حدادعادل برای مشایی تصمیم می‌گیرد

عکس: آکو سالمی

دنیای اقتصاد- اسفندیار رحیم مشایی اگر چه صبح روز گذشته به منظور اقناع اعضای کمیسیون فرهنگی به بهارستان رفت، اما پافشاری بر اظهارات اخیرش مبنی بر دوستی با مردم اسرائیل، نمایندگان را بر ‌آن داشت تا طی جلسه‌ای دیگر در بعدازظهر دیروز در مورد وی تصمیم‌گیری‌ کنند. بر همین اساس هم قرار شد تا حدادعادل و برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی برای مشایی تصمیم بگیرند.

هر چند تاکید رییس سازمان میراث فرهنگی بر سخنان خود، روز گذشته دوباره واکنش‌های متعددی را در صحن راهروی مجلس در پی داشت. به طوری که بیش از ۲۰۲ تن از نمایندگان در بیانیه‌ای که حسن کامران در صحن علنی مجلس مشغول جمع‌آوری امضا برای آن بود، خواستار برکناری رحیم مشایی از سمت خود شدند. هر چند علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود به صورت تلویحی از مدیران اجرایی کشور از برخی اظهارنظرها انتقاد و به آنها توصیه کرد که وقت خود را برای بهبود شرایط کسب و کار و رونق تولید بر اساس رقابت سازنده قرار دهند نه این که زمان خود را به سخنان و بحث‌های بی‌تناسب که جز تضییع زمان فایده‌ای نخواهد داشت، صرف کنند. اما اصرار رحیم مشایی بر مواضعش ظاهرا نمایندگان را چنان بر آشفته کرده بود که نتوانستند در صحن علنی مجلس از این نکته صرف‌نظر کنند و در تذکرات متعدد یا نطق‌های پیش از دستور این موضوع را مورد اشاره قرار دهند. بر همین اساس هم ۶۰ نفر از نمایندگان به رحیم مشایی تذکر کتبی دادند که البته عدم قرائت این تذکر از سوی هیات رییسه با واکنش نماینده ارومیه، نادر قاضی‌پور مواجه شد. وی در تذکر آیین‌نامه‌ای خود با بیان اینکه تذکر کتبی ۶۰ نماینده به رییس میراث فرهنگی قرائت نشد، گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران کشوری به اسم اسرائیل نمی‌شناسیم و آنها غاصبان سرزمین فلسطین هستند. وی گفت: آقای مشایی ابتدا کشوری به نام اسرائیل را معرفی کند و بعد از ملت آن نام ببرد. وی سپس شعار مرگ بر اسرائیل را فریاد زد و دیگر نمایندگان نیز با وی هم صدا شدند که البته با لبخند آقای رییس مجلس نیز روبه‌رو شد. همچنین سید محمد رضا میرتاج‌الدینی، عضو هیات رییسه مجلس نیز در نطق پیش از دستور خود از اظهارات رحیم مشایی انتقاد کرد و با تاکید بر این که رییس سازمان میراث فرهنگی بار دیگر حرف‌های بی‌ربط گذشته خود را تکرار کرد، گفت: انتظار این بود که ایشان سخن نادرست خود را اصلاح و از ملت انقلابی و مسلمان ایران که بیش از همه پرچمدار دفاع از ملت مظلوم فلسطین هستند، عذرخواهی کنند و بدانند که اگر امروز در سمت بالایی قرار گرفته در سایه مقاومت ملت شریف ایران است. میرتاج‌الدینی ادامه داد: عجیب است که این آقا سخن از دوستی با مردم و ملت اسرائیل می‌گوید و اعلام می‌کند با افتخار می‌گویم با ملت اسرائیل دشمنی نداریم. وی ادامه داد: چرا با حرف‌هایتان به حیثیت و اعتبار ملت ایران خدشه وارد می‌کنید هرچند که این خدشه به خود شما وارد می‌شود و چرا به این زودی سخنان تاریخی و قاطع بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی که جزو محکمات انقلاب است را در مورد غاصبان فلسطین که فرمودند این مردم حکم سربازان صهیونیست را دارند، فراموش کرده‌اید یا فریادهای قاطع رهبر انقلاب که فرموده‌اند ما از حقوق مردم فلسطین دفاع می‌کنیم را نمی‌شنوید. علاوه‌بر این، ذاکر، دیگر نماینده ارومیه نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای از مجلس خواست تا رحیم مشایی به صحن علنی بیاید و توضیح دهد که برچه مبنایی از تریبون بیت‌المال علیه اسلام و به ضرر ملت مطالبی را بیان می‌کند، هرچند که لاریجانی این تذکر را به دلیل بی‌ارتباط بودن با نحوه اداره جلسه وارد ندانست.

