انتظارات بخش خصوصی ازسفیران ایران

محمد نهاودیان رییس اتاق بازرگانی: سیاسی شدن روابط ایران با دیگر کشورها باعث لطمه زدن به اقتصاد کشور می‌شود و روابط سیاسی ایران باید از طریق روابط اقتصادی تضمین شود.

عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی محمد نهاوندیان:

سیاسی شدن روابط با دیگر کشورها باعث لطمه زدن به اقتصاد است

دنیای اقتصاد-سیاسی شدن روابط ایران با دیگر کشورها باعث لطمه زدن به اقتصاد کشور می‌شود و روابط سیاسی ایران باید از طریق روابط اقتصادی تضمین شود.

این بخشی از سخنان رییس اتاق بازرگانی ایران بود که در گفت‌وگو با سفیران ایران، فعالان بخش خصوصی و صنایع و معادن بر زبان راند.

در این نشست که بیش از ۳ساعت به طول انجامید، رییس اتاق ایران، رییس سازمان توسعه تجارت و معاون اقتصادی وزارت امور خارجه به عنوان سخنرانان اصلی به اظهارنظر درباره ارتباط میان روابط اقتصادی و روابط سیاسی در داخل و خارج از کشور پرداختند.

در این نشست محمد نهاوندیان، در سخنان خود با تاکید بر لزوم ایجاد زمینه‌های بین‌المللی برای اجرای طرح تحول ساختاری اقتصادی ایران تصریح کرد: نباید گمان کنیم که تحول ساختاری اقتصاد ایران بدون ایجاد بایسته‌های بین‌المللی تحقق پیدا می‌کند.

وی افزود: انطباق وضعیت روابط خارجی با شرایط داخلی مطلوب نیست و اگر قرار است به اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی و اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام دست پیدا کنیم، لازمه آن سرمایه‌گذاری عظیم اقتصادی داخلی و خارجی است.رییس اتاق ایران در ادامه با بیان این مطلب که «روابط سیاسی ایران باید از طریق روابط اقتصادی تضمین شود»، گفت: اگر پیوند بلند مدت بین اقتصاد داخلی و اقتصاد منطقه‌ای و جهانی ایجاد نشود، به اهداف ایران لطمه خواهد خورد.

وی با اشاره به نقش نمایندگی‌های سیاسی ایران در خارج از کشور، تصریح کرد: بخش خصوصی توقع دارد که نمایندگی‌های سیاسی ایران شرایط همکاری‌های اقتصادی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کنند و این امر اعم از سیاست‌گذاری‌ها است.

نهاوندیان سیاسی شدن روابط ایران با دیگر کشورها را باعث لطمه زدن به اقتصاد دانست و یادآور شد: بدخواهان ایران در نظر دارند که رابطه اقتصادی را متاثر از مسائل سیاسی کنند و دستور کار ما باید کم کردن حساسیت‌های سیاسی بوده و با گسترش روابط اقتصادی از سیاسی شدن آن بپرهیزیم.

وی با تاکید بر ایجاد یک تصویر

با ثبات از اقتصاد و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی ایران برای جهان گفت: اگر یک تصویر ملتهب و مضطرب از شرایط اقتصادی ایران به جهان منتقل شود، باعث از دست رفتن فرصت‌ها می‌شود و ما وظیفه داریم فضای کسب و کار اقتصاد ایران را فضایی با سیاست‌های با ثبات معرفی کنیم.نهاوندیان همچنین با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در کاهش هزینه محدودیت‌های بین‌المللی و اعمال فشار در روابط بانکی تصریح کرد: اتاق بازرگانی به طور مشخص می‌تواند در کاهش هزینه این محدودیت‌ها اعمال نظر کند و این امر با هماهنگی دستگاه دیپلماسی امکان‌پذیر است.

وی راه‌حل اختلاف‌نظرها را گفت‌وگو دانست و برای تخفیف هزینه‌ها سه نکته را مورد تاکید قرار داد و گفت: اول باید محدودیت‌ها را در حداقل قطعنامه‌ای حفظ کنیم، مشکلات بانکی پیش آمده راه حل دارد و اتاق‌های بازرگانی باید به شکل غیرسیاسی مشکلات را حل کنند.وی افزود: نکته دوم این است که بخش خصوصی دو طرف این پیام را به دستگاه‌های دیپلماسی دارد که اهداف سیاسی ناشی از تحریم قابل حصول نیست.

نهاوندیان نکته سوم را ایجاد آمادگی‌های لازم برای زمان پایان یافتن تحریم‌ها دانست و یادآور شد: از اکنون باید برای روزی که تحریم‌ها پایان می‌یابد زمینه‌سازی کرد و فرصت‌های اقتصادی کشور اگر از زبان فعالان اقتصادی بیان شود، قابل‌باورتر است.

وی با بیان این مطلب که رویکرد سفارتخانه‌های ایران باید رویکرد بخش خصوصی محور باشد، گفت: نحوه همکاری اتاق و سفارتخانه‌ها باید عملیاتی شود و اگر قرار است سطح مبادلات بالا برود سفارت باید به بنگاه سرویس دهد و اتاق ایران نیز آمادگی دارد که با نمایندگی‌های سیاسی ایران در خارج از کشور ارتباط مستقیم داشته باشد.«مهدی غضنفری» رییس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این جلسه با تاکید بر توانمندی‌های اقتصادی ایران این پرسش را مطرح کرد که با این توانایی‌ها سهم ما از تجارت خارجی چقدر است؟

وی افزود: ما می‌توانیم با مدیریت صحیح، سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت کشور خود جذب کنیم.

غضنفری همچنین با اشاره به تصویر غلطی که از ایران در خارج از کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: با کمال تاسف این موضوع بر تجارت خارجی ایران اثر گذاشته است و باید دید که نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در این فضا چه نقشی دارند.

در این نشست محسن طلایی، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در سخنانی لازمه فرآیند توسعه را توجه به خصوصی‌سازی دانست و تصریح کرد: کسانی که بخش خصوصی را در فرآیند توسعه، «مانده» تلقی می‌کنند، باید بدانند که با این دیدگاه خود، توسعه را «مانده» می‌کنند.وی با بیان اینکه «ایران جزو بنیان‌گذاران و پیش قراولان برنامه توسعه است»، گفت: بیش از ۶۰ سال است که کشور ما مراحل مختلف توسعه را تجربه می‌کند و در این فرآیند صاحب تجربه هستیم.

وی شرایط امروز کشور را بسیار سنگین توصیف کرد و گفت: شرایط پیش رو خطیر است، زیرا اهداف کشور اهداف بزرگی است و حرکت در عرصه بزرگ، مردان بزرگ می‌خواهد.

وی اولویت اصلی کشور را توجه به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود:‌ اگر قرار است در قلب فرآیند توسعه حرکت کنیم، باید اسباب آن نیز فراهم شود و اگر انتظار داریم سیاست خارجی و تمام دستگاه‌ها به سمت خصوصی شدن معطوف شوند، باید ظرفیت‌ها و بسترهای لازم برای این مهم در کشور حاکم شود.طلایی از نهایی شدن ۳۰ طرح و برنامه با جزئیات آن برای ایجاد تحولی بزرگ در روابط اقتصاد خارجی خبر داد و گفت: بخش خصوصی باید اجازه ساختن نهادهای ذی‌ربط خود را داشته باشد و حمایت سیاسی لازم برای ایجاد این نهادهای ذی‌ربط به وجود بیاید.