کمیته انضباطی برای تنبیه یا تشویق؟!
تصویری از فیلم رسم عاشق‌کشی ساخته خسرو معصومی/عکس:ساتیار امامی

پس از بروز اخبار و شایعه‌های مختلف در هفته گذشته در باب ممنوع‌ الفعال شدن تعدادی از سینماگران، خبرگزاری ایرنا به سراغ تعدادی از سینماگران رفته و نظر آنان را در خصوص بروز تخلفات احتمالی اخیر جویا شده است. جمال شورجه، محمدرضا شرف‌الدین، محمد نوری‌زاد و فرج‌ا... سلحشور به این سوال پاسخ داده‌اند که در این میان پاسخ محمد نوری‌زاد با بقیه تفاوت دارد. نوری‌زاد خواسته به هنرمند اعتماد کنیم و هزینه‌اش را بپردازیم اما سه سینماگر دیگر، خواستار تشکیل کمیته و آیین‌نامه انضباطی و برخورد با تخلفات سینمایی شده‌اند...
شورجه: بالا بردن غیر‌منطقی دستمزدها یک تخلف است



«جمال شورجه» کارگردان سینما، تصریح کرد: خلا وجود کمیته انضباطی در عرصه سینما به شدت احساس می‌شود. بروز تخلف از سوی برخی بازیگران و کارگردانان سینما و بازتاب‌های متفاوت آن در جامعه با واکنش‌های مختلف طیف‌های مختلف اجتماعی روبه‌رو شده است. شورجه در گفت‌وگو با ایرنا، یادآورشد: در سال‌های دور برای رسیدگی به تخلفات سینماگران، کمیته انضباطی در حوزه نظارت و ارزشیابی بود. این کارگردان توضیح داد: همانطور که در حوزه‌های مختلف اعم از ورزش و پزشکی وجود کمیته‌های انضباطی ضروری است در عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما نیز چنین امری اجتناب‌ناپذیر است. وی با اشاره به ضرورت چینش مناسب کمیته انضباطی در سینما، تصریح کرد: گزینش افراد برای قرار گرفتن در این کمیته باید مثلا از سوی معاونت امور سینمایی، جامعه اصناف سینمایی (حرفه‌های مختلف) صورت گیرد.شورجه گفت: با تشکیل چنین کمیته‌ای است که می‌توان از بروز تخلف و ایجاد شائبه در جامعه جلوگیری کرد و باید به برخی مطالب و سوءاستفاده‌ها در خارج از کشور رسیدگی شود. وی از بالا بردن غیر منطقی دستمزدها و هزینه‌های تولید و فضا سازی‌های کاذب به عنوان تخلف در این حوزه یاد کرد و گفت: می‌توان از طریق ایجاد مرکزی به این قبیل امور رسیدگی کرد.
سلحشور: اهالی سینما حق تخلف ندارند
«فــرج‌ا... سلـحـشـور» کارگردان سینما و تلویزیون، گفت: اهالی سینما به دلیل سرو کار داشتن با روح و فرهنگ جامعه، ‌حق تخلف ندارند. سلحشور در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: معتقدم با متخلفینی که با روح، فرهنگ و اعتقادات جامعه سرو کار دارند باید به شدت برخورد شود.کارگردان مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» (ع)، یادآورشد: اگر فکر کنیم برای پرورش جسم باید کمیته انضباطی داشته باشیم به طریق اولی برای کسانی که پرورش روح جامعه را در اختیار دارند نیز باید چنین کمیته‌ای در اختیار داشته باشیم. وی در عین حال بروز تخلف از سوی اهالی سینما به طور نخواسته و سهوی را خالی از اشکال دانست و افزود: اگر ثابت شود که فرد متخلف عمد و غرضی در رابطه با خطای صورت گرفته نداشته است، نمی‌توان برخورد سلبی داشت. سلحشور با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته انضباطی برای رسیدگی به تخلفات اهالی فرهنگ و هنر، گفت: باید در چینش این کمیته بسیار دقت کرد، چرا که دیندارترین افراد شایستگی حضور در این کمیته را دارند. این کارگردان همچنین با اشاره به افزایش حقوق و دستمزد برخی بازیگران و افزایش هزینه تولید در سینما و تلویزیون، گفت: اگر این سیر صعودی مطابق با سطح جامعه باشد، اشکالی ندارد، اما در صورتی که جامعه از حداقل دستمزد برخوردار باشد، دارای اشکال است. سلحشور تصریح کرد: نباید این تصور در جامعه به وجود بیاید که «سینماگران تافته جدا بافته هستند»، اقشار زحمت‌کشی در جامعه هستند که برای رسیدن به تخصص خود تلاش می‌کنند. بنابراین نباید تفاوتی میان این عده و اقشار یادشده در کلیت جامعه باشد.



