دنیای اقتصاد - درحالی‌که هنوز جزئیات دقیقی از طرح تحول اقتصادی دولت دراختیار نمایندگان مجلس قرارنگرفته است، اما جلسه دیروز رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد با اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی درمجلس، به‌زعم نمایندگان شرکت کننده در این جلسه مفید و سازنده ارزیابی شده و دوطرف در این‌زمینه دیدگاه‌های خود را درمورد لزوم ایجاد تحول در ساختار اقتصادی کشور و راه‌های آن ابراز داشتند. بنابر گزارش‌ها، رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد دراین‌جلسه ابعاد طرح تحول اقتصادی را تشریح و چگونگی همکاری کمیسیون ویژه مجلس و کارگروه تخصصی طرح تحول اقتصادی را بانمایندگان بررسی کردند.

احمدی‌‌نژاد در این نشست با تاکید بر ضرورت اجرای طرح تحول اقتصادی، خواستار نظارت مستمر بر اجرای طرح شد و گفت: ضرورت نظارت بر طرح‌‌های اقتصادی و مدیریت آن زمان‌بر بوده و نقطه پایان ندارد.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت نقش کارشناسی مجلس را برای بهتر شدن طرح تحول اقتصادی مهم می‌‌داند، تصریح کرد: همکاری مجلس و دولت برای اجرای بهتر این طرح یک ضرورت است.

وی افزود: طرح تحول اقتصادی اصلاحاتی است که همه روی آن توافق دارند و در این طرح بنا بر این است که طبقات پایین جامعه مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

رییس جمهور همچنین با بیان اینکه انرژی یک ثروت ملی است، خاطر نشان کرد: یکی از اهداف اصلی هدفمند کردن یارانه‌‌ها، کاهش مصرف انرژی است و باید کارخانه‌‌ها و دستگاه‌‌های مختلف، مصرف خود را با هدف کاهش تنظیم کنند.

احمدی‌‌نژاد در ادامه با طرح این سوال که چرا دولت‌‌های قبلی طرح‌‌های بزرگ تحولی را اجرا نکردند، تصریح کرد: یکی از علل عمده آن این است که با شکل گیری فضاهای جانبی، مدیران اجرایی از ورود به طرح‌‌های تحولی منصرف می‌‌شوند. درچنین فضایی با طرح ایرادات گوناگون به قدری فضا برای کار مدیران سنگین می‌‌شود که بعضا از انجام تحولات چشم می‌‌پوشند. علت دیگر هم این است که برخی از افراد مسائل را به‌قدری پیچیده، مبهم و ناشدنی جلوه می‌‌دهند که مدیران از ورود به اجرای طرح‌‌های تحولی هراسان می‌‌شوند. بنابراین دولت و مجلس باید مراقب باشند تا در اجرای طرح‌‌های تحولی چنین فضاهای کاذبی شکل نگیرد.

در این جلسه اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اصل این طرح مورد وفاق است، خواستار همکاری بیشتر در جهت تکمیل و اجرای این طرح شدند.

تشکیل جلسات هفتگی

همچنین شرکت‌کنندگان در این جلسه که ۱۰ تن از اعضای کمیسیون ویژه مجلس بودند، ضمن تاکید برمفید و ضروری بودن طرح تحول اقتصادی، به‌منظور تعمیق روابط دولت و مجلس برای اجرای مناسب طرح، مقرر کردند که هرهفته جلسات مشترک کمیسیون ویژه مجلس بااعضای کارگروه تخصصی تحول اقتصادی تشکیل شود.

محمدرضا باهنر، نایب‌ رییس مجلس و از شرکت‌کنندگان در جلسه با رییس‌جمهور، در تشریح جزئیات این دیدار تصریح کرد که در این جلسه درباره جزئیاتی از طرح تحول اقتصادی با رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد به گفت‌وگو نشستیم. به‌عقیده باهنر این جلسه یکی از جلسات پرثمر و مفید در راستای اجرای هرچه بهتر طرح تحول بوده است. به گفته وی، در این جلسه احمدی‌نژاد در رابطه با تعامل دولت با مجلس به ویژه کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی و همچنین اجرای هرچه سریع‌تر و بهتر این طرح تاکید کرده است.

دولت لایحه بدهد

در همین حال، مخبر کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی نیز این جلسه را نقطه‌ای برای آغاز همکاری و در کنار یکدیگر بودن دولت و مجلس در مورد طرح تحول ا قتصادی دانست.

کاظم دلخوش ادامه داد: در این جلسه عنوان شد که اجرای دقیق و درست طرح تحول اقتصادی، نیازمند تلاش و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، مجلس و مردم است.

وی با بیان اینکه این کمیسیون برای ادامه ارزیابی و بررسی کارشناسی طرح تحول اقتصادی بعدازظهر شنبه آینده جلسه خواهد داشت، تصریح کرد که در جلسه روز گذشته اعضای کمیسیون یاد شده با رییس‌جمهوری مقرر شد که در مواردی از این طرح که نیاز به ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس باشد، دولت نسبت به ارائه لایحه اقدام کند.

زمان شروع طرح مشخص نیست

از سوی دیگر محمدحسین فرهنگی، دیگر عضو کمیسیون ویژه که در جلسه با رییس‌جمهور شرکت کرده بود، یادآور شد که در این جلسه همه نمایندگان به نوبت صحبت کردند و رییس‌جمهور هم توضیحاتی درباره طرح تحول اقتصادی بیان کرد. ضمن آنکه وزیر اقتصاد هم جزئیات بیشتری از این طرح را با اعضای کمیسیون ویژه در میان گذاشت، اما زمان دقیق اجرای طرح تحول اقتصادی هنوز معلوم نیست.

بر اساس این گزارش، کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس، به دنبال تصمیم دولت برای اجرای این طرح و در راستای تعامل قوای مقننه و مجریه برای بهبود ساختار اقتصادی کشور در مجلس هشتم شکل گرفته است.

احتمال توقف طرح تحول

از طرفی با وجود آنکه اخبار دقیقی از جزئیات طرح تحول اقتصادی در دست نیست و همچنین زمان دقیق اجرای طرح هنوز مشخص نشده است، اخباری مبنی بر احتمال توقف طرح تحول اقتصادی در صورت اثبات ضرر و زیان و پیشی گرفتن مضرات بر فواید آن برای مجموعه نظام به گوش می‌رسد. در همین حال موسی قربانی، یک عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است که هیچ صحبتی از احتمال توقف طرح در هیات‌رییسه و مجلس مطرح نشده و مجلس کمیسیون ویژه‌ای را مامور بررسی و رسیدگی به ابعاد طرح تحول اقتصادی دولت کرده است. از این رو تصمیم‌گیری نهایی مجلس منوط به گزارش کمیسیون ویژه است.

وی با طرح این موضوع که اظهارات شخصی افراد، ملاک عمل مجلس نیست، افزوده است: مجلس زمانی به این موضوع وارد می‌شود که در جریان جزئیات تصمیم دولت و پیشنهادها و راهکارهای کمیسیون ویژه قرار بگیرد.