امیدواری لاوروف از واکنش مثبت ایران به پیشنهاد‌های غرب

در صورت حمله به‌ایران، مسکو جانب تهران را خواهد گرفت

دنیای اقتصاد- وزیر امور خارجه روسیه امیدوار است که تهران به بسته مشوق‌های گروه «۱+۵» میانجیان بین‌المللی حل مساله هسته‌ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان) واکنش مثبتی از خود نشان دهد. به گزارش خبرگزاری روسی نووستی، سرگئی لاوروف اشاره کرد که برنامه هسته‌ای ایران در دیدار با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در سنگاپور مورد بررسی قرار گرفت.

لاوروف گفت: امیدواریم که مذاکرات ژنو اگرچه نتایج قابل توجهی به همراه نداشت؛ اما به هر حال این امید را باقی گذاشته که طرف ایران به بسته پیشنهادی گروه «۱+۵» واکنش مثبتی از خود نشان دهد. وی همچنین افزود: در این راستا عمل خواهیم کرد.در عین حال رییس بخش قفقاز انستیتوی کشورهای مشترک‌المنافع اعلام کرد که در صورت حمله به‌ایران، مسکو جانب تهران را خواهد گرفت.میخاییل الکساندروف گفت: در حال حاضر آمریکا به اسرائیل وابستگی زیادی دارد و تل آویو واشنگتن را به حمله به‌ایران تشویق می‌کند. به گفته وی، لابی یهودی بسیار قدرتمند است و این لابی بیشتر نگران امنیت اسرائیل است تا منافع آمریکا. اما در واشنگتن نقطه نظر دیگری هم وجود دارد که در رابطه با امتناع از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است. وی تاکید کرد که هنوز مشخص نیست که جنگ زمینی به چه چیز منجر خواهد شد. آمریکا در حال حاضر برای این جنگ آمادگی ندارد و جامعه جهانی هم سکوت اختیار نخواهد کرد؛ مانند عراق، در این صورت نفت به سرعت گران خواهد شد. اگرچه ممکن است که جورج بوش قبل از پایان اختیاراتش همه چیز را پشت سر بگذارد، اما هیچ چیز سودمندی عایدش نخواهد شد.

الکساندروف در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ارمنستان و روسیه در صورت جنگ احتمالی طرف چه کسی را خواهند گرفت، تاکید کرد: روسیه همواره از ایران حمایت کرده و می‌کند. درباره ارمنستان نیز من فکر کنم که‌ این دو کشور وجه مشترک بسیاری دارند و همکاری سازنده‌ای میان آنها برقرار است. به‌علاوه اگر ایده احداث پالایشگاه نفت در ارمنستان در مرز با ایران اجرا شود، ارمنستان از نظر اقتصادی سودی هنگفتی کسب خواهد کرد. ایران نفت بسیاری دارد؛ اما از کمبود صنایع پالایشی رنج می‌برد. این درحالی است که یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی با اشاره به تغییر موضع واشنگتن در برابر ایران نوشت که اکنون شرایطی به وجود آمده است که غرب می‌تواند با ایران به توافق برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت در گزارش خود نوشت: دولت آمریکا چندین سال بود که احتمال مذاکره با ایران را خارج از دستور کار خود قرار داده بود، اما به خاطر این که فقط چند ماه از فرصت جورج بوش، رییس جمهور آمریکا برای حضور در کاخ سفید مانده است، بوش تغییر موضع می‌دهد.گزارش فوق افزود: شواهد این تغییر موضع شامل اعزام نماینده آمریکا به مذاکرات ژنو که پیرامون برنامه هسته‌ای ایران برگزار شد و احتمال افتتاح دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران هستند.

بر اساس این گزارش، این اقدام آمریکا در کش و قوس تهدیدات ایران و اسرائیل علیه هم صورت گرفت. برخی مقامات در آمریکا نشانه‌هایی از فشار ایران شامل برگزاری رزمایش اخیر و تهدید به انتقام در صورت مورد حمله قرار گرفتن را مشاهده کرده‌اند. آنها معتقدند که این می‌تواند زمینه توافق با ایران را در زمینه برنامه هسته‌ای فراهم کند. اما هر گونه توافق وابسته به تعلیق غنی سازی از سوی ایران خواهد بود.

یدیعوت آحارونوت نوشت: اوضاع امنیتی در عراق نیز هم اکنون در مقایسه با سال ۲۰۰۴ بهبود چشمگیری داشته است. پس می‌توان گفت که موارد فوق دولت بوش را وادار کرد تا به ایران نزدیک‌تر شود. این اقدامات دیپلماتیک برای بوش، جان مک کین، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حزب جمهوری‌خواه در آستانه انتخابات نوامبر آینده و در رابطه با سیاست داخلی آمریکا بسیار حائز اهمیت است.این روزنامه در ادامه اقدامات بوش را یک نوع فرصت برای دستیابی به یک راه حل درباره مساله ایران عنوان کرد.

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی دبکا در اسرائیل گزارش داد: آمریکا، انگلیس و فرانسه روز دوشنبه مانور دریایی ۱۰ روزه‌ای را در اقیانوس اطلس نزدیک سواحل آمریکا آغاز کردند که ادعا می‌شود تمرینی برای محاصره دریایی سواحل ایران در تنگنه هرمز است.به گزارش ایسنا طبق این گزارش این مانورها که «عملیات بریمستون» نام دارد، به رهبری ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» و ناو اعزامی «یو. اس. اس ایووجیما» که نیروهای زمینی آموزش‌دیده در زمینه عملیات در آب‌های کم‌عمق ساحلی را حمل می‌کنند، انجام گرفت.

ناو هواپیمابر اچ. ام. اس. انگلیس و زیردریایی «آمتیست» فرانسه در عملیات بریمستون شرکت داشتند. علاوه بر آن جت‌های جنگی رافال فرانسه در کنار هواپیمای آمریکا بر ناو هواپیمابر تئودور روزولت سوار بودند.در ادامه این گزارش ادعا شده است که متحدان دیگر آمریکا که احتمال می‌رود در عملیات بریمستون شرکت کنند آلمان و ژاپن هستند، به خصوص ژاپن که در میان کشورهای صنعتی بیشترین وابستگی را به نفت خلیج فارس دارد. این درحالی است که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در ژنو گردهم آمدند تا درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان در این دیدار حضور داشتند و رسانه‌های اروپایی و آمریکایی حضور ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا در این مذاکرات را یک تغییر اساسی در سیاست‌های دولت جورج بوش در قبال ایران دانستند.