دستور کار سران قدرت‌های بزرگ در جزایر هوکایدوی ژاپن

مواضع روسیه و آمریکا درخصوص مساله هسته‌ای ایران. پافشاری بوش بر لحن تهدیدآمیز

مدودوف: برای فعال کردن گفت‌وگو با ایران تلاش می‌کنیم

بان کی مون: گفت‌وگوی ایران با اروپا دلگرم‌کننده است

دنیای اقتصاد- در حالی که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و خاویر سولانا رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپایی به عنوان نمایندگان ایران و کشورهای ۱+۵ توافق کرده‌اند که از اواخر تیرماه جاری دور جدیدی از مذاکرات را آغاز کنند و بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل این مذاکرات را دلگرم‌کننده خوانده است. جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا همچنان بر اعمال فشار بیشتر بر ایران تاکید دارد؛ این همه، همزمان با نگارش مقاله دیگری از سیمور هرش خبرنگار مجله نیویورکر به منظور تشریح مقاله جنجالی پیشین وی صورت می‌گیرد. هرش در جدیدترین مطلب خود ضمن پافشاری بر عملیات مخفیانه دولت بوش علیه کشورمان، هدف این دولت را از انجام این عملیات‌ها، بهانه‌ای برای حمله به ایران با هدف تغییر رژیم اعلام کرده است.

رییس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس گروه جی‌هشت گفت که کشورش به اعمال فشار علیه ایران برای توقف برنامه غنی سازی اورانیوم و اطمینان یافتن از اینکه کره شمالی اظهاریه کاملی را درباره برنامه هسته‌ای‌اش ارائه کرده است، ادامه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری‌ها، بوش روز یکشنبه در کنفرانس خبری مشترک با یاسوئو فوکودا نخست‌وزیر ژاپن در توکیو با بیان این مطلب گفت: ایران باید به درخواست‌های جهان برای تعلیق قابل راستی آزمایی برنامه غنی‌سازی عمل کند.

وی همچنین افزود: تردیدهایی نسبت به اینکه کره شمالی به طور کامل به تمهیداتش عمل خواهد یا خیر وجود دارد. به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، دولت‌های اروپایی به آمریکا، روسیه و چین در ارائه مشوق‌های اقتصادی و فنی به ایران در ازای تعلیق غنی سازی اورانیوم پیوسته‌اند. از سوی دیگر قیمت نفت خام در پی تهدیدهای آمریکا و اسرائیل علیه ایران به شدت بالا رفته است. در حالی که بوش خارج از مرزهای آمریکا برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران تلاش می‌کند، دیگر سیاستمداران و همکاران وی در داخل این کشور نیز در همین زمینه کوشش می‌کنند. جولیبرمن، سناتور عالی‌رتبه آمریکایی را می‌توان در زمره این سیاستمداران برشمرد که اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را خواستار شده است.

لیبرمن روز یکشنبه گفت: جامعه بین‌المللی باید از فرصت استفاده کند و «فشار تحریم‌ها» را افزایش دهد تا فعالیت‌های غنی‌سازی ایران رامتوقف کند.

سیمور هرش نیز در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا با ارائه جزییات بیشتر درباره مقاله اخیر خود در مجله نیویورکر گفت: هدف آمریکا از عملیات‌های پنهانی خود در ایران این است که بهانه‌ای برای حمله به این کشور با هدف تغییر رژیم پیدا کند.

به گزارش ایسنا، سیمور هرش، خبرنگار مجله نیویورکر در مقاله اخیر خود نوشت: کنگره آمریکا سال گذشته درخواست بودجه جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا برای تشدید عملیات‌های پنهانی علیه ایران را با هدف تغییر رژیم آن تایید کرد. به گزارش رادیو ملی آمریکا هرش در توضیح مقاله خود گفت: ایده استراتژیکی که در پس این عملیات پنهانی قرار دارد، این است که به اندازه کافی دردسر و آشوب در ایران ایجاد کنند تا این که دولت ایران اشتباه کرده و به یک اقدام خصمانه دست بزند و به این ترتیب این برداشت را ایجاد کند که شدیدا دچار آشوب است. هرش علاوه بر آن هشدار داد که ارتش آمریکا آماده است در فاصله ۱۰ تا ۲۰ ساعت پس از دستور مثبت احتمالی بوش به ایران حمله کند. به گفته خبرنگار جنجالی نیویورکر، اعضای عالی رتبه ارتش و آژانس های اطلاعاتی آمریکا اذعان دارند که ایران بیشتر از آنکه برای عراق تاثیر منفی گذاشته باشد، در برقراری ثبات در این کشور موثر بوده است. وی علاوه بر آن تکرار کرد که آمریکا سال‌ها است که برای گروهک تروریستی منافقین سلاح و بودجه تهیه می‌کند، به آموزش اعضای این گروهک تروریستی در ایالت نوادا مشغول بوده است و سران این گروهک پول خود را از طریق حساب‌های شخصی در لندن از آمریکا دریافت می‌کنند.

