تداوم سیاست دوگانه آمریکا در قبال ایران

دنیای اقتصاد- در حالی که هشت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هشت در بیانیه پایانی اجلاس خود در توکیو، تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در ایران را خواستار شدند، وزارت خارجه آمریکا بار دیگر بر استفاده از دیپلماسی برای حل موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد. این در حالی است که قرار است خاویر سولانا، رییس سیاست خارجه‌ اتحادیه اروپایی ۲۹ تیرماه جاری به عنوان نماینده کشورهای ۱+۵ برای آغاز مذاکرات با ایران ،به تهران سفر کند. از سوی دیگر، اما آمریکا در ادامه اعمال سیاست هویج و چماق خود که طی هفته‌های گذشته بر آن تکیه کرده است، تحریم‌های جدیدی را علیه شش شخص حقیقی و پنج شرکت مرتبط با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران اعمال کرد.

براساس این گزارش، سران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان به علاوه روسیه در نشستی که در ژاپن برگزار شد، از ایران خواستند به قطعنامه‌های سازمان ملل عمل کند.

سران گروه هشت در بیانیه پایانی که در نشست ژاپن مورد بررسی قرار گرفت، ادعا کردند:‌ ما نگرانی جدی‌مان را از خطرات اشاعه‌ای که برنامه هسته‌ای ایران و تداوم شکست ایران در عمل به الزامات بین‌المللی‌اش مطرح می‌سازد، اعلام می‌کنیم.براساس گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، اگرچه ایران بارها گفته است که برنامه هسته‌ای را برای اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کند، برخی کشورها نسبت به اهداف ایران ابراز تردید می‌کنند.

بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، گروه هشت همچنین «حمایت قاطعانه» از تلاش‌های چین، فرانسه، آلمان، روسیه، ‌انگلیس و آمریکا برای حل مساله هسته‌ای ایران «از طریق مذاکرات» را اعلام کرد.سران گروه هشت از ایران خواستند به پیشنهادشان «به طور مثبت پاسخ دهد».

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ۱۴ ژوئن در سفری به تهران، بسته پیشنهادی ۱+۵ را به مقامات ایرانی ارائه کرد و ایران جمعه گذشته پاسخ این بسته را به دفتر سولانا تحویل داد.این در حالی است که نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه در حاشیه نشست کشورهای صنعتی گروه هشت گفت: آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان تصمیم گرفته‌اند خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی را به ایران بفرستند تا درباره بسته احیا شده مشوق‌های پیشنهادی که ماه گذشته با هدف متقاعد کردن ایران به توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به تهران ارائه شد، با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کند.

به گزارش شبکه خبری سی. ان. ان، سولانا روز دوشنبه در نشست اتحادیه اروپایی ناتو گفت که امیدوار است به زودی به نامه ایران پاسخ دهد و با سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران پیش از پایان ماه جاری ملاقات کند.وی اظهار کرد: امیدوارم که بتوانیم به گفت‌وگو در هفته‌های آینده ادامه دهیم، اما نمی‌خواهم این برداشت ایجاد شود که خیلی خوشبین هستیم.

وی درباره پاسخ تهران آن را «مشکل» و «پیچیده» توصیف کرد که «باید کاملا تحلیل و بررسی شود». براساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز سه‌شنبه شب با تاکید بر استفاده از دیپلماسی برای حل موضوع هسته‌ای ایران اعلام کرد که واشنگتن منتظر شنیدن اخباری درباره مذاکرات مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، گونزالو گالگوس گفت: این روندی است که ما آن را جدی می‌گیریم و به حل دیپلماتیک این موضوع متعهد هستیم.وی افزود: می‌خواهم این مساله را بسیار روشن کنم که می‌دانید تعهد ما به همان موضع سیاست دو مسیر است. ما به هویج‌ها درمرحله اول و سپس چماق‌ها در برخورد با دولت ایران توجه داریم. اینکه به آنها فرصتی پیشنهاد کنیم تا از این وضعیت بیرون بیایند و به شکلی باز و هر چه بیشتر با جهان تعامل کنند.گالگوس تصریح کرد: آمریکا منتظر آن است تا ملاحظات بیشتر خاویر سولانا را درباره نامه اخیر دولت ایران به وی بشنود.

این در حالی است که وزارت امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه نام شش شخص حقیقی و پنج شرکت مرتبط با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌های مالی علیه تهران اضافه کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدای آمریکا، این افراد که به ادعای مقام‌های آمریکایی در برنامه‌ هسته‌ای و موشکی ایران دست داشته‌اند به فهرست تحریم‌های مالی واشنگتن اضافه شدند.

یکی از این افراد عبارتند از محسن فخری‌زاده مهابادی رییس سابق مرکز تحقیقات فیزیک ایران و از مقام‌های بلندپایه وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران و یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

همچنین یکی از شرکت‌هایی که به تازگی توسط آمریکا به فهرست تحریم‌ها اضافه شد، شرکت تماس است که در استخراج و تخلیص اورانیوم دست دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه دیلی‌تایمز چاپ پاکستان، این افراد و نهادهای ایرانی به بهانه ارتباط با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

در همین رابطه معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخش اطلاعاتی مالی گفت: تا زمانی که ایران به این قبیل اقدامات خود (پافشاری بر حقوق مشروع هسته‌ای خود) ادامه دهد، بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی باید مراقب معاملات خود باشند تا از ارتباط با افراد و نهادهای مرتبط با برنامه ایران پرهیز کنند.بر همین اساس، افراد و شرکت‌های جدیدی که آمریکا آنها را مورد تحریم قرار داده، عبارتند از: داوود آقاخانی، محسن حجتی، مهرداد اخلاقی کتابچی، ناصر ملکی، گروه صنعتی شهید ستاری، هفت‌تیر، گروه صنعتی ذوب فلزات و مهمات‌سازی و صنایع شیمیایی پارچین.

