آزادراه تهران – شمال اولویت اول سرپرست

عکس:خبرگزاری فارس

مراسم تودیع محمد رحمتی وزیر سابق راه‌وترابری و معارفه جدید بهبهانی سرپرست این وزارتخانه روز گذشته با حضور معاون اول رییس‌جمهور، سخنگوی دولت و جمعی از معاونین این وزارتخانه برگزار شد و در حالی که داوودی از اهمیت توسعه حمل‌ونقل در کشور سخن می‌گفت، بهبهانی رسیدگی به دو ماموریت را به جای اعلام اهداف راهبردی وزارتخانه در اولویت داد؛ در حالی که رحمتی به ارائه آماری کلی از اقدامات خود در سطح کلان پرداخت. سرپرست وزارت راه‌وترابری در جلسه معارفه خود، رفع مشکلات احداث آزادراه تهران- شمال را یکی از اولویت‌های کاری خود دانست و گفت: راهکارهای تسریع ساخت این آزادراه در نظر گرفته شده است.

حمید بهبهانی گفت: اتمام برخی پروژه‌ها نظیر آزادراه تهران-شمال که نه تنها آبرویی برای کشور به همراه نداشته بلکه موجب تضعیف آن نیز شده؛ جزو اولویت‌های کاری وزارت راه در دوره مدیریت جدید است.

سرپرست وزارت راه افزود: یکی از مشکلات اساسی در کند شدن روند احداث آزادراه تهران-شمال عدم اطلاع رسانی دقیق درباره مشکلات احداث این آزادراه بوده و مشکل تملک اراضی و نحوه سرمایه گذاری از جمله این موارد است که راهکارهایی برای تسریع روند ساخت آن درنظر گرفته شده است.

وی به منظور حل مشکل آزادراه، از کارگروه تشکیل شده توسط رییس‌جمهور خواست تا گزارش جدید از نحوه عملکرد پیمانکاران پروژه ارائه کنند.

وی تصریح کرد: اتمام پل روگذر دریاچه ارومیه نیز از دیگر پروژه‌های در دست اقدام خواهد بود که تا پایان شهریور باند اول آن به اتمام خواهد رسید.

در عین حال معاون اول رییس‌جمهور طی سخنانی با اعلام موارد رضایت و نارضایتی از عملکرد رحمتی افزود: از ابتدای سال ۸۴ تاکنون ۵۱۹ نقطه پرحادثه در جاده‌های کشور ترمیم شده است و سرعت احداث بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی طی این مدت ۵/۱ برابر مدت مشابه قبل از آن بوده است. در همین حال، احداث راه‌های روستایی نیز حدود ۵ برابر رشد مشاهده شده و میزان راه‌های روستایی کشور از ۲هزار کیلومتر به ۱۰هزار کیلومتر افزایش یافته است.

داوودی اظهار کرد: در بخش حمل ونقل ریلی طی این مدت ۱۵درصد افزایش داشته ایم که نسبت به توقعات موجود بسیارکم است و انتظار می‌رود در دوره سرپرستی بهبهانی توسعه این بخش در اولویت قرار گیرد.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: بحث حمل ونقل دریایی با توجه به اهمیت استراتژیک منطقه خلیج فارس سهم عمده‌ای در فعالیت‌های این وزارتخانه دارد و با توجه به توسعه ترانزیت کالا و انرژی در کشورهای آسیای میانه و روسیه اهمیت حمل و نقل در این خلیج افزایش می‌یابد. وی تفاهم‌نامه اخیر شرکت ملی نفت با رییس شرکت گاز پروم روسیه را بارقه‌ای برای توسعه فعالیت‌های این بخش دانست.

وی ابراز داشت: در ایران به ازای هرکیلومتر، ۳/۴متر خط ریلی وجود دارد که در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین است و از برخی کشورهای آسیای میانه و کشورهای آفریقایی نیز پایین تر است.

داوودی خاطرنشان کرد: تسریع روند واگذاری شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه می‌تواند منجر به سودآوری بیشتر بورس تهران شود؛ همان‌طور که در خرداد ماه بورس تهران یکی از سود آورترین بورس‌های منطقه بود.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: رحمتی و بهبهانی هر دو متعلق به بدنه وزارت راه هستند و با انجام این جابه‌جایی اتفاق خاصی نیفتاده است.

وزیر سابق راه‌وترابری با ارائه آماری کلی از عملکردهای خود در وزارتخانه، پرهیز از توجه به ادعاهای واهی عده ای برای ایجاد شرکت های هواپیمایی جهت خرید هواپیما، راه اندازی قطار سریع السیر با سرعت ۶۰۰کیلومتر در ساعت و شکاف زیاد بین حجم انجام پروژه‌ها و بودجه را به عنوان «وصایای» خود به این وزارتخانه عنوان کرد.

محمد رحمتی همچنین در مراسم تودیع خود گفت: درباره نحوه عملکرد من در این وزارتخانه ادعاهای زیادی از سوی برخی افراد مطرح می‌شود که قادر به راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر، احداث ایرلاین و خرید هواپیما هستند که مسوولان باید به بررسی سابقه آنان در سرمایه گذاری بپردازند و از توجه به موارد واهی که از سوی آنان مطرح می‌شود، بپرهیزند.

وی ادامه داد: عملکرد این وزارتخانه با توجه به روند تخصیص بودجه باید سنجیده شود و طی این مدت درشرکت‌های وابسته این وزارتخانه ۱۵درصد افزایش درآمد داشته‌ایم و در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز بیش از ۳۰درصد افزایش درآمد به وجود آمده است.

رحمتی ادامه داد: در افزایش ظرفیت ناوگان هوایی مسافری نیز سالانه ۱۰درصد رشد اتفاق افتاده است که با توجه به شرایط تحریم و تلاش دشمن برای زمین گیر کردن این صنعت حساس، بسیار حائز توجه بوده است.

وزیر سابق راه و ترابری ابراز داشت: حجم جابه‌جایی مسافران هوایی از ۴/۹میلیون نفر در سال ۸۳ به ۹/۱۲میلیون نفر در سال ۸۶ افزایش یافت و تعداد هواپیماها نیز از ۹۱ فروند به ۱۲۶ فروند ارتقا پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: بودجه دولت و سرمایه مردم وارد این وزارتخانه می‌شود، اما هنر مدیریت کردن بر آن و استفاده بهینه از منابع می‌تواند زمینه بهره وری در وزارت راه‌وترابری را ارتقا دهد.

رحمتی اظهار کرد: ۲۰۵۰میلیارد تومان بودجه عمومی سال جاری این وزارتخانه است که با افزوده شده ۱۷۰۰میلیارد تومان بودجه از محل صرفه جویی سوخت و ۱۰۰۰میلیارد تومان بودجه استانی می‌توان گفت روند تخصیص بودجه در آن سال به نسبت قبل بهتر بوده است.

وزیر سابق راه‌وترابری یادآور شد: تامین نیروی کشش راه‌آهن یکی از گلوگاه‌های توسعه این بخش است که امیدواریم با تولید لکوموتیو ملی و داخلی سازی آن بتوان از این گلوگاه بیرون رفت.

رحمتی افزود: در حال حاضر ۲۴۰۰کیلومتر شبکه راه‌آهن در کشور در حال احداث است که برای اتمام آن، به بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و همین امر را لازمه توجه به عدم شروع پروژه جدید بدون برآورد بودجه دانست.