با وجود تلاش پنهان و آشکار آمریکا برای تعرض به کشورمان، مقام‌های این کشور همزمان برای جلب کمک به سایر کشورها به منظور فشار بیشتر به ایران فروگذار نمی‌کنند. در همین چارچوب روسای‌ جمهور روسیه و آمریکا دیروز در حاشیه اجلاس سران هشت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه ۸ در ژاپن اعلام کردند که در زمینه پرونده هسته‌ای ایران و کره شمالی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. این در حالی است که اختلافات درباره سپر دفاع موشکی آمریکا همچنان وجود دارد. به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا پس از گفت‌وگو با دیمیتری مدودوف همتای روسی خود، طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: آمریکا و روسیه در گذشته به‌طور تنگاتنگ درباره مساله هسته‌ای ایران با یکدیگر همکاری کرده‌اند و از این پس نیز به همکاری‌های خود برای متقاعد کردن تهران به توقف برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم آن ادامه خواهند داد. مدودوف نیز در این باره اعلام کرد: موضوعاتی همچون مساله هسته‌ای ایران و کره شمالی وجود دارند که روسیه و آمریکا درباره آن توافق نظر دارند و با کمک و همکاری یکدیگر پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه‌ها حاصل کرده‌اند. رییس جمهور روسیه نیز در دیدار با رییس جمهور آمریکا گفت: روسیه برای گفت‌وگو با ایران در خصوص مساله‌ای هسته‌ای اعمال فشار خواهد کرد، اما انتظار دارد که تهران متقابلا علایمی را نشان دهد. سرگئی پریخودکو، مشاور دیپلماتیک مدودوف به نقل از وی به خبرنگاران گفت: روسیه هر کاری را انجام خواهد داد تا گفت‌وگو با ایران را فعال کند و انتظار دارد علایمی متقابل را از مقام های ایران دریافت کند. در همین حال، به نوشته روزنامه‌ آلمانی فرانکفورتر آلگماینه، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه‌ پیشین آمریکا نیز گفت: اگر در روند طی شده برای حل موضوع هسته‌ای ایران هیچ پیشرفتی حاصل نشود و هیچ پاسخ مثبت و راهگشایی از سوی تهران داده نشود، مجبور می‌شویم به گونه دیگری مذاکرات را پیش بگیریم، به‌خصوص با روسیه و چین.

کیسینجر با ابراز تردید نسبت به تاثیرگذاری اقدامات اخیر علیه ایران اظهار کرد: من همیشه شک داشتم که بر پایه‌ تحریم‌ها و مشوق‌های کوچک کاری از پیش برود و موفقیتی حاصل شود.

وی خواستار همکاری مشترک جامعه‌ بین‌المللی با شرکت آمریکا و روسیه برای حل این موضوع شد. کیسینجر گفت: هیچ‌کس نباید به حمله نظامی فکر کند، اما می‌شود درباره‌ اعمال تحریم‌های سنگین صحبت کرد. این موضع‌گیری‌ها در حالی صورت می‌پذیرد که دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: گفت‌وگوی ایران با اتحادیه اروپایی درباره برنامه هسته‌ای تهران دلگرم کننده است. بان ‌کی‌مون در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در هواپیمایی که وی را به مقصد توکیو، می‌‌برد، اظهار کرد: از برنامه هسته‌ای ایران نگران است، اما در همین حال گفت‌وگوی اخیر اتحادیه اروپایی و دولت ایران دلگرم کننده است. دبیر کل سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد: این گفت‌وگو ادامه داشته و راه حلی راضی کننده برای موضوع هسته‌ای ایران حاصل شود.