حمله به ایران یک فاجعه خواهد بود

دنیای اقتصاد- یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به نقل از دو تن از مشاوران امنیت ملی سابق این کشور نسبت به تهدید ایران در صورت متوقف نکردن برنامه هسته‌ای این کشور هشدار داد. واشنگتن‌پست در شماره دیروز خود به نقل از دو تن از مشاوران سابق امنیت ملی آمریکا نوشت: دولت بوش باید در صورتی که مذاکرات به توقف فوری برنامه بازفرآوری اورانیوم ایران منتهی نشود، از صحبت کردن از گزینه نظامی‌دست بردارد.

زبیگنیو برژینسکی مشاور جیمی‌کارتر، رییس‌جمهور اسبق آمریکا، سیاست دولت جورج بوش را برای حفظ گزینه نظامی‌غیرسازنده خواند.

وی در ادامه تصریح کرد: تمایلی ندارم که افکار عمومی‌باور کنند که حمله پیشدستانه توجیه شدنی است.

برژینسکی با بیان اینکه حمله به ایران یک «فاجعه» خواهد بود ادامه داد که این اقدام منجر به نبرد آمریکا برای دست‌کم دو دهه و در چهار جبهه عراق، ایران، افغانستان و پاکستان خواهد شد.

این دیپلمات‌ سابق آمریکایی افزود وی نگران این است که در صورت توقف مذاکرات از اکنون تا پایان سال جاری میلادی، برخی در دولت بوش به این باور برسند که این روند «اقدامی» را توجیه می‌کند.

برژینسکی تاکید کرد که سیاست دولت بوش برای حفظ گزینه اقدام نظامی ‌«نتیجه معکوس» دارد.

برنت اسکوکرافت که مشاور جرالد فورد و جورج بوش پدر، روسای‌جمهوری اسبق آمریکا بود نیز در نشستی که در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی درباره مذاکرات میان آمریکا و ایران برگزار شد گفت: از اینکه «اکنون به آنها [ایران] حمله کنیم یا بعدا» صحبت نکنید.

اسکوکرافت با اشاره به این تهدید افزود: ما [با این کار] استفاده از زور را مشروعیت می‌بخشیم و ممکن است اسرائیلی‌ها به انجام چنین اقدامی‌وسوسه شوند.

این مشاور اسبق آمریکایی با بیان اینکه وی تصور می‌کند مذاکرات باید ادامه یابد و تحریم‌ها بر تهران اثر داشته است، به افزایش قیمت نفت نیز اشاره کرد.

واشنگتن‌پست در ادامه نوشت: هر دو مشاور سابق تاکید کردند که آنها بر این باورند واشنگتن و تهران به صورت داخلی درباره نحوه پیشرفت روابط اختلاف دارند و این روند پیشرفت را تا پیش از روی کار آمدن رییس‌جمهور بعدی آمریکا دشوار می‌کند.

برژینسکی و اسکوکرافت همچنین با اشاره به اعزام ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به نشست ژنو، این اقدام را گام مثبت بوش توصیف کردند.

اسکوکرافت بر همین اساس گفت: این اقدام باعث همبستگی آمریکا، اروپا و روسیه شد.

این دو مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا علاوه بر آن گفتند که شباهت‌هایی بین مذاکرات با ایران در گفت‌وگوهای گذشته با کره شمالی درباره برنامه‌های هسته‌ای‌شان وجود دارد، ‌اما یکی از تفاوت‌های بین این دو مناقشه، مورد نقش چین است.

اسکوکرافت به این نکته اشاره کرد که چین پس از حضور در مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی بسیار «قاطع عمل کرد»؛ زیرا چین اهرم اقتصادی زیادی با پیونگ یانگ داشت.

وی افزود: چین چنین نفوذی را بر ایران ندارد.

اسکوکرافت در ادامه گفت که چین البته به همراه آلمان می‌توانند بر مذاکرات ایران تاثیر بگذارند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه مصر درباره پیامدهای حمله علیه ایران هشدار داد و گفت: هرگونه اقدام نظامی‌ علیه ایران، تاثیر اقتصادی ویرانگری به همراه خواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه کویتی القبس، احمدابوالغیط در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست ۶+۳+۱ (آمریکا، کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، اردن، عراق و مصر) که در ابوظبی(مرکز امارات عربی متحده )برگزار شد، آن‌ را «مفید و مثبت» خواند و گفت که جدیدترین تحولات مربوط به روابط غرب با ایران در راس مذاکرات این نشست قرار داشت و وی دیدگاه مصر را در قبال این موضوع به کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کرده است.

وی افزود: در این نشست بر اهمیت تداوم تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی و دیپلماتیک جهت حل و فصل بحران به ویژه پرونده هسته‌ای ایران و اجتناب از توسل به گزینه نظامی‌که چیزی جز بی‌ثباتی و تاثیرات اقتصادی ویرانگر به همراه ندارد، تاکید شده است.

تحریم بنزین در برابر عدم تعلیق

با وجود اینکه سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، با نمایندگان گروه ۱+۵ در ژنو دیدار کرد و این گروه به ایران برای ارائه پاسخ دو هفته مهلت داد، کشورهای غربی بدون اینکه منتظر پاسخ نهایی ایران شوند بررسی تشدید تحریم‌ها را آغاز کردند.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده، معتقد است تشدید تحریم‌های اقتصادی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند ایران را مجبور به توقف برنامه هسته‌ای‌اش کند.

