسایل حمل و نقل عمومی که وظیفه اصلی‌شان خدمت‌رسانی به مردم است، تا حدود زیادی حل می‌شود.

مهندس تشکری‌ هاشمی با تاکید بر ضرورت ایجاد جایگاه‌های استاندارد در نقاط حاشیه‌ای و حومه‌ای تهران با استفاده از ظرفیت‌های زمین شهری، یادآور شده، صرف یک ساعت وقت از سوی رانندگان تاکسی برای دریافت سوخت CNG در حالی که با سوخت دریافتی تنها دو ساعت می‌توانند فعالیت کنند، منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی با تاکید بر اهمیت «مدیریت زمان» و ضرورت توجه به این عنصر معنوی که از بسیاری از عناصر مادی ارزش بیشتری دارد، گفته است: صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های بنزین و صفوف مشابه اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در مقابل ایستگاه‌های سوخت CNG، نمونه‌ای از بی توجهی به «زمان» به عنوان ارزشمندترین دارایی شهروندان است.

آغاز به کار اتوبوس‌های چپ در خارجی پیش از مهرماه

اما شهرداری تهران برای حل مشکلات ترافیک و ارتقای سطح سرویس‌دهی حمل‌ونقل عمومی تهران «مترو باس»‌های تندرو دیگری خریداری کرده که اکنون از گمرک خارج شده‌اند و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص ابراز امیدواری کرده است: اتوبوس‌های جدید هفته آینده به تهران رسیده و تا پیش از مهرماه به شهروندان تهرانی خدمات رسانی کنند.

تشکری‌هاشمی با بیان این که امنیت، ایمنی و رفاه مسافران و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: برای تحقق بخشی از حقوق شهروندی به دنبال آن بودیم که در نخستین خط اتوبوسرانی تندرو (BRT) از اتوبوس‌هایی استفاده کنیم که ظرفیت و کیفیت بالایی داشته باشند، به همین دلیل اتوبوس‌هایی خریداری شد که موتور و قطعات اصلی آن ساخت آلمان است و دارای استانداردهای روز اروپا هستند.

وی با اشاره به این که بدنه اتوبوس‌های جدید که به زودی وارد ناوگان می‌شود نیز تحت لایسنس شرکت «نئومان» آلمان تولید شده، گفت: تعداد اتوبوس‌های جدید ۷۰ دستگاه است که به دلیل همسطح بودن کف آنها با سطح ایستگاه، این امکان برای معلولان و جانبازان و افراد سالمند فراهم می‌شود که به راحتی بتوانند از اتوبوس‌ها استفاده کنند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در مورد نحوه حمل این اتوبوس به تهران اظهار کرد: قصد داشتیم که اتوبوس‌های جدید سامانه تندرو را با قطار به تهران منتقل کنیم، اما موانعی از جمله احتمال آسیب دیدن اتوبوس‌ها در طول مسیر و همچنین مشخص نبودن مدت زمان انتقال اتوبوس‌ها سبب شد با پذیرش برخی مشکلات انتقال از طریق جاده‌ای مورد تایید قرار گیرد.

وی با بیان این که اتوبوس‌ها مدتی در کشتی و گمرک بوده‌اند، گفت: مراحل آماده‌سازی و PDI (بازدید نهایی قبل از تحویل) اتوبوس‌ها، استقرار آنها در خط مدتی زمان می‌برد، اما به طور حتم تا پیش از آغاز مهر این اتوبوس‌ها وارد ناوگان می‌شوند تا با امکانات رفاهی ویژه‌ای که دارند مانند سیستم‌های قوی سرمایشی و گرمایشی سفری راحت و مناسب را برای شهروندان فراهم کنند. مهندس تشکری‌هاشمی در پایان از زحمات و تلاش‌های شهردار تهران و اعضای شورای شهر برای تامین بودجه مورد نیاز خرید اتوبوس‌ها قدردانی و ابراز امیدواری کرد که این اتوبوس‌ها بتوانند به نحو شایسته‌ای به شهروندان تهرانی خدمات رسانی کنند.

آغاز نصب ایستگاه‌های طولانی‌ترین خط ویژه اتوبوسرانی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین گفت: عملیات نصب ایستگاه‌های طولانی‌ترین خط ویژه اتوبوسرانی تهران از هفته آینده آغاز می‌شود و تا پیش از آغاز مهرماه ۵۰ ایستگاه این خط نصب خواهد شد.

تشکری‌هاشمی، با بیان این مطلب اظهار کرد: استقبال از این خط که از میدان آزادی آغاز و تا خاوران ادامه دارد بسیار خوب بوده، به گونه‌ای که هم‌اکنون روزانه حدود ۳۰۰هزار نفر در این خط جابه‌جا می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۴۰ دستگاه اتوبوس در این خط فعال است که با توجه به حجم بالای مسافر تلاش می‌کنیم تعداد اتوبوس‌ها را تا مهرماه در این خط افزایش دهیم. معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای افزایش سرعت اتوبوس‌ها هم اکنون حدود ۳۰ دستگاه اتوبوس به صورت سریع السیر به شهروندان خدمات رسانی می‌کنند گفت: این اتوبوس‌ها در ایستگاه‌های محدودی توقف دارند که در آستانه سال تحصیلی جدید با توجه به افزایش تعداد مسافران تعداد آنها به ۵۰ دستگاه خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که طولانی‌ترین خط اتوبوسرانی تهران از مناطق مرکزی شهر عبور می‌کند، برای کاهش آلودگی هوا محدوده عبور این خط، تلاش شده تا از اتوبوس‌های گاز سوز مورد استفاده قرار گیرد.

آزادی تا خاوران؛ ۴۵ دقیقه با اتوبوس وی در مورد وضعیت این خط گفت: زمان سفر در این خط که ۱۸ کیلومتر طول دارد به ۴۵ دقیقه رسیده است ۲۵ ایستگاه در مسیر رفت و ۲۵ ایستگاه در مسیر برگشت دارد. وی افزود: ایستگاه‌های این خط که به زودی عملیات نصب آنها آغاز می‌شود در دو طرف خیابان واقع خواهند شد، اما همانند خط یک BRT ایستگاه‌های این خط از سطح زمین فاصله دارد و با در ورودی اتوبوس‌ها همسطح است. مهندس خادم الاسلام همچنین بر رفع مشکلات موجود در این خط تاکید و اظهار کرد: طولانی‌ترین خط ویژه اتوبوسرانی شهر به طور مداوم تحت بررسی و کنترل قرار دارد تا مشکلات کوچک آن بر طرف شود و این خط به ظرفیت واقعی خود نزدیک شود.