در کمیته مشترک دولت و مجلس برای تامین کسری اعتبار وزارت آموزش و پرورش راهکارهایی مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه ۸۷ بود. حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو هیات رییسه مجلس در گفت‌‏وگو با ایلنا ضمن اشاره به کسری اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی وزارت آموزش و پرورش، گفت: در کمیته مشترک دولت و مجلس، این موضوع و راهکارهای تامین منبع مالی برای این کسری اعتبار را بررسی کردیم.

وی با اشاره به حضور وزیر آموزش و پرورش و برخی معاونین وی در این جلسه، ادامه داد: از آنجا که این کسری اعتبار مربوط به سال‌‏های ۸۵ تا کنون است، یکی از پیشنهادات برای تامین آن، ارائه یک لایحه اصلاحی برای قانون بودجه سال ۸۷ است.

به گفته وی، تصمیم نهایی برای این مساله به عهده دولت است که این اعتبار را به‌‏ واسطه لایحه اصلاحی بودجه یا با یک لایحه متمم بودجه تامین کند.

اما این در حالی است که هفته پیش اعلام شد نتایج مقدماتی بررسی‏های کمیته چهار جانبه مجلس نشان داده است که مجموعه کسری بودجه انباشته وزارت آموزش و پرورش در سال‌های گذشته به همراه کسری بودجه امسال این وزارتخانه معادل شش هزار و هفتصد میلیاردتومان است.

بنابر این گزارش، در پی دریافت گزارش‏های نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر کسری بودجه آموزش و پرورش استان‏ها، به دستور رییس مجلس، کمیته چهارجانبه‏ای به ریاست نایب رییس مجلس و متشکل از رییس کمیسیون‏ برنامه و بودجه، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات، وزیر آموزش و پرورش، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس به بررسی مشکل به‌وجود آمده پرداخت.

پس از آن حاصل بررسی‏های این کمیته، نشان داد که کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش معادل ۶۷۰۰‌میلیارد تومان است که ۴۰۰‌میلیارد تومان آن برای سال ۸۵، ۱۷۰۰‌میلیارد آن برای سال ۸۶ و مابقی برای سال‌جاری است.

گفتنی است این در حالی است که بودجه مصوب مجلس برای وزارت آموزش و پروش در سال ۸۷، ۸۳۰۰‌میلیارد تومان است که مجلس، ۴۱‌میلیارد تومان به لایحه پیشنهادی دولت اضافه کرده است.

کسری بودجه برآورد شده که باید به تایید معاونت نظارت و راهبردی ریاست‌جمهوری نیز برسد، نشان‌دهنده واقع بینانه نبودن برآورد لایحه دولت است.