تهدید به تشدید تحریم‌ها علیه ایران نه تنها از طرف مقام های آمریکا بلکه از طرف متحدان اروپایی اش نیز عنوان شد. برای مثال گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، در روز ۲۱ ماه جولای در مصاحبه‌ای با پایگاه اینترنتی بلومبرگ گفت: در صورتی که ایران تعلیق غنی‌سازی را نپذیرد با تحریم‌های جدید روبه‌رو می‌شود.

اما تجربه تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران نشان داده است که این تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیری در ادامه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای این کشور داشته باشد. برخی تحلیل‌گران تاثیر این تحریم‌ها را در دراز مدت می‌دانند و معتقدند این تحریم‌ها در کوتاه مدت آمریکا را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند.

در آخرین گام، غرب طرح تازه‌ای دارد که از مدت‌ها قبل در مورد آن بسیار سخن گفته شده، ولی گویا اجرای آن جدی‌تر شده است.

طبق گزارش‌های موجود، آمریکا در نظر دارد طرح تحریم صادرات بنزین به ایران را به تصویب برساند و بر این باور است که می‌تواند کشورهای اروپایی را در این مسیر با خود همراه کند.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در این مورد نوشت: تحریم جدید کشورهای غربی علیه ایران ذخایر بنزین این کشور را هدف قرار داده است. اگر چه دولت بوش در نظر دارد در فرایند کشتی‌رانی ایران در خلیج فارس اختلال ایجاد کند و فشار خود روی بانک‌هایی که تامین مالی مبادلات نفتی را بر عهده دارند را هم افزایش دهد. این تحریم‌ها می‌تواند تاثیرات مخرب زیادی روی اقتصاد جهان داشته باشد؛ زیرا موجب افزایش قیمت نفت می‌شود و می‌تواند قیمت هر بشکه نفت را به مرز ۲۰۰ دلار برساند. این رشد کلان قیمت نفت در درجه اول سبب ضربه شدید به اقتصاد آمریکا خواهد شد؛ زیرا این کشور هم اکنون در آستانه رکود است و تلنگری کوچک برای کشاندن اقتصاد این کشور به قهقرای رکود کافی است.

ایران سالانه ۴۰‌درصد از نیاز بنزین خود را از کشورهای غربی تامین می‌کند. هر سال ۴۰‌درصد از بنزین مورد نیاز خود را از اتحادیه اروپایی، هند و ونزوئلا وارد می‌کند. طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۶ میلادی ایران برای واردات بنزین ۵میلیارد دلار هزینه کرد و همین مساله سبب شد تا ایران از نظر هزینه‌ای که برای وارد کردن بنزین صرف می‌کند بعد از ایالات متحده آمریکا رتبه دوم را در جهان به‌دست آورد.

به هر حال سیر رشد هزینه واردات بنزین ادامه داشت تا اینکه دولت طرح سهمیه‌بندی بنزین و سپس آزادسازی بنزین را اجرا کرد. بعد از آن هم طرحی تازه اعلام شد که طبق آن یارانه‌های بخش‌های مختلف به خصوص انرژی حذف خواهد شد.

حذف یارانه‌های انرژی در درجه اول می‌تواند مصرف را کاهش دهد و نیاز کشور را به واردات کمتر کند. کمتر شدن تقاضا در شرایط کنونی به نفع اقتصاد کشور ایران است و از فشار این تحریم می‌کاهد.

در عین حال نشریه کانادایی

«گلوب‌اند ‌میل» در گزارشی اعلام کرد:‌ ایران دومین واردکننده بزرگ بنزین در جهان پس از آمریکا است.

«گلوب اند میل» در ادامه نوشت: واشنگتن با توجه به این واقعیت، دور جدید تحریم‌های خود را بر ممانعت از صادرات بنزین به ایران قرار داده است.

به نوشته این نشریه، در ربع قرن گذشته ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی مختلفی را علیه ایران اعمال کرده است که اکنون آشکار شده این تحریم‌ها اثر چندانی بر ایران نداشته است.

این نشریه افزوده که ایران با وجود اینکه چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است، اما توان تولیدات پالایشگاهی این کشور خصوصا ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل آن بسیار محدود است و ایران در این زمینه به واردات گسترده وابسته است.

به نوشته این نشریه، دولت بوش در تلاش است کشورهای اروپایی را برای قطع صادرات بنزین به ایران متقاعد سازد تا بتواند ایران را در مذاکرات هسته‌ای تحت فشار قرار دهد.

این در حالی است که مطالعات مفصل اقتصاددانان موسسه بین‌المللی پترسون در واشنگتن نشان داده که از جنگ جهانی اول تاکنون دوسوم تحریم‌ها با شکست مواجه شده است.

این مطالعات همچنین نشان می‌دهد که افزایش قیمت نفت، اهرم فشار آمریکا علیه ایران را به‌طور جدی کاهش داده است چون تحریم صنعت نفت ایران، به شدت بازار جهانی نفت را به هم می‌ریزد و موجب افزایش هزینه‌های اقتصادی در سراسر جهان می‌شود.