در این میان، دستورات صحن علنی مجلس که به پایان رسید، بیانیه ۲۰۰ تن از نمایندگان که خواستار برخورد جدی رییس‌جمهور با مشایی بودند، قرائت شد.

در بخشی از این بیانیه ابراز این سخنان از سوی رحیم مشایی و تاکید‌بر آن اظهارات از سوی وی، زنگ خطری جدی برای نظام قلمداد شده و آمده است: درست است که این انحراف فکری در یک فرد بروز کرده، ولی پست معاونت رییس‌جمهور؛ متعلق به همه ملت ایران است و ما به عنوان نمایندگان اجازه چنین انحرافی را حتی در یک دولت اصولگرا به هیچ وجه نخواهیم داد.در پایان این بیانیه تاکید شده است: ما به عنوان نمایندگان این ملت بزرگ و انقلابی ضمن محکوم کردن این موضع تاسف‌بار از جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد ریاست‌محترم جمهوری می‌خواهیم این موضع‌گیری را محکوم و با ایشان برخورد جدی کنند. همچنین حسن کامران که بیانیه مذکور را به امضای نمایندگان رسانده و البته برای اولین بار از تریبون مجلس به اظهارات مشایی واکنش نشان داد و از احمدی‌نژاد خواسته بود که وی را بر کنار کند، در گفت‌و‌گوی خود با دنیای اقتصاد تاکید کرد که رییس‌جمهور باید نسبت به این اظهارات برخورد قاطع انجام دهد و موضع صریح اتخاذ کند.

وی تاکید کرد که چنین مساله‌ای نباید از سوی مقام‌های نظام به رسم و روش تبدیل شود.

جلسه بی‌نتیجه نمایندگان با مشایی

اما این بیانیه در حالی امضا شد که رحیم مشایی دقایق اولیه صبح روز گذشته برای توضیح در مورد اظهاراتش به جمع اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس رفت، جلسه‌ای که با وجود طولانی شدن آن تا زمان آغاز جلسه علنی دیروز و قانع نشدن نمایندگان به بعد از ظهر روز گذشته موکول شد. هرچند نماینده تفت و میبد، سیدجلال یحیی‌زاده در مورد جلسه صبح تاکید کرد که قرار شد مشایی به صورت مکتوب صحبت‌های خود را اصلاح کند و بعد از برگزاری جلسه علنی با توجه به صحبت‌هایی که شده و مکتوبی که مشایی ارائه می‌کند، کمیسیون نسبت به موضع وی تصمیم‌گیری کند.

علاوه‌بر این به گفته یحیی‌زاده و بهروز جعفری، مشایی در جلسه صبح دیروز تاکید کرد که سخنانش در مخالفت با مواضع نظام نبوده است و منظورش از این سخنان به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل نیست. به گفته این نمایندگان مشایی تاکید کرده است که سخنانش جنبه فرهنگی داشته و نه سیاسی.

هرچند علی مطهری تصریح کرد که مشایی مجددا بر مواضع خود یعنی دوستی با مردم اسرائیل تاکید کرده است! با این حال به نظر نمی‌رسد که به‌رغم اصرار مشایی بر سخنانش و نیز مخالفت نمایندگان با این اظهارات، کار به سوال از رییس‌جمهور بکشد. به‌ویژه آن که محسن کوهکن گفته است که وزن سخنان مشایی در حد سوال از رییس‌جمهور نیست.