به گزارش ایسنا،‌ استوارت لوی،‌ معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی مدعی شد: شرکت‌های هسته‌ای و موشکی ایران در پس مجموعه‌ای از عواملی که به نمایندگی از آنها به انجام فعالیت‌های تجاری مشغولند، پنهان شده‌اند.

تا زمانی که ایران به چنین فعالیت‌هایی ادامه دهد، شرکت‌ها و بانک‌ها باید هوشیاری بالایی را به کار گرفته و از شرکت در معاملات غیرقانونی خودداری کنند.

آمریکا و برخی متحدان اروپایی آن مدعی‌اند که ایران تحت پوشش برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیز خود در تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است و در همین راستا تاکنون سه قطعنامه تحریم را علیه ایران اعمال کرده‌اند تا تهران را متقاعد به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کنند.

این درحالی است که ایران بارها تاکید کرده است برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح آمیز و با هدف تولید برق است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تاکنون هیچ گونه نشانی از تحریف فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده است.

افزایش۱۰ برابری صادرات آمریکا به ایران

دولت بوش در حالی بر طبل تحریم‌ها علیه ایران می‌کوبد که صادرات محصولات آمریکایی به ایران در دوران بوش، ۱۰ برابر شده است و تنها صادرات سیگار این کشور، به ایران ۱۵۸میلیون دلار افزایش داشته است.

به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، کالاهای دیگری که در دوران حکمرانی بوش به ایران صادر شده است، شامل لباس‌های زیر، نطفه‌های حیوانی گاوی، وسایل آرایشی، مجسمه‌های معماری، عطر، تجهیزات موسیقی و حتی اسلحه است که از ایالت‌های کالیفرنیا، فلوریدا، جورجیا، لویزیانا، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، نیوجرسی، کارولینای شمالی، اوهایو و وسکانسین تدارک دیده شده‌اند که بنا بر آمار آسوشیتدپرس از هفت سال آمار دولتی آمریکا به دست آمده است.هرچند تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ۳۰ سال پیش آغاز شده و تاکنون طول کشیده است، اما قوانینی هست که اجازه داده تا تجهیزات کشاورزی و دارویی و چند دسته از مواد دیگر به ایران فرستاده شود. آدام سوزبین، مدیر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: تحریم‌های ما علیه دولت ایران است، نه مردم آن، اما آمار ادارات آمریکایی، نشان می‌دهد که دست‌کم ۱۴۸هزار دلار از اقلام نامشخص و تجهیزات دیگر نظامی از آمریکا به ایران در زمان دولت بوش ارسال شده است که شامل ۱۰۶هزار و ۶۳۵ دلار بابت تفنگ‌های شکاری و ۸۷۶۰ دلار قطعات این تفنگ‌های شکاری در سال ۲۰۰۴ به ایران فرستاده شده و همچنین مبلغ ۱۳هزار دلار تجهیزات هواپیما و تجهیزات سوخت‌رسانی هواپیماها بوده است. آسوشیتدپرس که زیر نفوذ و سیطره صهیونیست‌ها فعالیت می‌کند، در سال گذشته هم این‌چنین گزارش‌هایی از حراج تجهیزات هواپیماهای اف ـ ۱۴ و بالگرد شنوک و ارسال این تجهیزات توسط واسطه‌ها به ایران داشته که بنا بر آن سبب شد که دولت بوش لایحه‌ای تصویب کند تا از فروش این تجهیزات در حراجی‌ها جلوگیری شود.بنا بر این آمار، از سال ۲۰۰۱ تا سال گذشته، آمریکا ۵۵۴۶میلیون دلار به ایران کالا فرستاده است؛ یعنی تقریبا ۱۴۶میلیون دلار در هر سال و این رقم را می‌توان با سال ۲۰۰۱ مقایسه کرد که ۳/۸میلیون دلار بوده است و حتی اگر با تورم هم در نظر گرفته شود، ۱۰ برابر رشد کرده است.این در حالی است که صادرات سالانه آمریکا، برابر یک تریلیون دلار بوده است و می‌توان گفت که تنها صادرات این کشور با شرکای تجاری خود در کانادا، هزار برابر بیشتر از صادرات به ایران بوده است.میزان صادرات آمریکا به ایران در دوران بوش، شامل ۶۸میلیون دلار ذرت، صنایع چوبی، شیمیایی، سودا و سولفات ۶۴میلیون دلار، دانه سویا ۴۳میلیون دلار، تجهیزات پزشکی ۲۷میلیون دلار، ویتامین ۱۸میلیون دلار، نطفه‌های گاوی ۶/۱۲میلیون دلار، دانه‌های حبوبات، ۱۲میلیون دلار و همچنین واکسن، سرم و فرآورده‌های خونی نیز ۷۳میلیون دلار بوده است.همچنین در زمان حکمرانی بوش ۴۵۲۳ مورد تقاضای صدور کالا به مقصد ایران برای وزارت خزانه‌داری آمریکا فرستاده شده که ۲۸۲۱ مورد آن پذیرفته و ۲۱۳ مورد اصلاحیه خورده و ۱۷۸ مورد هم نیز رد شده است.