نشست فوری کمیسیون اقتصادی دولت و بانک‌ها

بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به طرح‌ها با کمبود منابع مواجهند

وزیر کار و امور اجتماعی خواستار نشست فوری کمیسیون اقتصادی دولت و بانک‌ها برای تامین منابع مورد نیاز بخش تولید و بنگاه‌های اقتصادی کشور شد. به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد جهرمی در حاشیه نشست مشترک با صنعتگران و مدیران نمونه اولین جشنواره ملی تولیدکنندگان جوان در جمع خبرنگاران گفت: در نشست‌های متعدد با تولیدکنندگان و کارآفرینان در رابطه با تامین منابع بانکی و سرمایه در گردش بحث‌هایی شد که باید برای آنها راهکارهایی در نظر گرفته شود.

وزیر کار و امور اجتماعی یکی از دلایل ایجاد مشکلات مالی در واحدهای تولیدی را در تامین مواد اولیه دانست و اظهار کرد: افزایش قیمت نفت باعث به وجود آمدن قیمت‌های چند برابر در خرید مواد اولیه شده که این امر سرمایه در گردش را نیز دچار مشکل کرده است.

وی در پیش گرفتن سیستم انقباضی توسط بانک‌ها را یکی از دلایل به وجود آمدن مشکلات واحدهای اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: درخواست ما برگزاری نشست فوری کمیسیون اقتصادی دولت و مجموعه بانک‌ها برای تامین منابع مورد نیاز تولیدکنندگان است.

وی از تصمیم کمیسیون اقتصادی دولت مبنی بر پرداخت ۵میلیارد دلار تسهیلات ارزی برای بخش صنعت خبر داد و افزود: ۳۰هزار میلیارد تومان طبق اعلام بانک‌ها در سال گذشته پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه‌ها بوده که این باید افزایش یابد.

وی با بیان آنکه واحدهای تولیدی در سال‌جاری به دلایل مختلف از جمله تامین مواد اولیه و افزایش قیمت بعضا ۲ تا سه برابری این مواد با مشکل مواجه هستند، بر لزوم تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی تاکید کرد و گفت: در سال‌های گذشته براساس اعلام بانک‌ها حدود ۳۰۰تریلیون ریال سرمایه در گردش در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گرفت که این میزان در سال جاری باید افزایش یابد.

جهرمی از کاهش پرداخت تسهیلات به طرح‌های زودبازده توسط بانک‌ها در سه ماهه ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: آمار موجود کاهش پرداخت تسهیلات را به میزان یک‌پنجم مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

وزیر کار در ارتباط با طرح تحول اقتصادی دولت گفت: این طرح قرار است به بخش‌های اساسی، ریشه ای و حل ساختاری اقتصاد بپردازد که موضوع بهره‌وری، سیستم بانکی، بهبود در روش‌ها و سیاست‌های پولی از مصادیق آن است.

جهرمی انتشار اوراق مشارکت توسط بنگاه‌های بزرگ را در جهت افزایش بازار سرمایه و یا ارتقای آن دانست و ادامه داد: هدف این است که بنگاه‌های اقتصادی خود بتوانند در بازار اولیه یا بازار ثانویه منابع مورد نیازشان را تامین کنند.

وی افزود: تحقق این امر در مجلس هفتم به صورت آیین‌نامه به تصویب رسید و هم‌اکنون در اختیار بانک‌ها و بنگاه‌ها قرار دارد.

وزیر کار و امور اجتماعی سپس به تعادل در مجموعه پرداختی‌های بنگاه‌ها به کارگران و میزان نیازهای یک خانواده اشاره و اظهار کرد: این شکاف باید با افزایش پرداخت‌ها به همراه تولید بیشتر و کیفیت بهتر کالاها بهبود یابد.

جهرمی به مشکلات برخی واحدها در پرداخت دستمزد به کارگران اشاره کرد و افزود: برخی بنگاه‌ها به دلیل مشکلات مالی، ناچار به اخراج تعدادی از کارگران می‌شوند که در این بین ما نباید با تحمیل نرخ دستمزدهای خارج از توان بنگاه‌ها باری بر دوش آنها بیفزاییم.

وی انتظار طرح‌ها برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها را بی‌ارتباط با اعلام نشدن نرخ سود بانکی در سال جاری دانست و گفت: بانک‌ها با توجه به نرخ سود سال گذشته تسهیلات می‌دهند، ولی با کمبود منابع مواجه هستند.

وزیر کار و امور اجتماعی خاطرنشان کرد: سعی شده رقم طرح‌های در انتظار دریافت تسهیلات بیش از ۶۰هزار میلیارد تومان نباشد که از این رقم حدود ۲۴هزار میلیارد تومان به قرارداد رسیده و ۱۸ هزار میلیارد تومان دیگر نیز توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

نرخ بیکاری تک‌رقمی شد

وزیر کار و امور اجتماعی از تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در بهار امسال خبر داد و گفت: براساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در بهار امسال به ۶/۹درصد کاهش یافت. جهرمی نرخ بیکاری را در بهار سال گذشته ۷/۱۰درصد و در زمان مشابه سال‌های ۸۴ و ۸۵ به ترتیب ۹/۱۱ و ۱۱درصد اعلام کرد.

وی با بیان آنکه کاهش نرخ بیکاری بیانگر اثربخشی مثبت برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است، افزود: نرخ بیکاری در حال کاهش است؛ اما با وجود این باید تلاش‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی در ادامه از تثبیت یک میلیون و ۳۰۰هزار شغل در واحدهای موجود از طرق مختلف از جمله منابع بنگاه‌های زودبازده در سال گذشته خبر داد.جهرمی تصریح کرد: در صورتی که این میزان شغل تثبیت نمی‌شد، دست‌کم ۳۰درصد مجموع شغل تثبیت شده کاهش می‌یافت و این ریزش سبب افزایش نرخ بیکاری می‌شد.

وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه برای رسیدن به رتبه اول علمی و اقتصادی منطقه راهی نداریم جز اینکه بستر را با توانمند کردن بخش خصوصی برای شکوفایی استعدادها فراهم کنیم، در مورد نرخ بیکاری عنوان ‌کرد: نرخ بیکاری جوانان کشور در سنین ۱۵ تا ۲۴ در فصل بهار امسال ۵/۲۰درصد است و آمارها نشان می‌دهد که از سه میلیون بیکار کشور ۴/۲میلیون نفر جوان هستند. جهرمی با اشاره به نرخ بیکاری ۶/۹درصدی فصل بهار امسال که توسط مرکز آمار اعلام شده ‌است، اظهار کرد: این نرخ با نرخ بیکاری اعلام شده توسط بانک مرکزی نیز تفاوت معناداری ندارد و نزدیک به ۱/۰ یا ۲/۰ است که روایی و اعتبار آمار را بیشتر می‌کند.

جهرمی با تقسیم دولت‌ها به دو گروه دولت‌های حمایت‌کننده از اقشار ضعیف به وسیله پرداخت یارانه و دولت‌های توانمندساز اضافه کرد: هر چند که اقدامات دولت‌های توانمندساز در بلندمدت اثرگذار خواهد بود، اما نگاه دولت‌ها باید این‌گونه باشد.