شاعری از جنس آزادی و انسانیت

هشت سال از خاموشی احمد شاملو هنرمند و روشنفکر بر جسته ایرانی می‌گذرد. با مروری کوتاه بر زندگی‌اش از وی یاد می‌کنیم. به گزارش سرویس هنری برنا، «احمد شاملو» یکی از بلند آوازه‌ترین شاعران معاصر ایران، روز ۲۱ آذر ماه سال ۱۳۰۴ هجری شمسی در تهران پای به عرصه هستی گذاشت و در روز دوم مرداد ماه ۱۳۷۹ هجری شمسی در بیمارستانی در همین شهر چشم از جهان فرو بست. «احمد شاملو» علاوه بر درخشش در هنر شعر، در دیگر عرصه‌های آفرینش و خلاقیت ادبی و فرهنگی نیز فعال بود و از خود کارنامه‌ای بسیار پربرگ و بار برجای گذاشت. ترجمه آثاری از زبان فرانسه اعم از رمان و داستان کوتاه و نمایشنامه و شعر، سردبیری نشریات متعدد، ضبط و پخش اشعاری از بزرگ‌ترین شاعران زبان فارسی چون مولانا، حافظ، خیام و نیما با صدایی گرم و در سطحی وسیع، تصحیح چند متن از ادبیات کلاسیک ایران ازجمله تصحیحی از دیوان حافظ، تصحیحی جنجال‌برانگیز که انتقاد گسترده حافظ‌شناسان و طرفداران حافظ را در پی داشت، از دیگر عرصه‌های فعالیت‌های ادبی و فرهنگی اوست.

«احمد شاملو» در بیش از نیم قرن کوشش و تلاش فرهنگی، به گردآوری کتاب «کوچه»، جامع لغات، اصطلاحات، تعبیرات، ضرب المثل‌های فارسی نیز با پشتکاری یگانه سرگرم بوده و در این راه از یاری همسر و همراه زندگیش «آیدا سرکیسیان» در مقیاسی گسترده بهره‌مند بود. ۱۸دفتر شعر، بیش از بیست ترجمه از آثار شعر و نثر نویسندگان و شاعرانی از سراسر جهان، ۱۰ قصه برای کودکان و سردبیری ۱۳نشریه ادبی و فرهنگی و چند فیلم مستند، کارنامه نیم قرن حضور مداوم «احمد شاملو» در صحنه هنری، ادبی و فرهنگی ایران است. بخشی از اشعار او به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، فرانسه، آلمانی، سوئدی، اسپانیولی، ارمنی، ترکی و کردی ترجمه شده است. افزون براین، تا به امروز حدود ۲۰ کتاب در نقد و بررسی شعر «شاملو» در ایران به چاپ رسیده است. «هوای تازه»، «باغ آینه»، «ابراهیم در آتش»، «آیدا»، «درخت و خنجر و خاطره»، «آیدا در آینه» و «ترانه‌های کوچک غربت» از جمله دفترهای شعر شاملوست. در میان ترجمه‌های او می‌توان به «مرگ کسب و کار من است» از «روبر مرل» نویسنده فرانسوی، «پابرهنه‌ها» از «زاهاریا استانکو» نویسنده رومانیائی و«دن آرام» از «میخائیل شولوخوف» نویسنده روسی یاد کرد.

«غزل‌های سلیمان»، «همچون کوچه‌ای بی‌انتها» و «گزیده‌ای از شعر شاعران جهان» از نمونه‌های تلاش او در عرصه معرفی شعر جهان به فارسی زبانان است. همچنین در ارتباط با حضور وی در پهنه روزنامه نگاری ایران می‌توان به سردبیری نشریاتی چون کتاب هفته، سردبیری چپ خواندنی‌ها و سردبیری کتاب جمعه اشاره کرد. در تجلیل از «احمد شاملو» و تلاش او در راه «آزادی و حرمت انسان» و دل مشغولی همیشگی او برای عدالت اجتماعی جوایزی در ایران و خارج از کشور به او اهدا شده است.