قائم مقام وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: تهران به هر گام مثبت واشنگتن با گامی مشابه پاسخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا شیخ عطار قائم مقام وزیر امور خارجه مشارکت آمریکا در نشست اخیر ژنو را گامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت آمریکا اکنون در خصوص تکیه بر دیپلماسی یا گزینه نظامی برای تعامل با پرونده هسته‌ای صلح آمیز ایران دچار دو دستگی شده است. وی افزود: یک گروه آمریکایی نه تنها برای ایجاد موانع در برابر نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کند، بلکه در حد توان برای سرنگونی آن در حال فعالیت است، زیرا بر اساس تصور خود این نظام را خطری برای منافع آمریکا می‌داند.

شیخ عطار اظهار کرد: در مقابل گروهی معتقدند که جمهوری اسلامی ایران پس از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی به واقعیتی انکار ناپذیر تبدیل شده و از امکانات و توانمندی‌های عظیمی در همه زمینه‌ها برخوردار است، بنابراین می‌تواند نقش موثری در ترسیم آینده منطقه ایفا کند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دولت آمریکا پس از انواع تهدیدات و اعمال فشارها مجبور شد برای حل مشکل خود با ایران به منطق عقل و درایت روی آورد و بر گزینه دیپلماسی تکیه کند که حضور مستقیم در نشست ژنو سرآغاز بود.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت مستقیم واشنگتن درمذاکرات ژنو در نهایت به پذیرش ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای منتهی شد، البته پس از آنکه آمریکا برخی واقعیت‌های موجود را مد نظر قرار داد. وی گفت: آمریکایی‌ها سعی دارند در این مرحله تلاش‌های گروه

میانه‌رو دولت بوش در تعامل با ایران را آزمایش کنند تا شاید به برخی دستاوردها دست یابند، اما این مساله برای تهران سرنوشت‌ساز نیست؛ زیرا تهران به اصول ثابت ملی و در راس آنها حق مشروع خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای پایبند است. شیخ عطار به شبکه العالم خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها خواهان استفاده از نتایج مذاکرات مستقیم با ایران هستند، باید تصمیم روشنی درباره چگونگی تعامل با این موضوع به دور از شیوه تشنج آفرینی یا اشاره به رویارویی اتخاذ کنند. معاون وزیر امور خارجه گفت: اگر آمریکایی‌ها ایران را به عنوان یک قدرت موثر در منطقه و حق قانونی این کشور در استفاده از توانمندی‌ها و منابع آن به رسمیت بشناسند، آنگاه می‌توان اطمینان یافت که مذاکرات آینده نتایج مفیدی در حل مشکلات باقی مانده خواهد داشت. وی ارتباط بین موافقت واشنگتن با ورود به مذاکرات مستقیم با تهران و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بعید ندانست و گفت: بر کسی پوشیده نیست که احزاب آمریکا سعی دارند دستاوردهای محسوسی در مرحله کنونی به نفع خود در انتخابات آینده کسب کنند.