مذاکرات بدون پیش‌شرط آغاز خواهد شد

دنیای اقتصاد - سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی در حالی از آغاز مذاکرات بین ایران و کشورهای ۱+۵ در آینده‌ای نزدیک خبر داده است که بسته پیشنهادی کشورهای اروپایی با محوریت تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و نیز پیشنهاد سولانا یعنی عدم توسعه فعالیت هسته‌‌ای طی مذاکرات به ایران ارائه شده؛ البته هنوز از محتوای نامه منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران به همتاهای خود در ۱+۵ خبری در دست نیست. در چنین شرایطی که به نظر می‌رسید ایران پیشنهاد سولانا را پذیرفته و آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده است، نمایندگان مجلس تاکید کردند که شروع مذاکرات بدون پیش‌شرط است و این مسائل ممکن است که در حین مذاکرات مطرح شود.

به طوری که علاءالدین بروجردی در گفت‌وگوی خود با دنیای اقتصاد تصریح کرد که مذاکرات بدون پیش‌شرط آغاز خواهد شد و طرفین نقطه‌نظرات خود را در مورد مسائل گوناگون مطرح می‌کنند و این هنر دیپلماسی و مذاکره‌کنندگان است که بتوانند در جهت تامین منافع ایران به توافق منطقی برسند. به گفته بروجردی اصل مذاکره را پذیرفته‌ایم و این مذاکرات قرار است بر اساس مشترکات دو بسته پیشنهادی ایران و اروپا آغاز شود و همه مسائل نظیر عدم توسعه هم ممکن است در طول مذاکرات مطرح شود. همچنین به گفته رییس کمیسیون امنیت ملی در جمع خبرنگاران مجلس نامه متکی به وزرای خارجه ۱+۵ و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، انعکاس نقطه‌نظرات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آمادگی برای مذاکره است.

اتفاق جدیدی در مذاکرات نمی‌افتد

در همین حال داریوش قنبری نیز در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان اینکه محتوای مذاکرات فعلا مشخص نیست، افزود: بعید می‌دانم که اتفاق جدیدی بیفتد، چرا که مذاکرات همچون گذشته خواهد بود و موضع ایران نسبت به مسائلی همچون تعلیق یا عدم توسعه روشن است، به همین دلیل فکر نمی‌کنم در این باره در دیدگاه طرف ایرانی و یا طرف مقابل تغییری ایجاد شده باشد.

به گفته قنبری، این روند تکرار روندی است که از گذشته آغاز شده و از طرفی تحولی در طرف مقابل هم دیده نمی‌شود. وی افزود: علاوه بر این در حالی که به نظر می‌رسد بحث بسته‌های ایران و ۱+۵ و اشتراکات آن جزو موارد مذاکره است، اما مساله اینجا است که آیا تعلیق یا عدم توسعه که همان تایم اوت است، جزو نقاط مشترک محسوب خواهد شد یا خیر.

به هر روی طرف ایرانی و اروپایی مذاکرات خود را آغاز خواهند کرد و باید دید در این گفت‌و‌گوها چه مسائلی طرح خواهد شد.

از سوی دیگر رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران درباره مکان مذاکرات

جلیلی - سولانا در اواخر تیرماه اظهار داشت: وقتی درباره انجام مذاکرات دوطرف به توافق رسیده‌اند، مکان مذاکره مساله مهمی نیست.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پاسخ متکی به رایس توسط چه کسی به این کشور تسلیم می‌شود، افزود: نامه آقای متکی به هر شش وزیر خارجی گروه ۱+۵ و نیز آقای سولانا نوشته شده و تسلیم آنها خواهد شد. بروجردی با بیان این‌که معمولا جایگاه ارتباطات ما با آمریکا، سفارت سوئیس بوده است، گفت: آنها یادداشت‌های خود را از این طریق می‌دادند یا تحویل می‌گرفتند.

به گفته رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، باتوجه به این‌که هر دو طرف امروز دارای بسته هستند و مذاکرات متوازن است و این بسته‌ها نقاط مشترک فراوانی دارند، فضا نسبت به گذشته به رغم‌ های و هوی تبلیغاتی - سیاسی جهان برای ورود به یک بحث جدی با رویکرد تفاهم، آماده‌تر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پاسخ ایران به نامه وزرای خارجه ۱+۵ و سولانا براساس مشترکات دوبسته بوده، اظهار داشت: مشترکات دو بسته چیزی است که در مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد. آنچه که اتفاق افتاده، انعکاس نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آمادگی برای مذاکره است.

بروجردی افزود: مخاطبان اصلی این نامه کسانی هستند که این نامه را نوشته‌اند و چون آقای سولانا به نمایندگی ۱+۵ ماموریت یافته‌اند، باید مراحل بعدی را نیز آقای سولانا تنظیم کند و بنابراین مذاکره آقای جلیلی با سولانا پیش مذاکره خواهد بود.

درهمین حال نعمت‌ا... فلاحت‌پیشه نیز در گفت‌و‌گوی خود با دنیای اقتصاد تاکید کرد که طرفین سعی خواهند کرد در قالب بسته‌های پیشنهادی مذاکرات را به پیش ببرند.