خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر دیروز (دوشنبه) با دکتر سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت تلفنی مذاکره کرد. به گزارش ایسنا در این مذاکره تلفنی طرفین از روند سازنده مذاکرات انجام شده در ژنو و تماس‌های متعاقب آن ابراز خرسندی و روند این مذاکرات را سازنده توصیف کردند.

طرفین ضمن تاکید بر تبادل نظر و مشورت با یکدیگر بر استمرار گفت‌وگوها تاکید کردند. در همین حال اما به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون «خاویر سولانا»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است: گفت‌وگوی تلفنی سولانا و «سعید جلیلی»، مذاکره‌کننده ارشد ایران در برنامه هسته‌ای این کشور تغییری در مناقشه درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران ایجاد نکرد.

این مسوول اتحادیه اروپا تصریح کرد: تا زمانی که کانال‌های ارتباط و تماس با ایران باز است، به روند دوسویه در قبال این کشور ادامه می‌دهیم. معاون سولانا درباره روند دوسویه گفت: شورای امنیت برای تحریم بیشتر ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر گفت‌وگو را پیشنهاد می‌دهیم. وی اظهار کرد: ایرانی‌ها را برای حضور بر سر میز مذاکره و بررسی بسته پیشنهادی که به آنها عرضه شده، دعوت می‌کنیم.

خبرگزاری‌ها هفته پیش نیز از ارسال نامه‌‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی ایران به خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر دادند که در آن اشاره‌ای به تعلیق غنی سازی اورانیوم از طرف ایران نشده بود. ایران و اعضای گروه ۱+۵ سه هفته پیش در ژنو پای میز مذاکره نشستند و در حالی که انتظار می‌رفت این مذاکرات به شکستن بن بست ایجاد شده بر سر پرونده هسته‌ای ایران کمک کند، اما گزارش‌ها حاکی از این است که گفت و گوها دستاورد محسوسی نداشته است.مقام‌های غربی بعد از مذاکرات ژنو از دادن ضرب‌الاجلی دو هفته‌ای به تهران برای پاسخگویی به مساله چالش برانگیز غنی سازی اورانیوم خبر دادند اما ایران، دریافت هرگونه ضرب‌الاجلی را رد کرده و به همین جهت هم از پاسخ مثبت یا منفی به مساله تعلیق غنی‌سازی اورانیوم خودداری کرده است. کشورهای غربی تهدید کرده‌اند پاسخ منفی ایران به مساله تعلیق غنی‌سازی، تحریم های تازه علیه جمهوری اسلامی به همراه خواهد آورد.

در همین رابطه، چهارشنبه گذشته مقامات بریتانیا و ایالات متحده اعلام کردند که به دنبال سرباز زدن ایران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، شش قدرت جهانی بر سر اعمال تحریم‌های تازه موافقت کرده‌اند. در واکنش به این خبر، اما روسیه اعلام کرد که هیچ توافق قطعی حاصل نشده است.به گفته دیپلمات‌ها و تحلیلگران، اگرچه قدرت‌های غربی خواهند توانست در شورای امنیت - که بر سر مساله ایران دچار اختلاف نظر است - قطعنامه چهارم را به تصویب برسانند، اما چنین امری به سادگی میسر نخواهد شد. تحلیل گران می‌گویند؛ این تحریم‌ها احتمالا زمانی به تصویب خواهند رسید که رییس جمهوری تازه ایالات متحده انتخاب شده است. تحلیلگران همچنین معتقدند که تحریم‌های جدید، در ادامه تحریم‌های پیشین و کمی سخت تر از مجازات‌های فعلی باشد.