شرف‌الدین: در سینما باید آیین‌نامه انضباطی داشته باشیم
از سوی دیگر محمد رضا شرف‌الدین، رییس انجمن سینمای دفاع مقدس، گفت: تشکیل کارگروه برای تنظیم آیین‌نامه انضباطی در سینما ضروری است. بروز تخلف از سوی برخی سینماگران و انعکاس آن در جامعه با واکنش‌های مختلف طیف‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. شرف‌الدین در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: وجود نظم و انضباط و تکیه بر قانون برای پیشبرد امور اساسی است و مرجع فعالیت در هر زمینه باید قانون باشد. تهیه کننده فیلم «فرزند صبح» با اشاره به ضرورت تنظیم آیین‌نامه انضباطی در سینما، ادامه داد: می‌توان در این زمینه از جامعه اصناف سینمایی و بنا به ضرورت صنوف مختلف کمک گرفت. شرف‌الدین همچنین با اشاره به روند افزایش دستمزدها و هزینه‌های تولید در سینما و تلویزیون، گفت: هیچ گونه ضابطه‌ای در این زمینه وجود ندارد و شرایط موجود مقبول نیست. رییس انجمن سینمای دفاع مقدس تصریح کرد: برای رسیدگی به این امور باید قوانین رصد و بر اساس آن عمل شود.




محمد نوری‌زاد: با محدودسازی هنرمندان مخالفم
همچنین «محمد نوری‌زاد» از کارگردانان سینما و تلویزیون معتقد است که باید به جامعه هنری در مواجهه با آسیب‌های وارده از سوی برخی متخلفان در این حوزه، اعتماد کرد.بروز برخی تخلفات از سوی تعدادی از سینماگران در روزهای اخیر، واکنش‌های متفاوتی را در جامعه برانگیخته است.نوری‌زاد در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به این موضوع، گفت: با محدود سازی و رفتار پلیسی در عرصه فرهنگ و هنر مخالفم، هنرمندان و سینماگران همچون دیگر مردم خطا و اشتباه می‌کنند. کارگردان فیلم «پرچم‌های قلعه کاوه» تصریح کرد: یکبار برای همیشه به هنرمندان اعتماد کنیم و آسیب‌های این اعتماد را بپذیریم.وی تصریح کرد: در مواجهه با برخی رفتارهای خطا می‌توانیم ملاک را برآیند رفتارهای جامعه هنری قرار دهیم.این کارگردان افزود: نظارت در عرصه فرهنگ و هنر باید نامحسوس باشد، همانطور که مردم ترجیح می‌دهند به جای دیدن پلیس حضور او را در همه ارکان جامعه برای داشتن امنیت حس کنند.نوری زاد همچنین گفت: نباید رفتار برخی از هنرمندان را به کل جامعه هنری تعمیم بدهیم و بدبینی را دامن‌گستر کنیم.به عقیده این کارگردان، تشکیل کمیته انضباطی در عرصه فرهنگ و هنر به دلیل ماهیت فعالیت در این عرصه مناسب نبوده و حضور افراد مرتبط با مراکز رسمی در چنین کمیته‌ای همراه با شائبه خواهد بود.نوری زاد که نگارش فیلمنامه فیلم جدید خود که عنوان موقت «بچه‌های دریا» را دارد، افزود: این طرح را برای ساخت ارائه دادم و در صورت اخذ مجوز، برنامه تولید پس از ماه مبارک رمضان (پاییز) آغاز می‌شود. بچه‌های دریا کار موزیکالی است که با محوریت بچه‌ها در خلیج فارس و استان هرمزگان ساخته می‌شود.



شمقدری:برای تسویه حساب با رقبا!
جواد شمقدری، مشاور هنری رییس‌جمهور با بیان این مطلب که بعضی‌ها دوست دارند ذهن مخاطبان و مردم را از موضوعات اصلی به موضوع‌های حاشیه‌ای توجه دهند گفت: «مطرح شدن بحث کمیته انضباطی در زمانی که کلیت مدیریت سینمایی کشور زیر سوال رفته، از همان آدرس‌های انحرافی است که تلاش می‌کند پاسخی برای کسانی که اعتباراتی از حرکت رو به رشد سینمای ایران داشتند، باشد و ذهن آنها را از موضوع اصلی دور کند.» شمقدری اضافه کرد: «من معتقدم باید کلیت جهت‌گیری و فضای سینمایی را بهبود بخشیم و در جهت بهبودش تلاش کنیم. در آن صورت بسیاری از این نابسامانی‌ها خود به خود رفع خواهد شد. بنده معتقد نیستم با حذف یک کارگردان یا یک بازیگر می‌توان سینما را اصلاح کرد. این مطلب به نظر می‌رسد تسویه‌حساب با رقبایی است که هر کدام به دنبال سهم بیشتری در سینمای ایران هستند.»