قالیباف: با قوانین 50 سال قبل نمی‌شود شهرها را اداره کرد

شهردار تهران فقدان اصل هم افزایی میان موضوعات ملی‌، فراملی و محلی را چالش اساسی کلان شهرهای ایران دانست. به گزارش سما‌، دکتر محمد باقر قالیباف که در مراسم آغاز به‌کار نشست شهرداران کلان‌شهرهای کشور سخن می‌گفت، با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: هم‌افزایی و به تعبیری تعادل بخشی و ایجاد هماهنگی و ارتباط بین موضوعات ملی‌، فراملی و محلی کلان‌شهرها، کمک خواهد کرد تا بسیاری از مسائل و مشکلات به دور از تنش و چالش‌های حاشیه‌ای از طریق تفاهم و تعامل پیگیری و مرتفع شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت جلب مشارکت مردمی‌برای اداره شهرها از سوی سیستم مدیریت شهری‌، افزود: کشاندن پای مردم به چرخه ارائه خدمات و شرکت دادن آنها در اداره شهر و در کنار آنها پاسخگو کردن مردم در قبال خدماتی که دریافت می‌کنند، باعث می‌شود شهروندان با درک مشکلات و حساسیت‌های مدیریت شهری در کنار شهرداری قرار بگیرند.

شهردار تهران تغییر شیوه‌های مدیریتی را ضرورت انکارناپذیر مدیریت امروز شهرداری‌ها بر شمرد و تصریح کرد: باید با پرهیز از شیوه‌های سنتی و کنار گذاشتن تفکر آزمون و خطا، ضمن تکیه بر خلاقیت و نوآوری به سمت ایجاد تحول در سیستم مدیریت شهری حرکت کنیم.

دکتر قالیباف در پایان خواستار توجه جدی دولت به نیازهای اساسی شهرهای بزرگ در حوزه‌های مختلف شد.

تهران را باید با شهرهایی چون توکیو و نیویورک مقایسه کرد

شهردار تهران گفت: تهیه و تدوین طرح‌های درازمدت شهری در قالب طرح‌های۵۰ ساله و بیشتر با توجه به شرایط موجود نادرست و غیرممکن است.

محمدباقر قالیباف، افزود: این که عنوان می‌شود، شهرداری‌ها باید برنامه‌های ۵۰ یا ۱۰۰ ساله ارائه دهند، اصلا با شرایط روز جهانی و تغییرات روز افزون و نوع نیازهای شهروندان قابل قبول نیست. در شرایط فعلی نمی‌توان برنامه‌های ۱۰ یا ۲۰ ساله داد، چه برسد به برنامه‌های بسیار دراز مدت.

قالیباف مقایسه شهرهای کشور با وضعیت ۲۰ یا ۳۰ سال قبل خود را مقایسه‌ای ناهمگون و غیرقابل قبول خواند و تصریح کرد: این که تبریز را با ۳۰ سال پیش مقایسه کنیم، درست نیست، چرا که در حال حاضر، تبریز باید با استانبول و تهران با شهرهایی چون توکیو و نیویورک مقایسه شود تا بر اساس شاخص‌های مهم شهرنشینی اشکالات را یافته و به دنبال رفع آنها باشیم.

وی همچنین با بیان این که وظیفه شهرداری‌ها پول درآوردن نیست، تصریح کرد: ما در شهرهای بزرگ باید به سمت تولید ثروت برویم، چرا که اگر مردم پولدار شوند، توسعه شهرها نیز میسر خواهد شد.

شهردار تهران ساختار ضعیف و نادرست سیستم اجرایی کشور را، مهم‌ترین چالش کشور عنوان کرد و یادآور شد: برای رفع این مشکل اساسی هیچ توجهی به دنیای پیرامون نداریم و هنوز با روش‌های سنتی راه خود را ادامه می‌دهیم.

قالیباف، عمر پایین مدیریت‌ها در شهرداری‌ها را از جمله دیگر چالش‌های این نهاد عنوان کرد.

وی گفت: در ۳۵ سال گذشته متوسط عمر هر شهردار در تهران، تنها ۱۵ ماه بوده است که این، امکان هرگونه برنامه‌ریزی و اجرای آن توسط مدیریت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

قالیباف با تاکید بر تغییر رویکردها در اداره شهرهای بزرگ، از این که هنوز با قوانین ۵۰ سال قبل و تنها با استفاده از ابزار و فناوری‌های جدید شهرها اداره می‌شود، ابراز تاسف کرد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: امروزه در شهرهای مدرن، مردم به عنوان عنصر فعال و در عین حال پاسخگو در اداره شهر خود دخیل هستند و تا زمانی که این امر در کشور ما محقق نشود، هیچ اتفاق بزرگی در اداره شهر مشاهده نخواهیم کرد.